Thursday, October 4, 2012

pagi khamis aku : Addicted : choy tam goreng

Kasihan Firdaus  hampir seminggu aku tak gorengkan dia sayur.Anak bongsu bucuk manja aku sorang ni memang suka sangat makan sayur terutama kailan ngan choy tam goreng. Anak-anak aku semuanya suka makan sayur , dorang suka kalau aku goreng sayur cara simple je  alah  korang perasan kebanyakkan sayur goreng yang aku tepek kat blog aku ni kebanyakkannya  berencahkan ikan bilis , bawang putih, sos tiram ada masa masa je aku   buh  ikan masin atau belacan itu pun atas permintaan suami.

Entahlah dari arwah mak aku hidup sampailah aku nak beranak pinak ni aku memang goreng sayur cara simple je kecuali sayur campur tapi masalahnya sekarang anak-anak kureng sikit ngan sayur campur tak kan ye aku nak goreng sayur campur.

Pagi ni aku bangun lambat sikit dalam pukul 5.30 pagi lambat kata kau,  selalu tu aku bangun dalam pukul 4.30pagi jangan tanjat ye, mata aku ni kalau dah terjaga memang susah nak lelap balik.

Hari ni aku bekalkan suami roti massimo germa gandum ngan sapuan butter je, dah dia suka macam tu aku tak delah buh jem atau kaya bagai.selain dari aku bekalkan dia roti massimo aku juge ada bekalkan dia kasih sayang*mesti korang nak sepak aku kan*

   
Roti Massimo germa gandum 
   
Anchor butter
  
roti sapuan butter 


choy tam aku goreng ngan bawang putih hitam dan sos tiram
   
bawang putih hitam
   
Choy  Tam yang aku rembat dari pasaraya pantai timur cer teka cer teka pasaraya apa? Billion lah  
kepak-kepakkan choy tam atau belah dua , cuci berseh dan tuskan.Tumiskan bawang putih cincang hingga naik bau dan layu kemudian masukkan choy tam kaup balik hingga choy tam  menjadi agak  lembut.Bila choy tam dah agak lembut masukkan sedikit sos tiram kaup balik,sebelum angkat jangan lupa masukkan sedikit air.
   
Bekal Firdaus  untuk dibawak ke rumah pengasuh  ayam bob baki malam tadi, choy tam goreng ngan sambal ikan bilis
  

choy tam goreng bersama bawang putih dan sos tiram.tedap : )

 Okeylah cukup sampai disini saje , ada keja yang aku nak bereskan.

Sekadar luahan hati

Apasal lah kueh teow goreng yang aku teringinkan dari tengahari semalam tak menepati standard tapi ternyata penantian aku sia-sia.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina