Tuesday, July 20, 2010

Min curry

Min curry, jangan panik, dalam bahasa india min curry ialah curry ikan.laki aku suka sangat ngan curry ikan, almaklumlah india.Kalau aku,masak curry mesti nak buat sambal belacan.aku suka sangat makan nasi ngan curry ada sambal belacan.Laki aku pulak suka makan nasi ngan curry, mesti ada papadom.Simontel kurang makan curry, dia makan ikan je.Anak aku yang besar plak, makan curry mesti letak kicap kipas udang. macam -macam kerenahkan makan curry ni.




resepi cam biasa

1) bancuh ngan air 4 tbsp rempah kari ngan 1 tbsp serbuk cili.
3) air asam jawa
4)tomato 2 biji dibelah 4




bendi





1)3 ulas merah ngan dua ulas bawang putih dihiris
2)2 tangkai daun kari
3)halia 1/2 cm dihiris
4)rempah campur




Tumis bahan-bahan yang dihiris ngan rempah campur sampai naik bau.kemudian masukkan tomato tadi.





masukkan rempah yang dibancuh ngan air tadi.




Bila rempah tadi dah naik bau, masukkan air asam jawa.tunggu sehingga kuah tadi betul-betul mendidih, baru masukkan ikan satu persatu.Masukkan bersama sayur bendi tadi.bubuh garam ngan gula sedikit sebagai penambah rasa.Boleh diangkat, bila bendi tadi , dah lembut.




curry ikan memang sodap makan ngan nasi panas.boleh gak cicah ngan roti atau lempeng tepung.

Mana satu pilihan korang, curry ikan, ayam , atau daging?

pilihan aku curry daging ngan ikan.



Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina