Friday, December 4, 2009

Mari masak bersama Jakpar On (Part I)



Sessi kali ni masak bersama Jakpar On. Aku tahu ramai kat luar sana minat ngan mamat sorang ni. Aku bukan tak nak minat.Ini salah ayah akulah.Bila rancangan masak Jakpar On kat Tv, dia suruh aku tutup. Ayah kata, tiba-tiba jadik loya jap. Sebab tu kesempatan ni aku guna Jakpar On. Okey ari abang Jak par nak masak sambal sardin

step 1 -goreng sardin dulu.ko keluarkan dulu sos dia. kang habis muka ko yg cantik diletup dik minyak.
sardin kena cap ayam je. sardin lain boleh gak.tengok kemampuan koranglah. sekarang mcm-mcm sardin ada, roda, kipaslah, mcm-mcmlah.




step 2- minyak yg dah goreng sardin tadi jgn buang.tumis cili yang dah dimesin bersama bawang merah ngan bawang putih. Tumis sampai garing.



step 3 -Asam jawa wajib ada.sukati korang nak masam sangat ke atau tidak. tapi sardin elok masam sikit, takdelah makan mcm loya je.




step last baru masuk sos ngan ikan sardin tadi. sebelum tu masuk asam jawa, kalau nak letak gula boleh gak , jgn banyak , sesudu je.akhir sekali masukkan hirisan bawang besar.




Ni aku nak tunjuk goreng telur dadar bersama kacang panjang.
step 1- potong nipis-nipis kacang panjang. Lepas goreng kacang panjang tu bersama garam.




step 2- bancuhan telur ngan kicap cair, curah atas kacang panjang yang dah alah-alah masak.




step 3- terbalik - balikan, sampai kedua-dua permukaan masak. lepas tu hidanglah.sekian mari memasak bersama abang jakpar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina