Monday, August 15, 2011

Jatuh cinta pandang pertama

Salam ramadhan

Selamat berpuasa, selamat beramal............

Banyak sangat halangan bila nak update blog hari ni, subuh tadi ngantuk dan malas plak, pukul 8 sampai opis komputer tak boleh bukak ada problem, last -last bila boss dah datang okey plak. Boss datang kena cepat sapu sampah , habis cam mana........

Tak de maknanya jatuh cinta pandang pertama, dah tua dah.........biasalah tajuk kalau tak gempak sana sini memang tak sah.

Jatuh cinta pandang pertama ni bukan pada perempuan atau lelaki, tapi pada sotong. boleh gitu?Firdaus ni tak pernah makan sotong , kalau makan kat luar sotong mesti dia ketepikan. Aku ingat dia memang tak gemar.Petang semalam tetiba je aku layan nak beli sotong plak, memang rumah aku ni jarang masak sotong ngan udang, asyik ikan je.

Jangan jadi sotong udah..........

Jom layan sotong ngan Firdaus


Biasalah baby kailan goreng ikan masin. Aku rasa dalam minggu ni terus goreng baby kailan, tak jemu ke? Asal dorang suka aku goreng je, sebulan pun tak pe.



Sebelum adat istiadat menyiang tu , kalau boleh basuh dulu sayur tu sehelai demi sehelai.



Baby kailan goreng ikan masin.kailan ni tak cam babylah, cam mother ngan father.




Bahan tu mengoreng, tomato 1 1/2 biji, bawang bombay 1/2 biji ngan 1/2 inci halia.



Mayang bawang besar, hiris halia, ngan gunting cili kering 1 cm.



Tomata dihiris.Cam ni lah aku selalu trick anak supaya suka makan sayur. Mana makanan kegemaran dorang, kat situ aku selitkan ngan sayur yang diubah bentuk cam tomato ni.Dia tak perasan sangat aku buh tomato dalam sotong.



isi tomato simpan tuk wat sambal belacan yuyi.



6 ekor RM6, mahalnya barang sekarang RM20 dapat beli ciput je barang.



buang kulit sotong, hiris , cuci berseh dan garam kunyitkan.



Tumis hirisan bawang sampai naik bau kemudian buh tomato ngan cili kering tadi. Semuanya dah layu masukkan sotong tadi.



Jangan lupa buh sikit serbuk lada hitam(lada hitam ni aku kisar sendiri), kalau sapa yang suka pedas boleh buh cili api.Kalau kering sangat, buh sedikit air, sebelum angkat jangan lupa buh sedikit garam, sebagai penambah rasa.



Jeng jeng jeng sotong kunyit yang Firdaus tetap sebut ayam.



First time dia makan sotong ngan muka happy, siap pesan minta masak cam tu lagi.

Baru aku perasan kalau makan kat luar dia tak suka sotong sebab kekadang dorang masak liat sikit , susah nak kunyah .Kalau nak mengelakkan sotong jadi liat, jangan masak terlalu lama,lebih kurang 5 minit dah boleh angkat.


Bersambung dilain rancangan.................

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina