Showing posts with label buah mangga. Show all posts
Showing posts with label buah mangga. Show all posts

Sunday, November 4, 2012

Kerabu mangga cik ina ; resepi Aizamia3


Wah pucuk dicita ulam yang mendatang baru je penyakit malas nak menaip resepi aku datang tetiba     ada plak rajin  buat entry kerabu mangga untuk aku. Apa lagi ambik link jelah kan.Terima kasih Aizamia3 kerana sudi menaipkan resepi untuk cik ina.

Petang sabtu suami aku petik dua biji mangga   dari  pokok depan rumah

Kalau sekiranya ada berminat dengan kerabu mangga sila lah ambik resepi kat sini ye. 
 Mangga yang lagi sebiji aku buat colek untuk suami aku yang mengidam  mengalahkan orang pregnant.


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, October 24, 2012

cerita pasal pokok mangga dan buah mangga saje

 Di hadapan rumah aku ada pokok mangga.  Pokok mangga tu  menghasilkan buah mangga yang besar -besar belaka.Dua hari lepas  masa aku di opis, ada  jiran call  aku meminta izin  untuk  mengambil buah mangga tu. Tapi tak sangka plak aku buah mangga yang diambil tu dia buat  kerabu mangga kemudian  kerabu mangga tu diagih-agih kepada jiran tertangga ek eleh mak terharu mak pun dapat kerabu mangga .

Tips untuk mendapatkan buah mangga besar bagai johan

Tak payah nak kedekut dengan buah mangga yang kita miliki , kepada sesiapa yang teringin atau mengindamkan buah mangga  kita sedekahkan jelah  .InsyaAllah makin bertambah rezeki kita nanti Pokok mangga ; Indah sekali nikmat yang Allah SWT kurniakan ni.*undilah saya sebagai ustazah pilihan*
 Kerabu mangga hasil tangan jiran tertangga
ek eleh macam comel je ibu jari aku tu .
Malam minggu ; Sessi makan buah mangga dengan pencolek bukan pencolek "Mak bee ye" tapi pencolek hasil tangan aku: )
 best tau bersembang-sembang sambil makan mangga dengan pencolek
 Entah apalah yang budak berdua ni sembangkan
 Tak cukup mangga aku tala dorang dengan  buah epal
 Hirisan mangga dengan pencolek
 duduk macam gaya kak nam je
 Hirisan epal dengan pencolek
 bersembang lagi?
Boleh gitu!!!makan mangga berulam air milo

Buat pengetahuan kengkawan ;  sepanjang mereka berdua makan mangga dengan pencolek  sepanjang tulah gigi aku  merasa ngilu .motip?

Kan aku dah kata tadi cerita ni pasal buah mangga dan pokok mangga je : )

Selamat malam ~~mimpi indah ye~~









Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Friday, February 24, 2012

Resepi dan juadah terkumpul sepanjang minggu

Tajuk tu tak ingatkan.kui kui kui , lama kelamaan aku rasa malas plak nak tepek resepi kat blog. Boringlah asyik cite pasal masak je. Sila percaya hari ni aku tak boring , malah terlebih rajin nak tepek resepi dan buh gambar juadah yang aku masak sepanjang minggu ni. Kalau sudi silalah layan ye.Tima kacih.


Asam tumis ikan jenahak dan telur ikan juadah makan tengahari

Bahan-bahan

Resepi asam tumis kali telah dinaik taraf(cam jalan raya plak ye ) dengan menambahkan lengkuas dan daun limau purut-saje nak try market, okey gak rasa asam tumis buh lengkuas ngan daun limau purut.

1) cili kering 20 tangkai , 3 ulas bawang putih, 3 ulas bawang merah kecil, 1/2 inchi halia,1/2 inchi kunyit dan 1/2 inchi lengkuas -semua bahan dikisar halus
2) asam jawa dibancuh ngan 1 liiter air(Bila kita buh belimbing buluh , bancuhan air asam jawa biar sedikit cair , nanti terlebih pekat takut kuah jadi terlebih masam)
3)1 tangkai daun limau purut
4)belacan- 1/2 inchi je.(kalau suka boleh letak banyak)
5)5-6 biji belimbing buluh yang sederhana masak(tak de belimbing , tomato pun boleh , kalau tak de pun tak pe)

6)ikan ngan telur ikan basuh berseh kemudian digaram kunyit

cara-cara membuatnya
Tumis cili kisar sampai betul -betul pecah minyak. Kalau nak dapat asam tumis yang sodap, cili tu kenalah tumis hingga betul-betul pecah minyak. Sekirannya takut cili tadi cepat hangit, kecikkan sedikit api semasa menumis. Bila dah pecah minyak , masukkan air asam jawa dan belimbing buluh biarkan ia agak mendidih kemudian masukkan ikan dan daun limau purut. Jangan masak ikan terlalu lama, nanti kemanisan ikan hilang. Bila kuah dah mendidih Sebelum angkat buh secubit kecil perasa, garam ngan 1/2 teaspoon gula ; bagi mengimbangi rasa kuah.



Donut berising kopi ditabur coklat rice-konon


Petang minggu aku terlebih rajin nak menguli(guna mesin ye) donut, maka terjadilah donut diatas . Nak resepi ambik kat sini DONUT. Selalunya aku gaul donut ngan gula castor , tapi kali ni aku buh ising kopi ditabur ngan chocolate rice, nak buat pembaharuan kononnya . Oleh kerana nak sangat pembaharuan , aku dengan gelojohnya telah menuang ising kat atas donut yang masih panas. Hambik ko , ising tu habis cair , meleleh kat tepi donut. The moral of the story buat keja jangan gelojoh .kui kui kui


IKAN GORENG MENGCONGKAM(adik beradik ayam mengcongkam)


Ikan goreng ni kira adik beradik lain mak lain bapak ngan ayam goreng mengcongkam. Mai ambik resepi, mak tengah rajin ni bolehlah bagi resepi : )

Bahan-bahan

1) sedikit serbuk lada hitam/lada sulah

2)4 ulas bawang putih
3)1 inci halia

4)Tepung jagung

5) IKan GT/Geropoh digaram kunyit- sukati korang nak guna ikan apa pun.

Tumbuk atau kisar kering bahan 2 & 3

cara-cara membuatnya

Gaulkan ikan tadi dengan bahan kisar termasuk serbuk lada hitam, kemudian gaul sekata ikan tadi ngan tepung jagung. perap selama 30 minit atau semalaman. Goreng hingga garing dalam minyak panas yang banyak.



Buah mangga hasil pokok mangga depan rumah, jadi juadah pemanis mulut sepanjang minggu..Syukur Alhamdulillah, walaupun pokok mangga depan rumah tu tak dapat kasih sayang sepenuhnya dan belaian manja dari tuan rumah , namun hasilnya jarang mengecawakan.



Telur masak kicap ngan kobis goreng , juadah malam tadi, nampak sangat juadah orang pemalas.kui kui kui Semalam entah kenapa, rasa cam malas je nak keluarkan ikan dari dalam esbok, tu yang masak telur kicap.Resepi ambik kat sini, resepinya sama je, cuma ikan goreng tu korang tukarlah ngan telur goreng mata kerbau. Nampak tak muka budak yang terlebih happy nampak nasi.


Okeylah , sampai sini je, wa cau dulu.

Thursday, September 29, 2011

Jawab sms penonton,Penonton bertuah, model-model terkenal, manga?

Salam hari khamis...........


Bertemu lagi di rancangan ini buah mangga saya , anda boleh pandang je. Oleh kerana perut aku sakit hari ni , cherry berry dari malam tadi,sampai lutut pun terketak-ketak, keadaan kesihatan tak mengizinkan nak masak memasak. Maaf ye penonton-penonton semua tak de masak ngan resepi hari ni . Korang goreng je lah ikan masin makan ngan nasi.

Oleh kerana tak de masak-masak, aku jawab sms penonton bertuah je. Sila tepuk tangan tuk penonton bertuah kali ni........


tepuklahhhhh










Adik suri cik ina tak pernah letak baja dari mula tanam pokok mangga tu.Kalau ada pun najis ngan kencing kucing Alhamdulillah seperti yang cik ina beritahu Allah SWT sayang sangat ngan cik ina sebab tu pokok tu kerap berbuah.larikkkkkkkkkkkkkkkkkk

Harap Puan suri puas hati ngan jawapan cik ina ye.





Puan Rai



Puan Rai cik ina tak tahu mangga tu jenis apa .Cik ina beli pokok tu tahun 2005 kat pakcik kat rumah cik ina. Rega sepokok RM7. Pokok tu kerap berbuah. Masa beli pun cik ina tak tanya pokok tu jenis apa.


Harap puan rai puas hati ye ngan jawapan tu.



Aku tanam sendiri pokok mangga tu depan rumah berhampiran ngan longkang. Siram pun seminggu sekali, kalau rajin. Pokok daun pandan tu baru je aku cocok kat situ tak sampai 3 bulan.



Fresh from farm, ada 5 biji tunggu nak dituai. Kak ngah sila tutup mata letak tangan kat dada , kalau rasa tak boleh tahan .


Dah kupas sebijik pagi tadi.nyum nyum nyum rasanya lemak manis.


Buah mangga ni dah banyak mengunakan model-model terkenal , sila lihat ke bawah model sensasi lagi terkini tu,








Sesiapa yang berminat nak jadi model mangga sila submit form


Sesiapa yang ada berhasrat nak tanam pokok mangga dan nak dapat hasil buah mangga cam tu, awal-awal kena pasang niat bahawasanya pokok mangga tu rezeki dari Allah SWT , sesiapa yang nak mengambil dan makan silakan. Kena redha ye, sebab tu selama aku tanam pokok mangga tu hanya sekali je berlaku kejadian rompakan bersenjata terhadap buah mangga tu.


Sekian berjumpa lagi dilain rancangan..............aku nak pegi melabur jap.jamban




Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina