Thursday, November 1, 2012

mee goreng pedas ; kak limah makan sambil gelak menganjing; menganjing selagi boleh menganjing


pedas???? kah kah kah aku  dapat membayangkan kak limah menyuap mee goreng pedas aku tu  ke dalam mulutnya  sambil  gelak menganjing aku. Sebenarnya aku bukanlah orang yang sesuai nak bercakap mengenai sejarah  "PEDAS" opps ada lagi sorang minah tak pedas dia ni pun kalau diikutkan  tak berapa nak sesuai bercakap pasal pedas.

Suatu waktu dulu aku pencinta makanan pedas tegar serius ni mak tak buat joke,setakat cili api patah dua makan dengan nasi alah bisa tegal biasa. Tapi apa  yang aku perasan semenjak suami  aku yang chindian  ni   hadir ke dalam hidup aku  maka dari situlah  bermulanya  episod aku cuba berenggang dengan  cili api terutama cabai burung  atau makanan pedas+++  .Suami aku bukannya tak   makan makanan  pedas tapi tak delah  makanan yang pedas sangat sampai merah bibir atas bawah bak kata orang sekarang  "dia makan pedas tapi pedas cara dia" kak limah jangan nak menganjing laki aku ye.Lidah dan  mulut aku ni  plak bila dah  jarang makan makanan  pedas banget   sesekali makan  mulalah tak menahan ,siap  meleleh air mata aku  ni.

Bila dah dapat suami yang jenis boleh layan makan  nasi bersama  ikan goreng dengan  sayur aku apa lagi bertambahlah  malas  nak memasak masakan yang bercili bagai macam sambal atau  kuah  yang  pedas-pedas ni. Kalau nampak kat rumah aku ada makanan bercili serta pedas  +++ tu petanda yuyi ada agak berdekatan : )



Bahan-bahan untuk membuat mee goreng pedas -hurmm versi aku ye kak limah  ko main jauh-jauh.

1) 5 tangkai cili kering yang kureng pedas-HA HA HA gunting dan rendam dalam air panas
2)3 ulas bawang putih
3)3 ulas bawang merah

dikisar halus

 Sebungkus mee kuning-basuh dan tuskan-tips untuk mendapatkan  mee goreng yang berupa paras  cantik dan basah
lebih kurang seikat  sawi-cuci berseh dan tuskan
lebih kurang sengengam taugeh-cuci berseh dan tuskan
sepaket fishball -basuh dan potong ikut suka 
2-3 sudu besar sos tiram dan  dua sudu besar kicap kipas udang  lemak manis-Sebagai penganti garam dan penambah rasa
 
sesudu besar kicap pekat-memberi warna hitam pada mee goreng
Cara-cara membuatnya
1)Tumis bahan kisar sampai naik bau dan pecah minyak-guna api sederhana
2)masukkan sawi-kaup balik sekejap
3)masukkan mee kuning-kacau dan kaup balik supaya semua bahan tumisan  bergaul sekata dengan mee kuning
4)masukkan fishball-kaup balik sekejap

5)masukkan kicap pekat, sos tiram dan kicap kipas udang lemak manis dan sedikit air-kacau kaup balik seminit -dua minit lagi agar semua bahan tadi  bergaul mesra bersama mee kuning
6)Sebelum diangkat masukkan taugeh ,goreng rebah bangun je

Proses akhir
mee goreng pedas versi makcik cik ina do do cheng


Awal pagi lagi perut aku dah kenyang , habis cam mano tu?






Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina