Thursday, April 29, 2010

Minggu menjaga kesihatan

menu malam tadi.



1) lotus boleh didapati di pasar basah.

Hari ni tajuk minggu menjaga kesihatan.resepi yang aku paparkan mestilah terbaik untuk kesihatan.serius tak de kwang kwang. resepi hari baik untuk kecerdasan otak kanak-kanak.ini jugak adalah soup peberet anak-anak aku masa kecik.



Dikupas kulit , dan dipotong nipis cam ni



2) kacang tanah , sikit ni dah memadai.




3) Ayam.kalau dapat banyak tulang ayam lagi sedap




cara-caranya

masukkan hirisan lotus bersama air ngan kacang tanah.Renih sampai masak




Last sekali baru masukkan ayam ngan sedikit garam.




Renih dengan mengunakan api perlahan.kalau nak pakai slow cooker pun boleh, aku tak de slow cooker, duit belum cukup nak beli.kwang kwang.Lebih baik kalau renih dalam 2 atau 3 jam.




soup dah masak.montel dah tak sabar.




Ini elok untuk orang yang ada diabetis.Kalau ayah aku mesin peria bersama epal hijau, lepas tu minum jus dia.




Belah peria dan potong nipis-nipis.




1)bawang merah ngan bawang putih tumbuk bersama kunyit hidup
2) ikan bilis tumbuk
3) cili api tumbuk



Tumis semua bahan tumbuk sampai naik bau.




Dah naik bau , masukkan peria.masak sampai peria lembut.masukkan sikit air asam jawa cair.bubuh sikit garam ngan gula.




Peria goreng baik untuk kesihatan.

Cam biasa mesti tengok montel menghadap soup peberet dia.kwang kwang kwang










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina