Thursday, November 24, 2011

Besday Rishan yang ke 3 tahun, cream cheese brownies



Salam hari khamis........................

Tahniah pada Harimau muda,biarpun tewas 2-0 dengan Syria malam tadi ,mereka menunjukkan corak permainan yang boleh dibanggakan. Teruskan perjuangan anda.

Syukur Alhamdulillah, petang semalam , time aku balik keja, hujan tak lebat sangat. Malam tadi lepas masak, aku terus buat cream cheese brownies tuk adik ipar. Hari tu dia call, tanya pasal cream cheese brownies yang aku bagi MIL Deepavali hari tu, dia terbekenan nak tempah tuk besday Rishan.Aku bagi tau kat dia yang selama ni , aku tak pernah lagi jual cream cheese brownies , kalau teringin sangat, aku buatkan.

Sekarang ni pun aku dah stop berniaga cheese tart, entah lah , aku ni tak boleh berniaga kot , tak pun belum sampai seru. kah kah kah. Aku kena menuntut ilmu berniaga, sebab spesis aku berniaga , tak pandai nak letak rega, kesian dan simpati tu masih menebal dalam sanubari . Satu hari nanti ,kalau teringin sangat nak berniaga, kenalah dulu menuntut ilmu berniaga ngan tauke cheese tart :) keh keh keh



Ni adik ipar aku ngan anak dia Rishan. Hari ni Besday Rishan yang ke 3 tahun.InsyaAllah kalau tak aral melintang, malam ni aku gi besday party Rishan.


Aku tepek resepi cream cheese brownies yang aku buat malam tadi ye, rasanya dah kali ketiga aku tepek resepi ni, tapi tak pe lah nanti senang sesiapa yang teringin nak buat brownies , boleh rujuk kat sini.

Sebelum membako siapkan kelengkapan penting.


lapik loyang ngan greese proof paper kertas dulu, biar paper tu berjuntaian .


Sediakan bowl yang berseh ngan alat pengacau.


Cream cheese brownies

Resepi : rinnchan

1)250 grams butter-cair
2)1 cup serbuk koko
3)1 1/2 gula castor
4)telur 3 biji
3) 1 1/2 cup tepung gandam diayak ngan 1/2 tsp baking powder
4)1/2 cup susu cair
5) sedikit essen vanilla

Cairkan butter, masukkan serbuk koko dan kacau rata. Handwhisk castor sugar ngan telur masukkan kedalam adunan butter + koko tadi, kacau sebati.Masukkan susu cair, kacau sebati akhir sekali masukkan tepung gandum + baking powder yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit sambil mengacau hingga sebati. Tinggalkan sedikit adunan brownies untuk membuat corak diatas cheese nanti. Tuangkan adunan ke dalam loyang yang dah dilapik ngan kertas.
Panaskan oven pada suhu 180 darjah celcius
Masukkan adunan ke dalam loyang, bakar selama 25 minit guna api atas dan bawah.

untuk cream cheese

250 grams cream cheese
100grams gula castor
1 biji telur

Pukul cream cheese hingga gebu, kemudian masukkan castor sugar , pukul lagi hingga sebati, akhir sekali masukkan telur, pukul lagi hingga sebati.


Selepas brownies keluar dari oven, tuangkan adunan cheese dan ratakan, paipkan baki adunan brownies tadi, lorekkan corak ikut citarasa korang. Masukkan kedalam oven bakar selama 15 minit atau sehingga cheese masak. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

Tips


Sebarang jenis susu ,sekiranya tak habis guna, masukkan ke dalam plastik , ikat kuat -kuat untuk mengelakkan dari cepat rosak.




Cream cheese brownies ni aku siap potongkan, nanti senanglah adik ipar aku , tinggal susun je dalam bekas masa besday party Rishan malam nanti.


JUMPA LAGI..............................



SEMOGA HARI KHAMIS NI MENJANJIKAN SERIBU KEBAHAGIAN KEPADA SEMUA.INSYALLAH.


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina