Showing posts with label kisah hujung minggu. Show all posts
Showing posts with label kisah hujung minggu. Show all posts

Wednesday, October 31, 2012

petang sabtu aku ; rainbow cake versi makcik kerastangan

Ingat tak aku pernah cerita kat sini yang aku  gagal dalam membuat rainbow cake ?mesti ingatkannnn tak kisahlah gagal pun gagallah tapi kita kena percaya  gagal   itu lumrah hidup gagal sekali bukan bererti gagal selama-lamanya ye dak  .Haish leganya  percubaan aku  membuat rainbow cake buat kali kedua berjaya akhirnya.Istilah "berjaya"  di sini bukan bermaksud yang  rainbow cake yang aku buat ni  berupa paras molek , comel , kiut atau setanding  dengan rupa paras rainbow cake yang dibuat oleh tukang buat kek profesional  tapi satu je yang kengkawan kena percaya rasa rainbow cake aku ni setaraf dengan rainbow cake yang ada  dipasaran*edisi riak*.sila tutup telinga serta butakan  mata sekarang  dan marilah kita  cuba membuat rainbow cake .

 penyedian untuk membuat italian meringue butter cream
Italian Meringue Buttercream
Resepi cilok dari : blog ibu cergas
Makes 8 cups.
120 ml @ 1/2 cup air 
430 g gula castor
250 g @ 1 cup of eggwhites (~ 7 biji diambil telur putih sahaja)
680 g unsalted butter (aku guna salted butter)
1 tsp of vanilla extract
Cara-cara:
  1. Sediakan putih telur untuk dipukul sehingga kembang dan bertanduk.
  2. Serentak dengan itu, masukkan gula dan air ke dalam periuk, dan panaskan atas api sehingga mendidih untuk 7 minit.
  3. Selepas 7 minit air gula mendidih, tuang air gula ke dalam putih telur yang telah kembang tadi dengan halaju mesin yang tinggi. Teruskan pukul sehingga dasar magkuk mixer tu sejuk. Agak lama juga, lebih 15 minit. Pastikan kesemua telur putih tadi terkena gula yang panas itu. Ini untuk memastikan putih telur itu masak dan kuman-kuman mati.
  4. Masukkan mentega sedikit demi sedikit ke dalam adunan putih telur. Pukul lama-lama sehingga semua sebati. Mungkin mengambil masa agak lama ~10 ke 15 minit.
  5. Siap. Boleh disimpan beberapa minggu dalam freezer. Pukul kembali sehingga kembang bila dah thaw keluar dari freezer.
putih telur dah bertanduk yang dah dicampurkan dengan air gula yang telah didihkan
salted butter
italian meringue butter cream yang dah siap sepenuhnya 
Italian meringue butter cream yang dah siap sepenuhnya tadi aku masukkan ke dalam plastik kemudian aku simpan dalam freeze
Bahan-bahan utama untuk membuat rainbow cake
bahan -bahan utama untuk membuat rainbow cake

Rainbow Cake
Resepi cilok dari : ibu cergas
226 g butter, room temp-aku guna 250 g
426 g sugar -(aku kurangkan jadi 350 g)
5 egg whites, room temp
1 teaspoons vanilla
426 g flour-aku guna self rasing flour
1 tsp baking powder
½ tsp salt
355 ml milk, room temperature
Cara-cara:
  1. Panaskan oven 175C.
  2. Sediakan loyang yang dilapik dengan kertas pembakar. Kalau ada 6 loyang lagi bagus. aku  cuma ada 2 loyang bersaiz 6 inci. Aku bakar sekali 2 loyang ,nasib baiklah oven aku sedikit besar*edisi riak disitu*
  3. Ayak tepung, serbuk penaik dan garam. Ketepikan.-aku guna self raising flour
  4. Pukul mentega dan gula castor sehingga bertukar warna pucat.
  5. Masukkan telur putih sedikit demi sedikit. Pastikan telur putih ni dipecahkan satu persatu ke dalam bekas berasingan. Manalah tau kan kalau-kalau ada telur tembelang. Tak ke haru.
  6. Masukkan esen vanila.
  7. Masukkan tepung dan susu berselang seli. Dimulakan dengan tepung, dan diakhiri juga dengan tepung (tepung-susu-tepung-susu-tepung-susu-tepung). Kacau sehingga sebati. Tapi jangan terlebih kacau pula.
  8. Bahagikan adunan kepada 6 bahagian. Dalam adunan ni, saya anggarkan setiap bahagian supaya mempunyai berat 251 gram. Warna-warna pilihan adalah, ungu, biru, hijau, kuning, oren dan merah. Saya guna pewarna cecair yang biasa-biasa sahaja.
  9. Bakar dalam oven untuk 23 minit bagi setiap loyang (ni kalau ikut oven sayalah. Hehe)

adunan rainbow cake 
Aku sentiasa tamak dengan italian meringue butter cream.
My first rainbow cake-abaikan rainbow cake  aku yang comot tu seperti yang kengkawan sedia maklum"mak kerastangan" dan mak tak de spatula*ada hati nak decorate cake*ratu tolong akak mu ini.
my first rainbow cake
Firdaus yang tak sabar nak merasa kesedapan rainbow cake yang mak dia buat *masuk lif tekan sendiri*


InsyaAllah aku akan cuba lagi membuat rainbow cake sehingga  aku  mendapat rainbow cake yang berupa paras molek , cantik dan kiut miut.



Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, October 24, 2012

cerita pasal pokok mangga dan buah mangga saje

 Di hadapan rumah aku ada pokok mangga.  Pokok mangga tu  menghasilkan buah mangga yang besar -besar belaka.Dua hari lepas  masa aku di opis, ada  jiran call  aku meminta izin  untuk  mengambil buah mangga tu. Tapi tak sangka plak aku buah mangga yang diambil tu dia buat  kerabu mangga kemudian  kerabu mangga tu diagih-agih kepada jiran tertangga ek eleh mak terharu mak pun dapat kerabu mangga .

Tips untuk mendapatkan buah mangga besar bagai johan

Tak payah nak kedekut dengan buah mangga yang kita miliki , kepada sesiapa yang teringin atau mengindamkan buah mangga  kita sedekahkan jelah  .InsyaAllah makin bertambah rezeki kita nanti Pokok mangga ; Indah sekali nikmat yang Allah SWT kurniakan ni.*undilah saya sebagai ustazah pilihan*
 Kerabu mangga hasil tangan jiran tertangga
ek eleh macam comel je ibu jari aku tu .
Malam minggu ; Sessi makan buah mangga dengan pencolek bukan pencolek "Mak bee ye" tapi pencolek hasil tangan aku: )
 best tau bersembang-sembang sambil makan mangga dengan pencolek
 Entah apalah yang budak berdua ni sembangkan
 Tak cukup mangga aku tala dorang dengan  buah epal
 Hirisan mangga dengan pencolek
 duduk macam gaya kak nam je
 Hirisan epal dengan pencolek
 bersembang lagi?
Boleh gitu!!!makan mangga berulam air milo

Buat pengetahuan kengkawan ;  sepanjang mereka berdua makan mangga dengan pencolek  sepanjang tulah gigi aku  merasa ngilu .motip?

Kan aku dah kata tadi cerita ni pasal buah mangga dan pokok mangga je : )

Selamat malam ~~mimpi indah ye~~









Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, October 17, 2012

Hari sabtu aku ; mata dan mulut bercanggah bicara ; Sekolah SPA & Akademi SPA


D'Kayangan memberikan servis yang terbaek
Dimana saje Firdaus ada
Saya tak suka anak mata tu
Tak suka di ganggu dan ditanya soalan yang berbentuk  peribadi
Therapist tak diundang



frust! frust !frust!, impian aku  nak mengupdate blog tadi malam hancur musnah hanya kerana aku keletihan dan kemudian terus tertidur . Yes,  minggu ni aku terlalu sibuk   ; sibuk menguruskan kerja rumah,sibuk menguruskan suami  dipendekkan cerita  semuanya sibuk-sibuk belaka sehingga terpaksa mengabaikan blog kesayangan aku ni.Sabau jelah ye. Entah kenapa dalam minggu ni mata aku  cepat je  nak terlelap  aku syak air cond  kat ofis  aku  terletak dekat ngan  atas kepala aku ni yang menyebabkan mata aku pedih dan rasa nak terlelap.

Berbalik  pada tajuk entry aku  kali ni; petang sabtu aku ngan yuyi  ke Spa D'Kayangan, ekceli kami tak nak datang ke situ tapi memandangkan Serenity  Spa & Dewi Sri Spa Alam Sentral dah penuh jadi  kami tak de pilihan. Padan ngan muka sendiri  saper suruh tak booking awal-awal ?kami tahu mengenai Spa D'Kayangan  ni pun melalui web site hasil penjelajahan yuyi pada petang tu.Kitaorang berdoa dalam hati supaya tidak tersalah memilih spa seperti spa di sini

Masa kami sampai di Spa  D'Kayangan  jarum jam dah menunjukkan pukul 3  petang. Sebaik kami sampai di muka pintu Spa muncul seorang therapist Indonesia kami di sapa lembut oleh therapist tu  . Kami terus jatuh suka pandang  pertama dengan dia . Kemudian selang beberapa saat  datang sorang perempuan melayu berumur sebaya ngan aku menghulur salam pengenalan kepada kami. Seriously merenung anak mata perempuan tu    buat  pertama kali "argh mata dan mulut bercanggah bicara"aku kata dalam hati. Aku tak bagi yuyi ambil pakej aku suruh dia ambik besa-besa je. Selepas berfikir dan bincang sesama kami akhirnya kami mendapat kata sepakat yuyi buat facial treatment kolagen untuk  wajah  manakala  aku plak membuat urutan SPA that all.


Selepas aku ngan yuyi  menjalani proses  perawatan yang kami kehendaki wow kami amat berpuas hati  dengan perkhidmatan dan layanan therapistnya.Cuma   kami sedikit rasa  tak berpuas  hati dengan  pompuan cum threapist cum supervisor yang menguruskan spa ni perempuan aku tak suka ngan anak mata dia tu. pesan aku ;  Belajarlah dimana-mana sekolah atau akademi spa sekiranya kita berminat bekerja di spa .Kalau rasa diri kita tak pandai bercakap panjang lebar , pendapat aku tak salah rasanya  kita  mendiamkan diri    bukan apa ditakuti percakapan kita  itu akan mengjengkelkan orang yang mendengar lagi lah kalau sipendengar itu  seorang yang pendiam. Pendapat aku lebih baik atau cocok  kita bercakap atau bercerita mengenai   nenek kita kat kampung ke ?cerita nenek kita nak kahwin lain ke atau cerita nenek sangat mencintai atuk kita ke? daripada kita bercerita pasal ; saya lahir tahun 76 awak plak,  adik keja kat mana? keja apa? atau terus terang lah akak cakap adik kena pakai produk akak kalau tidak muka adik kendur  seriously  cerita  sebegini bila disembang-sembangkan kat SPA kadangkala boleh mengjengkelkan hati.




Okey ye cukuplah untuk  hari ni , pesan aku bersembang-sembang dan berbual-bual lah ngan berhemah


Tuesday, October 2, 2012

petang minggu aku ; melayan rima rashidi sambil makan benjo

Hari minggu hari tu aku bangun awal , tetiba je tekak teringin nak makan nasi berlaukkan sambal ikan bilis ngan telur mata kerbau. Hambik ko seawal 5 pagi lagi aku dah kelengtung kelentang kat dapur masak sambal ikan bilis . Dasar orang malas  jangan harap aku nak masak untuk juadah makan tengahari ye  makan je apa yang ada.Aku paksa  suami aku ngan firdaus layan nasi ngan sambal ikan bilis sampai ke tengahari , petang sampai ke malam aku bagi dorang makan roti telur bercheese ngan roti telur ala-ala benjo. Nasib baik dorang terima aku seadanya .Resepi roti telur bercheese dan sambal ikan bilis nanti aku update ye. *bajet macam  korang hadap sangat ngan resepi aku*

Rasa cam dah lama je  aku  tak melayan  cerita melayu kat tv sesekali layan syok gak .Petang minggu tu entah mimpi apa  aku boleh  layan cerita melayu sekitar 80an-90an spesis aku memang suka melayan cerita lama nak dibanding ngan cerita -cerita zaman sekarang ni.Dalam cerita tu ada  rima rashidi, ziela jalil dan beberapa pelakon  lama  aku  syak  tu filem   80an-90an sila percaya sampai kepenghujung cerita aku tak dapat nak tangkap tajuk cerita tu .  Rima rashidi  punya pasal aku layan je sambil   mamam roti telur ala ala benjo bukan benjol ye. Wa memang minat gila ngan Rima rashidi wa suka  lagu dia  "kasih berbunga lalang" 


aku tunjuk roti telur ala benjo aku dulu ye ,  yang  lain-lain tu kemudian ye...............roti telur aku ni simple je

hirisan nipis timun ngan bawang besar
 sos cili dan mayonis
 kalau nak tedap roti tu kena dibakar dulu.aku bakar guna chefal
 sapu mayonis di kedua belah roti yang dah dibakar kemudian letakkan  hirisan timun ngan bawang besar
 Letakkan telur mata kerbau yang kuningnya separuh masak diatas roti tadi . Curahkan sedikit sos cili kat atas roti kemudian katupkan ngan sekeping roti bakar
Suami aku ngan firdaus ni ala -ala manja , nak mamam roti telur yang dibelah dua je.


Jumpa lagi , nanti aku update lagi ye bila aku free,Hari ni aku cam tak free ada banyak keja opis yang aku nak bereskan.

Friday, September 28, 2012

hari minggu aku ; sehari bersama seorang berperiod pain tegar

minggu ni minggu yang sangat sukar ; aku period .sah sah korang nak lempang aku kan period pun nak kecoh. Masa tengah  period  memang takde lah maknanya aku nak berkinja-kinja kat luar.Jujur aku katakan yang aku ni period pain tegar  dari anak dara sampai  dah jadi ibu pada 4 orang anak ni. Minyak  panas memang  menjadi peneman setia disaat period pain  untuk membantu melegakan kesakitan pinggang , belakang, perut dan segala anggota badan aku yang pada masa tu seolah -olah  bekerja tanpa henti. Ada masa  tekak  aku rasa mual, loya  kadang-kadang tu siap pakej muntah  mengalahkan orang pregnnat sakitnya Ya Allah ya Tuhanku.Masa nilah aku teringat akan dosa-dosaku   , masa  sihat walafiat tak ingat dosa ye dak.


Yuyi pun macam aku  gak setiap bulan tak pernah miss  period  pain tapi lagi teruk sampaikan pernah dihantar oleh kawan serumah dia  ke wad kecemasan siap pakej dimasukkan air   gara-gara period pain.Setiap kali period terutama pada hari pertama  yuyi  akan sediakan  plastik untuk muntah dan minyak panas untuk melegakan simpton sengugut.

Aku ngan yuyi sanggup tahan sakit , memang tak suka ambik  ubat tahan sakit bukan apa badan kitaorang bertambah lemah  setiap kali selepas  makan ubat tahan sakit. Aku selalu berdoa supaya period aku tak jatuh pada  hari bekerja kalau tak aku kena ambik mc.

Kalau korang tanya bagaimana rasanya period pain? hurmm macam mana eh aku nak cakap  entahlah rasa tak tahu nak cakap cam mane cukuplah sekadar aku katakan yang sakitnya umpama nyawa aku bagai dihujung tanduk.InsyaAllah setiap kali period pain aku  redho ,aku kena set dalam kepala aku  sakit adalah bentuk  ujian  Allah SWT kepada hamba-hambanya 

Oleh kerana minggu ni aku  sedang  bertarung ngan period pain  dah tentu-tentulah breakfast cum juadah makan tengahari  ye dak.
Bihun goreng rencah udang kering tumbuk 
bihun goreng makan ngan telur mata kerbau 

 Masa memasak juadah makan malam ni aku dalam  70% lega  dari   period pain . simple je  juadah aku  ;  ayam masak sambal tak berapa nak pedas ala ala ayam masak merah dan masak lemak kacang panjang.
 yuyi cakap yang aku  boleh memasak lagi dalam keadaan tengah menahan period pain  . Aku cakap kat dia yang aku dah biasa memasak sambil menahan sakit period ni  kalau aku tak buat saper lagi yang nak buat .


Nasihat aku pada sesiapa yang mengalami period pain tegar  cam kami berdua  set je dalam otak tu "Allah SWT bagi ujian sebab dia sayang kat kita"

Wednesday, September 26, 2012

Separuh hari sabtu ku ; awek surabaya umur 30an

Hari sabtu hari tu aku ajak anak -anak  mandi -manda kat sunway Lagoon. Pada mulanya aku bercadang  ajak diaorang  mandi manda kat  Wet World Shah Alam tapi memandangkan yuyi yang dah ke serata alam tapi tak pernah lagi  menjejakkan kaki  ke sunway lagoon  maka itu sebabnya  aku tukar  cadangan *sila jangan ketawakan yuyi* 4 tahun dulu  masa Firdaus baru berumur 3-4 tahun  selalu gak aku bawak dia ngan gula-gula hack datang  sini.

layan gambar yang tak seberapa nak cantik ni ye.
Anak ; Tiada di sini tetap dihati.Tak pernah ku lupa walau sesaat
Saya berada di Sunway Lagoon

saya suka menutup aurat  semasa mandi . Seriously dari kecik sampai la ni Firdaus marah sungguh bila aku   bukakkan  baju dia  atau  pakaikan dia swimming trunk masa mandi swimming pool,  sungai atau laut .
Gula-gula hacks dan yuyi
Gambar 1
 
Gambar 2
Cari perbezaan dalam gambar ini.ha ha ha 
 ular Albino
 ???????
 saya dan ?????
tikus moden
Iguana
tupai 
meh aku ambik ko  punya duri  wat penunjuk mukadam
buaya  hidup di darat lebih merbahaya dari buaya hidup  di air, kan kan kan.
Tupai lagi ke?
ular sawa beku
Aku sempat berkenalan ngan pelancong vietnam namanya yuyi
saya sentiasa gembira bila  berada di dalam air
 orang yang sentiasa  gembira bila berada di dalam air
gembiranya saya

bakal perenang olimpik Malaysia 2015
Tak tentu arah


   Tanpa mengenal penat dan  erti jemu

Arjun rampal ???

Arjun rampal ?? karena kapoor?
nampak tak saya?
play ground dalam air
ala aku ingatkan firdaus tadi rupanya anak orang lain, excitedkan aku ni
saya sedang mencari sesorang
Awek surabaya 
Cinta tak mengenal usia?

Lepas berendam mesti lapau

Arjun rampal???
alamat mak saya terlupa nak  ambik  gambar saya tengah makan
 
Hidangan aku
 
bajet ayu
Selamat tinggal Sunway Lagoon


Bilalah lagi aku  dapat menjamu mata kat sini . Aduyai kenyang mata aku  memandang yang terjojol ala neelofa yang terjojol ala ala liyana jasmay pun ada gak.*lap air liur jap*

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina