Wednesday, August 24, 2011

Isi dan kulit tomato

Salam ramadhan.................

Penatnya hari ni, semalam daftar Firdaus sekolah darjah satu tahun depan. Ingatkan dah setel semalam gak, rupanya kena isi borang, cop ketua kampung bagai yang ada PJK AMN dan bintang-bintang kat langit yang lain, nak payslip mak ayah. Ingat selepas beberapa tahun aku tak memijakkan kaki ke sekolah, adalah perubahan, rupanya sama gak ye prosedurnya. Dah tak relevanlah zaman teknologi komputer ni kena isi borang -borang ni, terutama payslip dah semua yang kaya miskin dapat pinjaman buku, buat apa nak tengok payslip mak ayah.Borang sekolah tu kena hantar balik sebelum 9/9, malas nak cakap benda cam ni.fed up.

Baik aku cerita pasal lauk lagi sedap dari nak ingat benda bodoh tu.

Jom layan sambal ikan ngan goreng kacang buncis guna tomato.




Cili kering 10 tangkai mesin ngan 4 biji bawang merah
bawang kuning sebiji dihiris
isi tomato ikut suka.



Tumis cili mesin tu kalau boleh sampai pecah minyak atau berasap satu rumah jangan sampai terbakau udah. lepas tu boleh korang campak isi tomato tu, kalau tak cukup masam buh sikit air asam jawa. jangan lupa buh gula, garam , pak aji sebagai penambah rasa. Rasa ikut selera masing -masing ye.



Angkat sambal tadi curah atas ikan selar goreng.



Kulit tomato plak buat goreng ngan kacang buncis.



Jeng jeng ni dia kacang buncis goreng ngan hati ayam, cili besar , hirisan bawang putih , ngan hirisan kulit tomato.




Ada balance serbuk agar -agar hari tu aku buat jeli syrup.Segala bekas aku isi, yang tak de timba ngan mangkuk je. Sejukkan dalam esbok,makan time berbuka sahur semua boleh. bantai je.


Jumpa lagi ye, sekarang ni berjalan sambil baca blog kawan-kawan adalah amat terhad kerana banyak tugas-tugas yang perlu diselesaikan sebelum syawal menjelang.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina