Monday, May 3, 2010

Operasi mencari genjer



Terima kasih kak, kerana menolong aku mengambil genjer atau paku rawan.sayur ni bersepah kat kawasan rumah aku.tapi kalau kat pasar dorang jual seikat RM3.00.kebetulan akak tu duduk kat kawasan tu, tu yang dia tolong aku.




kesian aku tengok kakak ni.dahlah sakit kena kerja cari duit.kadang-kadang dia kutip gak sayur ni, jual kat kedai .





Firdaus dah merempan , cuaca panaslah katakan.lorong kejalan rumah aku.



ni dia genjer atau paku rawan.





tumbuk cili api ngan bawang putih dan merah.tumbuk ikan bilis gak.



bersehkan sayur genjer dan tuskan.




tumis bahan tumbuk tadi sampai garing.



masukkan genjer.masukkan jugak garam ngan gula sikit. sayur genjer cepat masak , jangan goreng terlalu lama.




sayur genjer sedap makan ngan nasi panas.



1.tumbuk bawang merah ngan cili api.
2.air asam jawa
3.sos sardin tadi

judu lauk tadi aku goreng sardin.




goreng sardin separuh masak.kemudian asingkan.




tumiskan bahan tumbuk sampai garing.masukkan garam , gula sikit ngan air asam jawa,.kemudian masukkan sos sardin tadi.biarkan mendidih , masukkan ikan sardin yang digoreng tadi.



Sedap dimakan ngan nasi panas.mabeles

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina