Thursday, November 10, 2011

Apple crumble pie-sabau je lahhhhhhhhh

Salam hari khamis...............


Hari ni aku kena banyak bersabau, letak tangan kat dada sambil memperbanyakkan istighfar . Kalau nak diikut dari pagi, aku dah terbako, tapi aku sabau je, maki dalam hati, sampai kat opis sabau lagi . Dalam hidup ni kalau tak banyak bersabau, hancur jadinya.

Kekadang aku pelik ngan manusia yang dah buat salah & silap cam makan kuaci ni. Kalau dah wat silap sekali, orang tegur, kita kenalah perbaiki kesilapan tu, InsyaAllah tak akan mengulangi kesilapan yang sama. Dalam menjalani kehidupan ni, biarlah ada sistem, contohnya time makan kita makan, time keja kita keja, time sembang kita sembang semua tu kena buat ngan sepenuh jiwa dan raga. Kalau dah campur adukkan semua benda, dalam satu, itu yang nampak kureng sana sini .

Contoh terdekat lagi , jalanraya kat westport ni , sana sini ada lubang sebesar kawah gunung berapi,(gunung berapi ada kawah ke?kui kui kui) silap -silap kalau tak perasan , mahu terpelanting penunggang motosikal. Kenapa ye dorang suka ulang kesilapan yang sama ? dorang tak nak kaji, cari alternatif yang terbaek bagi jalanraya tu kekal elok, seingat aku repair jalan dah berpuluh kali, tak sampai berapa bulan , berlubang lagi. Duk ulang keja yang sama je, cam manalah nak ada perubahan.Kalau difikirkan balik mahu je aku gelek dorang ngan perata tar .

Aku tahu bila dorang akan bertindak ikut arahan, bukan akal fikiran ? time ada yang mati tergolek dek sebab terlanggar lubang tu, masa tu barulah dorang kepochi. Masa tu semua yang besar -besar tu yang sebelum ni senyap, mulalah berbunyi. Malaslah nak cakap pasal dorang ni , sampai esok pun tak habis. Cakap tak serupa bikin.

Amaran ini khas aku tujukan pada sorang pengomen ;

Harap maklum saya tak menyokong pihak kerajaan mahu pun pembangkang, cara awak mengomen seolah-olah saya ni mewakili salah satu parti kat negara ni. Cerita-cerita saya ni mewakili diri saya. Jangan cuba nak memutar belitkan cerita, silap-silap awak kena belit ngan lidah sendiri. go to hellll.kui kui kui


Dah dah go to hell ngan pengomen tu, malam tadikan aku wat apple crumble pie, tedap sangat aku ambik resepi dari blog rima. Kalau ada yang nak tiru cara dia silakan , aku adjust sikit resepi dia , ikut kesesuaian diri dan kawasan rumah.boleh gitu .

Ada 3 peringkat yanga kena lakukan sebelum jumpa harta karun, kah kah apa kejadahnya harta karun , apple crumble pie.

Untuk Crust

1)200 grams tepung gandum
2)40g gula castor
2)120 gram salted butter
3)1 biji kuning telur.

Aku tak buh garam sebab guna salted butter.




Untuk crust ngan crumble potong butter bentuk kiub ye.




Campurkan tepung gandum ngan gula castor kemudian gaul ngan butter(aku guna butter sejuk)kalau butter sejuk senang nak gaul. Bila tepung ngan butter dah bercampur, masukkan sebiji kuning telur, uli hingga jadi doh.




Simpan doh dalam peti ais.

Untuk filling



1)4 biji epal merah(rima guna epal hijau)
2)40 grams kismis
3)2 tbsp salted butter
4) 50 gram sugar
5)1/2 tsp cinnamon powder
6)2 tbsp tepung gandum

Cairkan butter , masukkan gula, , masukkan apple yang dah dipotong slice ngan kismis. Masak hingga epal lembut,sebelum angkat masukkan cinnamon powder ngan 2 tbsp tepung gandum, kacau sekata, angkat dan biarkan sejuk.




Aku tekan doh dalam acuan cheese tart lepas tu cucukkan sedikit ngan garfu., kui kui sesuka hati je kan letak dalam acuan tart, comei sikit,.sudukan filling tadi kedalam pie .


Crumble -tuk tabur atas apple pie

1)150 grams tepung gandum
2)40 grams sugar
3)80 gram salted butter

Aku tak buh garam sebab guna salted butter.

Part ni kena gunakan teknik cam aku buat scone hari tu, tepung tak boleh diuli.




Taburkan crumble tadi atas apple pie.



Bakar selama 25-30 minit dalam suhu 180 darjah celcius.



Itun tangan caya ye.kui kui.sedap tau apple crumble pie. Setuju ngan kata -kata rima "it wasnt a "challengging" recipe but it sure satisfied my cravings ...yumms ! bake it and u will know the diffrence" thanks rima.




Model sensasi dan terkini , tak caya udah-Hantu kak limah.





Susah sangatlah aku nak terima orang yang hanya bertindak mengikut arahan, bukan bertindak guna akal fikiran. kui kui kui

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina