Showing posts with label Tempura chicken Nuggets. Show all posts
Showing posts with label Tempura chicken Nuggets. Show all posts

Monday, November 5, 2012

kuih love ; love is cinta

Dah hampir dua bulan aku beri keizinan  Firdaus  bawak duit belanja ke sekolah.Tapi keizinan yang diberi bersyarat  dia hanya dibenarkan membeli  roti , nasi lemak,bee hon goreng pendek kata makanan yang mengenyangkan no jajan jajan opss kantin sekolah  ada jual jajan ke?

Dua tiga hari lepas  masa aku  duk melepak depan komputer Firdaus bagitahu aku

Firdaus : mak , boleh tak masa rehat Firdaus  tak nak beli nasi lemak?

Aku : Habis tu Firdaus nak beli apa?

Firdaus : mak ,Firdaus beli kuih love.Sedap.Boleh tak esok Firdaus beli kuih love lagi?

Aku : apaaaaaaaa kuih love.Apa benda kuih tu?

Firdaus :kuih love tu warna oren.Firdaus nampak ada jual kat pasar malam.

Aku : nugget bentuk love, mak dah syak .


The moral of the story  ; Kasihankan anak aku baru  nak berjinak-jinak dengan dunia nugget.Aku sedar yang sememangnya  aku ni  jarang mengoreng nugget  kalau ada pun setahun dua kali  ,seingat akulah. Aku tak boleh dipersalahkan dalam hal ni, besar kemungkinan  ini disebabkan suatu  masa  dulu aku pernah terbabit dalam pembikinan nugget dan segala macam makanan yang berasaskan ayam  maka bila aku melihat nugget  secara spontan terpacul kata-kata "arghh nugget" tapi tempura  I say "yes" ceh wah speaking konon.

Sesekali bila aku  teringin nak makan nugget , aku beli gak nugget tapi  selalunya aku beli nugget jenama  Marina & Sri Murni kalau tak pun buat sendiri*bajet kedekut*.hurmm ,anak -anak aku ni payah  aku nak cakap, nugget  goreng  tak sampai 10  ketul  pun berzaman nak menghabiskannya. Sekarang ni aku perhatikan  yuyi dengan gula-gula sedang berjinak-jinak dengan dunia nugget tapi agak memelikkan di situ semenjak bila plak  Firdaus ter'addcit dengan kuih love@nuggat oren ni.

kuih love@Nugget oren yang sering kelihatan dijual di pasar malam

 Aku syak tempura yang aku buat sendiri ni tak cukup bentuk love.

 Firdaus belum pandai membezakan antara nugget dan tempura. Ada aku kesah janji tempura aku sedap yang bestnya tempura dibuat dari isi ayam tanpa lemak nak dibandingkan dengan nugget mak no komen.

Jumpa lagi .................macam nak beli nugget je petang ni : )





Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Friday, September 30, 2011

Tempura chicken nuggets bukan chicken nuggets & bukan setakat botol kicap ngan cili sos.

Salam hari Jumaat............


Pagi tadikan aku dah janji nak bersiaran , siap pesan kat korang bukak channel 12 dulu, tunggu kat depan tv sampai aku datang, aku janji aku kota (cam bagus-baguskan) Insyaallah .

Apa khabar adik, akak, abang, pakcik , nenek ngan atok semua. Dah makan ke belum?

Sebelum masak kita bergosip dulu ye..........




Layan gosip cik senah jap ye( sumpah betul punya gosip)

Saja je nak buat gosip pasal kawan aku sorang tu , ada ke patut hari tu dia baru balik dari umah kawan dia yang kat luar negara tu, aku tahulah kawan dia pandai semuanya ada ijazah ngan kaya-kaya belaka, aku ni apalah sangat setakat SPM, dia boleh duk cakap aku ni tak sesuai kalau nak kawan ngan kawan dia. Statement bodoh ke hapa tu, sapa plak nak kawan ngan kawan dia.Aku yang tak de kawan ngan sesiapa ni pun tak de lah terkinja-kinja nak kawan ngan kawan dia.

Aku tak dengki pun kalau orang lain pandai, berpangkat, atau berharta, aku selesa je duduk dalam dunia aku sendiri, tak kacau dan menyusahkan orang lain, tapi jangan sentuh aku dulu. Statement bodoh yang keluar dari budak pandai tu lagi yang buat dadaku berkocok-kocok boleh plak dia cakap

Budak pandai : korang tahu tak dalam esbok rumah kawan aku tu tak jumpa botol kicap ngan cili sos. Esbok rumah kita kat sinikan ada botol kicap ngan cili sos je.

Aku(cam nak penampar dia 20kali ): rumah ko je ada botol kicap ngan cili sos) , rumah aku ada je botol herba tu semua, tak kan aku nak tunjuk kat ko kot.

motip aku bukan nak menunjuk atau kutuk esbok rumah orang lain ye, tapi nak mengajar budak yang tak sedar diri tu.. Suka sangat susukan kera kat hutan. anak kat rumah biarkan kelaparan. cit cit.Jadi manusia jangan tahu pandai cakap kalau tak tahu apa-apa.

let us to the zoo, opssss sorry buat tempura chicken nugget. Nak join club masak-masak tak, kalau nak submitt form ye.Dah submitt faxkan ke 700251521, sekiranya tak dapat jangan sesekali putus asa, usaha tangga kejayaan, cuba banyak kali.

Ambik pen dan kertas, 1,2,3 mula salin....



Semua di atas sekali (Parsley, oregano, black pepper ngan serbuk halia(kalau suka boleh gak buh serbuk bawang) ngan sedikit garam serba sikit campurkan ke dalam mangkuk kecil.

Bab herba ni jangan buh berlebih-lebihan nanti tempura nugget korang rasa  chayanunalif  punya setanggi  tok pekong. Jangan cakap aku tak bagitahu plak.siap korang aku debik nanti.



2 keping dada ayam yang dibuang t tulang kisar hingga halus kemudian gaulkan ngan semua herba , serbuk halia ngan sedikit garam tadi.



Guna scoop sekerim senang sikit.Bulatkan semua.



Lepas tu gaulkan dalam tepung gandum. tepung gandum ni saja je aku buh sikit black pepper.



Celupkan ke dalam bancuhan telur, kemudian celup kedalam tepung gandum semula, leperkan sedikit , ikut suka hati korang nak buat bentuk apa.



korang rasa ni bentuk apa? bentuk piring tak sudah pun ada. lenkali kalau buat tempura ni aku nak buh cheese dalamnya, sukatilah kan, ini tempura chicken nuggetku.

Buh atas dulang yang sedikit bertepung supaya tak melekat.



Goreng dalam minyak yang banyak dan sederhana panas. Lepas goreng kalau nak frozenkan pun boleh. Masa nak makan baru goreng .



mantopkan tempura chicken nugget ku

meh ambik sorang sikit, upah nengok rancangan ni.



Bawak bekal ke opis

Tempura chicken nugget berbeza ngan nugget ayam. Nugget ayam kandungannya bukan 100% isi ayam, luarnya disalut ngan bread crumbs manakala tempura chicken nugget terdiri dari 100% isi ayam, luarnya disalut ngan tepung biasa je.


Bagi laluan pada iklan ye, ..........sehingga berjumpa dilain rancangan majulah sukan untuk negara...............

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina