Tuesday, September 28, 2010

Sikit menyampah



Kisah jenis orang pertama

Lady gaga ni memang penyanyi no satu pilihan simontel.Aku tahu Lady gaga ni memang gila segala-galanya.Dari segi berpesyen hingga ke kehidupan peribadi.Aku tak kisah sangat , bagi aku itu dia punya hal. Dia mampu dan dia boleh menjadi gila selagi dia suka nak gila.Sekarang ni aku ingin bercerita tentang teman sepejabat aku yang suka berpesyen tak bertempat.Cukuplah kalau aku kenalkan dia sebagai Mona .Mona ni memang suka berpesyen tak kena pada waktu dan hari.Aku bukanlah nak jelous sangat, tapi mata aku ni dah naik bernanah, dengan pakaian yang menjolok mata(sorry bukan terbukak cam lady gaga) berselindang , berpusing-pusing, sedangkan masa tu hanya menghadiri ceramah tentang keselamatan yang dianjurkan pasukan rela.

Pernah satu hari aku dengan SiMona kena menghadiri satu kursus tentang permakanan. Syarikat ada menyediakan makan tengahari, sebab kursus habis sampai ke petang. Semasa makan Mona duduk disebelah aku. Masa tu aku sedang leka menikmati mee sup, dengan tak semena -mena hujung selendang yang berambu ramba siMona jatuh tercelup kedalam mee sup tu. Aku naik marah, dah banyak kali aku tegur orang nak berpesyen ko nak berpesyen tapi tengok tempatlah. Aku tak kisahlah nak berpesyen tapi jangan sampai menyusahkan orang lain.


Kisah jenis orang kedua

Berkisar kepada teman sepejabat.Aku ni suka sangat mengkaji tentang sifat manusia.Betullah selalu orang kata, rambut sama hitam, hati lain-lain.Aku boleh terima sifat manusia , memang lumrah dilahirkan tak sempurna.Kadang -kadang ada jugak sifat manusia yang menjengkelkan aku. Misalnya kalau benda free semunya sedap.Lelebih lagi kalau makanan free yang aku bawa, semua memuji-muji , sedap, lazat, berkhasiat, semua kata-kata manis keluar.Aku tak pernah terlalai ngan pujian-pujian tu, sebab aku tahu sangat ko jenis manusia yang macam mana.Bukannya aku kenal dengan dorang tu sehari dua, tapi dah makan tahun.Tahi telinga aku ni dah nak terkeluar.Cuba kalau aku bawa barang jualan aku , semunya banyak alasan bila nak membeli .Contohnya, kalau tudung,corak tak secocoklah , kalau kacang pedas goreng , perut jadi kembunglah ,kalau makan banyak. Cuba kalau sedekah semua jadi indah belaka.

Kisah jenis orang ketiga

Pelahap dengan gelojoh, pantang ada rumah terbuka.Teman rapat jugak aku gak , tak akan masak selama sebulan.Semuanya dipenuhi ngan agenda menghadiri open house sempena raya yang belum habis. Cerita ni pendek je, sebab tekak semakin mual, kalau nak cerita pasal teman rapat ni. Paling aku tak berkenan bila rumah dia sendiri tak pernah buat open house atau jemput orang datang.Bukan apa satu hari terlampau excited, sehingga rumah yang tak dijemput pun dia pergi.akhirnya tuan rumah yang tak patut tu beritahu pada orang lain.siapa yang malu.mereka dan keluarga mereka.



Senyum kambing : Ada jiran aku , sanggup menguncikan diri dalam rumah, bila dengar budak -budak terjerit-jerit kat luar nak datang beraya.

Senyum kambing : tali pinggang besar menjadi kegilaan mona.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina