Sunday, April 4, 2010

My mom Ayam Percik



Minggu hari tu teringin nak makan ayam percik resepi arwah mak. kalau kat pasar malam punya ayam percik, aku rasa kurang sesuai ngan citarasa aku.

1) cili dimesin




bawang merah, bawang putih, serai, ngan lengkuas dimesin.



gula merah





santan kelapa.




jintan manis ngan jintan putih sangrai kemudian mesin kering.




masukkan semua bahan dalam periuk.




gula merah ngan garam dimasukkan setelah kuah mendidih.masukkan lada hitam sedikit. untuk memekatkan kuah campur ngan air tepung jagung.Kemudian masuk ayam yang sudah digaram kunyit .




Bila ayam dah separuh masak , keluarkan dari dalam periuk untuk dibakar. susun diatas dulang pembakar.terpulang pada masing-masing, nak bakar cara macam mana.




Lebihan kuah yang dimasak tadi akan menjadi sos .





Aku bakar ayam tadi mengunakan oven ngan suhu 180 darjah selama 20minit atau 30 minit.




Ayam percik yang dah siap.




tuang sos diatas ayam percik bila nak hidangkan.




bila ayam percik dah habis, petangnya aku continue ikan pulak.ikan kembung pun sedap buat percik.



Firdaus tengah benggang aku tangkap gambar dia tengah makan ikan kembung percik.


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina