Tuesday, October 23, 2012

Pagi selasa aku ; sarapan pagi ; nasi goreng kampung ; ikan masin hasil tangan suami

Sarapan pagi ; Tengok mood, tengok tahap  kerajinan, tengok situasi  serta tengok kreativiti aku ; yes pagi ni aku bangun pukul 5 pagi dah tentu-tentu hari ni  diri aku dilimpahi dengan  mood kerajinan serta segala mood yang ada dalam dunia ni dan segala  kreativiti .*hazabkan*Betul ke orang kata bila  kita sakit hati otomatik segala mood layu kita sebelum ni  kembali normal?.Itu orang kata kalau tak betul sila marah orang.

Kreatif ke?Tiada cara lain lagi  makcik atau mak macam aku ni nak berkreatif  selain dari mengkreatifkan  nasi semalam atau nasi malam tadi menjadi segala jenis nasi goreng. *buhsankan*

Buhsan atau tidak korang kena hadap gak nasi goreng kampung aku ni, ye dak?





Bahan-bahan untuk membuat nasi goreng kampung

1)ikan bilis sengenggam-basuh berseh kemudian kisar  kering sederhana halus
2)dua biji telur 
3)beberapa biji cili api(saper suka pedas yang berlebih- lebihan  boleh tambah cili api)-kisar halus
4)4 ulas bawang merah dan 4 ulas bawang putih-kupas kulit , basuh , hiris dan kisar kering sederhana halus
5)garam dan secubit serbuk perasa

Tak kiralah samada nasi semalam atau nasi baki malam tadi

Cara-cara membuat nasi goreng kampung
1) nasi digaul rata   dengan sedikit garam
2)Tumis bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak-guna api sederhana
3)pecah kan dua biji telur tadi -biar hingga sedikit garing
4)Masukkan nasi yang dah digaul rata dengan garam-kacau nasi hingga semua bahan tumis bergaul -guna api besar
5)Bila nasi goreng dah mengeluarkan aroma  nasi goreng  masukkan secubit serbuk perasa kemudian  barulah diangkat dan dihidangkan*dasatkan aroma nasi goreng-ko mampu*








 Cukuplah untuk  3 orang makan ye dak.
 Ikan masin hasil tangan suami tak pernah mengecewakan -saper makan boleh mengigaukan suami aku
 Jemput makan nasi goreng makan bersama dengan sedikit ikan masin goreng -tedap :)





Sekadar luahan hati

Aku jadi takut dengan orang yang sanggup memutar belit kenyataan demi kepentingan diri sendiri : (betul gak statement seorang blogger tu : zaman sekarang ni susah kita  nak percaya  dengan orang.




Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina