Thursday, August 25, 2011

Bebola ayam, ikan, Nugget, burger

Salam Ramadhan......................


Mari belajar buat bebola ayam, ikan , nugget ngan burger, banyakkan , sebenarnya aku tipu je saje nak up traffic. Aku nak ajar buat bebola ayam je makan ngan mee sup . Berkat membantu Ms.Y 10 tahun dulu , dapat gak aku ilmu buat benda-benda ni semua.

Biasalah orang kedekut nak beli , buat sendirilah nampaknya.Lagi pun kalau buat sendiri aku boleh pantau berapa banyak lemak kat dalam tu.


Jom kita mulakan buat bebola ayam....................ambik tempat masing-masing ye. Bukak buku ye, jangan nak tidur dalam kelas kang cikgu sebat.



Tulang dari dada ayam dan rangka buat stok ayam tuk mee sup ni.


tamak sangat guna sampai 4 keping dada ayam.


Dada ayam dikisar, campur ngan daun bawang hiris, lada sulah , sedikit tepung jagung/tepung ubi , kicap cair ngan putih telur.Gaul hingga sebati.


Bulat-bulatkan , terpulang pada korang nak besar mana.


Bebola ayam dari dekat.


Bahan sampingan tu makan ngan mee sup, sawi celur ngan air panas, dan hirisan daun bawang dan saderi.



Hirisan cili api campur kicap cair.


Mee kuning celur dalam air panas


Bawang goreng buat sendiri ye, kalau beli rasa tak kaw. Hiris bawang merah gaul gula goreng dalam minyak banyak dan panas. Simpan dalam bekas kedap udara.


Bila stok ayam dah mendidih masukkan bebola ayam tadi. Didihkan guna api sederhana.


Jeng jenag bab presentation hancussss, yang penting mee sup bebola ayam ni sedap.


Firdaus tengah mengigit bebola ayam.


Dah gigit makan mee sup bebola ayam plak.



Jeng jeng semalam dapat hamper hari raya. Berlagakkan baru dapat satu hamper belum 10 hamper.


Cuba ye jangan tak cuba bebola ayam tu.Kalau tak cuba lenkali jangan masuk kelas masak lagi. Hujung minggu kita buat burger, nak tak? kalau nak angkat tangan. Kalau cukup korum baru boleh bukak kelas.


Okey semua sampai sini je , nak cau dulu ada tugas penting............
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina