Sunday, January 23, 2011

Lepak hujung minggu




Hari minggu ni, tak de akitiviti diluar rumah. Waktu senggang cam ni, selalunya aku habiskan kat sini . Aku boleh menghabiskan masa berjam-jam kat sini.Okey cau cin cau nak lepak lagi.


na na na (bila sudah suka)

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

bila sudah suka--
jalan sama-sama,
bila sudah jalan--
mau pegang sini-sana.

bila sudah suka--
pandang sini-sana,
tapi yang sebenarnya--
teraba-teraba.

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

adik-adik,
dengarlah lagu ini.

bila sudah suka--
sukalah sahaja,
jangan buat yang macam-macam orang tak suka.

kalau sudah suka--
pergi kat makbapak dia,
cakapkan "makcik, saya 'nakkan dia".

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

masalahnya zaman sekarang ini
kita terlalu banyak adat dan budi.

yang kita nakkan--
benda yang murahan,
yang mudah,
yang tak susah,
yang tak berpayahan.

tapi masalahnya terlalu banyak jagakan hati orang sini dan sana;
nak kahwin yang sikit--
orang ‘kan pandang;
nak kahwin besar pun--
hey, orang 'kan pandang!

jadi nak buat macammananya kita?

kita nak kahwin--
orang tak suka,
akhirnya diam--
sini sana kahwin dalam bilik sahaja.

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

bukan nak salahkan makbapak atau sesiapa,
kita nak cakap yang kita tak mampu,
bukannya tanak kahwin grand sini sana,
tapi duit tak ada, wahai ayah ibu!

kita pun hendak kahwin tapi tak ada duit,
kalau tak ada duit, macammana hendak kahwin?

kalau tak ada duit, nak kahwin memang sakit
aku yang kan sakit--
"kita yang perit!"

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

dengarkan sini!
susahnya nak hidup sekarang,
hendak buat apa semua dipandang,
tapi kalau ada tuhan di dalam,
buatlah apa kita tak pandang.

na na na na na na na,
buat apa-apa fikir tuhan kata apa,
na na na na na na na,
buat apa-apa fikir apa tuhan kata.

na na na na na na na
na na na na na na na ...2x

kahwin saja--
mak bapak kan suka--
murah tak apa--
tuhan suka.



Credit pada Fyn Jamal , hayati bait-bait, puisi ni, kalau boleh, fahami maksudnya mengikut naluri hati korang sendiri. Selamat berhujung minggu bersama keluarga tersayang.



Senyum tapir : Kawan-kawan lepak kat mana hari ni?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina