Friday, January 13, 2012

Menu simple , berkhasiat, untuk bekal anak-anak ke sekolah, : )

Salam hari Jumaat penghulu segala hari..............



Tuan blog sediakan pemanis mulut untuk tetamu-tetamu yang tak jemu berkunjung ke sini biarpun blog ni agak lama sepi, salute ngan tetamu tu .First time makan pemanis mulut masyarakat India ni, boleh tahan gak manisnya : ). Pemanis mulut ni suami aku beli masa kita orang makan roti canai semalam sebab aku gatal bagitau dia teringin rasa pemanis mulut tu, hakikatnya aku bukan pengemar kuih yang manis-manis ni, pedas tak pe .

Semoga hidup kita semua diberkati Allah SWT . Dah masuk 4 hari blog ni tak berupdate , semenjak Firdaus sekolah, aku sibuk sikit , jadual padat. Malam tadi curik- curik masa pegi blog kawan-kawan. Baca blog Puan Azlita ngan Mat Gebu, aku simpati sangat  ngan dorang, ada sorang blogger telah mencilok gambar dan resepi dari blog dorang, yang menyedihkannya blogger tak beretika tu buang watermark kat gambar tu, kemudian mengaku hak dia . Aku tak moh buh link pencilok tu, kalau nak link, cari sendiri ye : (,dalam masa yang sama jugak izan terkena ngan isu tutorial shawl  dia tak melepasi paras  dada,kah kah kah  tudung bawal tutuplah dada sangat , ye ke. kah kah kah. Susahlah sekarang ni, ramai sangat manusia yang ingat dia jelah yang baik, betul dan segala-galanya sempurna. go go chaiyok ye.

Aku baca pun sakit hati , apatah lagi tuan punya blog. Aku pernah rasa cam mana dorang rasa sekarang ni, dolu -dolu ada gak blogger curi gambar masakan aku tepek kat blog dorang kemudian mengaku dorang punya. Tak malu ke mengaku hasil keja orang lain sebagai hasil keja sendiri. Aku tak tergamak nak  baca  blog pencilok tu, malu pun ada, sedih pun ada sebabnya  blog aku ada gak selit cite masak-masak jadi aku tahulah cam mana susahnya tepek cite masak ni, lagilah nak menghasilkan blog masakan yang sepenuhnya cam puan Azlita, bak kata Azlita, ingat senang ke nak pegang kamera sambil masak .

Semoga puan Azlita ngan mat gebu tabah, jom layan cite Firdaus kat sekolah plak............... .


Firdaus & Faiz



Firdaus & Faiz

Firdaus ngan Faiz dijaga oleh pengasuh yang sama dari umur dorang 5 bulan. Masa Faiz 3 tahun , mak dia tukar pengasuh lain, semenjak tu dorang berpisah , jumpa semula la pada hari orientasi tahun 1. Tak sangka dorang bersekolah yang sama, duduk kelas yang sama 1 cekap(amboi kemain , zaman aku main nama bunga cempaka, melur , tanjung ngan ros), beg ngan botol air pun kebetulan sama, memang sehati sejiwa : )

Sekarang ni Firdaus dah start bawak bekal nasi ke sekolah , aku masak yang simple je ,
setiap hari menu bertukar mengelakkan dia jemu.

Bekal Firduas semalam nasi goreng cina, katanya dia tak boleh habis banyak sangat, bila aku check dia punya tak boleh habis tu, adalah tak sampai satu sudu besar, nak gelak aku ngan budak ni.



Bekal Firdaus pagi tadi, isi ayam goreng halia ngan nasi putih, isi ayam atau ikan goreng halia memang peberet dia forever.




Air sudah semestinya air suam, tak de maknanya air manis -manis ni.


Resepi  simple untuk bekal anak ke sekolah kemudian aku tepek ye, bagi aku sikit ruang untuk bernafas  dan melepaskan penat lelah. Buat masa sekarang ni susah sikit aku  nak update cam biasa, masa  sentiasa mencemburui,  bila kita sedang berbahagia, ye dak? itu kata suami aku. Bila aku pikirkan balik ada gak kebenaranya kata-kata dia tu, macam hari tu punya lama nak menunggu suatu malam kubur berasap tu habis, 2 jam rasa 10 jam, sebab cite tak sedapkan, bila cite tak sedap, kita tak  bahagia, makanya masa tu rasa cam lama je. larikkkkkkkkkkk


Akhir sekali sebelum mengundur diri, aku nak pesan untuk diri sendiri dan kawan -kawan alam maya , hormatilah hak privasi orang lain , sebagaimana kita mahu orang lain menghormati hak privasi kita : ).ooo lupa plak, mulai sekarang ni aku dah malas nak layan email isu roti massimo tu, terpulang la  pada hak  masing -masing, , aku tetap sokong roti massimo sebab pengeluarnya  subsidiary company tempat keja aku , jadi aku lebih tahu cite yang sebenar. Susahlah ngan orang yang percaya ngan email palsu ni, berlambak je aku  dapat email yg  tak de kena mengena ngan hidup aku, aku delete cam tu je, tak kuasa nak baca apatah lagi nak sebarkan : (

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina