Friday, January 21, 2011

Pelik



Contoh ikan gelama masin-kredit pada blog Cik Ina minat Do do cheng.

Kebanyakan orang suka makan ikan gelama , parang atau tenggiri masin jeruk, kalau nak dibandingkan ngan ikan masin biasa. Ikan masin jeruk, harganya sedikit mahal dari ikan masin biasa, mungkin sebab pembuatannya yang remeh dan mengambil masa yang agak lama.Kalau makan ikan masin jeruk ni , kena makan sikit-sikit je, lepas tu feeling cam duk di atas awangan , sebab sedap sangat, makan ngan nasi panas plak.




Terkagum kejap, sebab suami aku pandai buat ikan masin jeruk ni. Nampak tak yang berbalut dalam kertas tu? tu lah dia ikan masin jeruk.


Serius, selama ni aku tak pernah tahu, cam mana ikan masin jeruk tu dihasilkan. Aku suka sangat ikan masin jeruk ni, selalu gak curi-curi makan. Takut suami aku tahu. Pasal ni lah, aku nak bukak cerita, dia punya perangai memelik sikit. Memang semua dah sedia maklum, waima dalam blog pun aku ada cerita pasal suami aku ni , tak suka makan garam terlebih . Bila aku masak sayur atau nasi goreng, dia tak bagi bubuh garam, dia suruh guna kicap cair je. Tak tahu pulak pasal apa, mungkin nak jaga kesihatan, gamaknya. Itulah pasalnya, kalau aku nak makan ikan masin , kena curi-curi makan.Dia tak galakkan aku goreng ikan masin kat rumah.

Semenjak kahwin ngan dia, baru sekarang aku tahu cam mana dorang buat ikan masin jeruk tu. Remeh gak, proses tu. Nak buat ikan masin jeruk tu cara terperinci,aku belum tanya suami .Kalau ada yang berminat nak tahu, barulah aku tanya dia

Memeliknya tentang suami aku tu, konpius dia buat ikan masin jeruk tu, tapi dia tak makan. Mungkin dia takut rasa masin tak? Hari tu , masa balik kerja, aku sembang kopi ngan boss aku, doktor gak, kita sembang pasal pemakanan. Dengan cara tak sengaja,terkeluar cerita, pasal suami aku yang tak suka sangat makan garam. Boss aku cakap, dalam badan tak boleh , kalau tak de garam langsung, nanti kita boleh berhalunisasi, cam sangka yang bukan-bukan cam kita rasa ada orang nak bunuh kita. Aku nak tanya pendapat Doktor DZ ngan Dr.S, betul ke?

Selepas dengar boss aku cakap cam tu, rasa gerun bila nampak kelibat suami aku asah parang atau pisau. Memang peberet dia , asah pisau ngan parang bila dah tumpul. Ada sekali tu, dia heran sangat , kenapa aku asyik tenung dia , yang tengah asyik asah parang. Aku pun bukak cerita, apa yang boss aku cakap. Dia bantai tergelak, sambil asah parang, sempat lagi berseloroh , lepas parang ni tajam, dia nak bunuh aku. Kes naya.



Senyum tapir Maksudnya , aku kena terima perangai pelik gadis melayu , sepertimana terima perangai pelik suami aku
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina