Showing posts with label nasi goreng cina. Show all posts
Showing posts with label nasi goreng cina. Show all posts

Friday, June 29, 2012

maggi diperlukan untuk melengkapi hari-hari kita

Kalau disuruh pilih antara hidangan udang dan hidangan sotong aku akan pilih sotong. Aku teruja sangat ngan sotong terutama sambal sotong. Aku jarang masak seafoofd di rumah kalau ada pun sotong dan udang je , itu pun dalam sebulan cuma dua atau tiga kali je. Suami aku ni tak berapa bagi aku beli seafood di pasar atau pasaraya terutama ketam dia bukan apa dia takut aku terbeli seafood yang tak segar .Kalau nak sangat makan ketam selalunya kitaorang makan kat restoran seafood kat sini dan sini tak pun tunggu suami beli ketam dengan salah seorang kawan dia kat pengkalan kemudian ketam tu dimasak black pepper.sedap yummy...

Berbalik pada cite maggi , aku memang jarang guna bahan penumis dan sebarang jenis stok /paste yang ready made. Kalau ada pun aku cuma guna paste tomyam dan kiub pati ayam atau ikan bilis. Dengan kiub pati ayam maggi ia memudahkan aku menyediakan nasi goreng cina untuk Firdaus ,  tak perlu tambah serbuk perasa mahupun garam ke dalam nasi goreng cina .Mudahkan dengan Kiub pati ayam maggi.*ayat masyuk*

Jom guna kiub pati ayam maggi

1 kiub pati ayam maggi-dipecah-pecahkan
Udang basah lebih kurang 12 ekor-dikupas kulit dan basuh berseh
Lebih kurang 8-9 ulas bawang putih dicincang
1)suku Kobis cina dihiris halus
2)2 biji telur
3)2 tangkai daun bawang-dihiris sederhana panjang
cara-cara membuatnya
1)Tumiskan bawang putih cincang hingga layu dan naik bau ketepikan ditepi kuali(campurkan minyak tumisan ngan sedikit minyak bijan)guna api sederhana
2)Tumiskan sekejap 1 kiub pati ayam maggi(pecahkan kiub tu guna sudip ye).
3)masukkan udang , kacau hingga separuh masak ketepikan ditepi kuali
4) masukkan kobis cina, kacau sekejap ketepikan ditepi kuali
5)pecahkan dua biji telur , kacau hingga garing sepenuhnya
6)Masukkan nasi sejuk,buhkan sedikit kicap cair kacau hingga semuanya bergaul, guna api kuat semasa mengacau nasi goreng, akhir sekali bubuhkan sedikit serbuk lada sulah disertai dengan 2-3 titis minyak bijan.Sebelum angkat buh kan hirisan daun bawang Kacau, angkat dan sedia dihidang.




Kanak-kanak yang hampir 3 tahun  berkecimpung  dalam dunia model  iklan makanan


Pesanan khidmat masyarakat ini dibawa kepada anda oleh blog cik ina do do cheng





Sekadar luahan hati

Saper makan cili tak kan dia rasa manis kot.kelakar

Monday, March 26, 2012

kalau korang kata bihun goreng chinese style memon tak sedap, nampak gaya korang nak kena baling ngan kayu beluti.


Awal -awal lagi memon dah warning you all, jadi jangan berani nak  cakap yang bihun goreng chinese syle memon ni tak sedap. Belum cuba belum tau , terimak. Semalam memon masak yang simple je, tak de lauk pauk.Memon bercadang nak ngadap bihun goreng chinese style  dari tengahari sampai ke malam, tapi apakan daya memon sangkakan panas sampai ke petang rupanya panas sampai ke malam keesokan harinya baru hujan, jam menunjukkan pukul 6 petang, arghhhhh Firdaus bagi tau nak nasi, memon redhokan diri pegi goreng nasi . Memon buat nasi goreng chinese style je, ikut selera tuan yang nak makan nasi tadi. *ambik tangan urut badan sendiri*

Jom ikut memon masuk dapur

3-4 keping kobis cina hiris halus ngan 1/2 batang carrot dimayang halus.

Bagi mereka yang tak kenal , nilah dada ayam

potong kecik, gaul ngan kicar cair kemudian gaulkan ngan sedikit tepung jagung

6-7 ulas bawang putih cincang


1 tbsp serbuk lada hitam ngan 1 kiub pati ayam maggi atau kalau suka boleh guna stok ayam buatan sendiri-next time ye memon tunjukkan cara nak buat stok ayam sendiri

cara-cara membuatnya

Jgn lupa rendamkan dulu bihun ngan air . Semalam memon goreng 2 keping bihun je, almaklumlah rumah memon  tak ramai orang..

1)Tumiskan bawang putih cincang hingga layu dan naik bau ketepikan ditepi kuali(campurkan minyak tumisan ngan sedikit minyak bijan)
2)masukkan isi ayam , kacau hingga separuh masak ketepikan ditepi kuali
3) masukkan carrot diikuti ngan kobis cina tadi, kacau sedikit kemudian ketepikan ditepi kuali
4)Tumiskan sekejap 1 kiub pati ayam maggi(pecahkan ).
5)pecahkan dua biji telur , kacau hingga garing sepenuhnya
6)Masukkan bihun , kacau hingga bihun jadi lembut, guna api sederhana, Bila bihun tadi dah lembut, buh sedikit kicap cair sebagai penganti garam , akhir sekali titiskan 3-4 titik minyak bijan . Kacau sekejap, buhkan serbuk lada hitam, kacau sekata ,angkat dan sedia dihidang.

Nah , jeng jeng ni dia bihun goreng chinese style

Cam nilah suami memon suka, nasi goreng ngan bihun goreng chinese style yang tak berapa masin, nanti kalau nak rasa masin, masa makan suami curahkan kicap cair kat nasi atau bihun tu. Buat pengetahuan korang kebanyakan orang cina tak suka buh banyak garam dalam masakan.

Bila dah berkahwin ngan orang cina, memon kenalah belajar guna kicap cair untuk mengantikan garam. Suami galakkan memon guna kicap cair,terutama bila memon masak yang bergoreng-goreng. Garam susah nak hancur dalam masakan katanya suami memon. Memon akur je ngan kata-kata dia tu, nak cium bau syurga kena dengar cakap suami . Memon! memon! memon! takut mati, cium bau syurga nak plak.

Nasi goreng chinese style

Dah tak berapa suka sangat orang ambik gambar dia sekarang ni, almaklumlah dah besar.

Sebelum menutup cerita hari ni , memon teringin sangat nak tujukan lagu Dendam dalam diam nyanyian Nora pada madu -madu yang ada kat luar sana .Dahulu kala lagu ni menjadi salah satu lagu feveret memon . Buat madu madu diluar sana dendam dalam diam tak baik dik, kelak merosak diri sendiri, bermadu tu pilihan sendiri kenapa perlu menyesal.

Dendam dalam Diam

Dalam manisnya madu
Terselit juga pahit hempedu
Madu manis padamu
Pahitnya sungguh bagi diriku

Suka atau pun tidak
Aku terus memendam rasa
Ingin sekali aku pergi bawa diri
Tapi ke mana arah
Rasanya sudah tak kuasa lagi
Persoalan inilah yang silih berganti
Hidup bersama bayangan saja
Oh indah hanyalah khabar
Bukan yang sebenar

Dendam di dalam diam
Bagaikan api membakar sekam
Senyum dalam paksaan
Sekadar lindung kedukaan ku

Sebenarnya memon sendiri tak dapat tangkap apa yang dalam  fikiran memon , apa relevannya bihun goreng chinese style ni ngan madu, cam ni punya orang pun ada dalam dunia ni *ambik tangan tepuk dahi sendiri*

Memon suka Ultraman ngan Power Rangers

Cite memon pendek je hari ni, sebab ada orang tu dah take over cite yang panjang lebar. Bila dah baca cite yang panjang lebar, otak memon tetiba je beku, hilang idea nak buat cite panjang. *letak tangan kat dada mata pandang ke atas*

Kalau undang-undang tu diujudkan hanya memberi keuntungan pada sebelah pihak sahaja , dah tentu tentu memon membantah. Bak kata suami memon, undang-undang tu diujudkan untuk dilanggar.#dahsahgansterkampungdusun#  Zaman memon kecik sampailah ke zaman persekolahan dan sampailah ke hari ni , memon kuat memberontak, memberontak memon bersebab. Memon dah fikir masak-masak , mulai dari hari ni memon akan bawak bekal ke tempat keja.

Dalam hidup memon tiga perkara je yang lepas memon  buat , memon rasa memon  hipokrit gila gila.

1)wish good morning ngan bos di tempat keja-memang jaranglah nak wish-kalau wish cikgu memon tak kisah sebab cikgu bagi memon ilmu
2)terpaksa menyambut salam tangan lelaki Islam yang bukan muhrim, hati memon mulalah meyumpah seranah-kalau yang bukan Islam memon maafkan sebab dorang tak tau. memon tak delah alim sangat, cuma memon rasa kekok tak biasa.
3)terpaksa membalas  good morning dari orang Islam.

Pendekkan cite memon hari ni : )

memon punya

Kak limah punya

Pemberontak kedua seorang pemakan cili api tegar.






Cili api kampung & cabai burung ; Memang patutlah memon gelarkan perempuan ni bizibody, Pagi lagi dah sibuk nak ambik tahu kat mana orang parking kereta . Kecik-kecik lagi dah bizibody tak sesuwai.

Monday, March 19, 2012

Top 10 Chinese fried rice kat Malaysia ke kat dunia ni?????

Sila abaikan tajuk aku yang #naikliftekansendiri, sapa lagi nak tekan , kalau tak kita sendiri tekan, tapi time ada ong ada orang lain tolong tekan.kui kui kui.Cite yang aku nak cite ni pasal Firdaus yang kemaruk sangat ngan nasi goreng cina, bawak je lah makan kat restoran mana pun ,pi mai pi mai tang tu tetap nasi goreng cina dalam ingatan #camnaksepak40kali, acah mak laboh, sepak dia sekali pun dah kena sound ngan suami aku, inikan plak nak sepak dia 40 kali, mau aku yang dulu kena sepak.

Jom lah melayan chinese fried rice aku yang top 10 tu, masak kan tuk anak korang, biasanya budak -budak kecik lebih kurang umur Firdaus suka nasi goreng cina ni, budak besar aku kurang pasti samada dorang suka atau idak . Mata budak-budak suka banget ngan makanan yang berkalerful cam nasi goreng cina yang aku buat ni #matikpujidirisendiri...........

Sebelum masak, kena sediakan bahan-bahannya dulu

Bawang putih 7 ulas , kupas dan cincang sederhana halus.

3 batang kacang panjang(ngam ke penjodoh bilangan tu?, maaflah bab penjodoh bilangan ni kekadang aku fail sikit) dihiris sederhana kasar, carrot 1/2 batang dipotong dadu.(sebelum dadu dan hiris , basuh dulu kacang panjang ngan carrot tu)

2 keping dada ayam dicuci lepas tu dipotong sederhana besar kemudian gaulkan ngan kicap cair dan sedikit tepung.

telur ayam sahaja 3 biji(korang rasa boleh ke guna telur itik ?)

Minyak bijan(aku guna golden cock forever) & kicap cair, 1 kiub pati ayam maggi-Semua ni sebagai penambah rasa.


Atenya dah namanya nasi goreng, mestilah bahan pentingnya nasi putih.



cara-cara membuatnya

1)Tumiskan hirisan bawang putih hingga layu dan naik bau ketepikan ditepi kuali(campurkan minyak tumisan ngan sedikit minyak bijan)
2)Tumiskan sekejap 1 kiub pati ayam maggi(pecahkan kiub tu guna sudip ye).
3)masukkan isi ayam , kacau hingga separuh masak ketepikan ditepi kuali
4) masukkan carrot ngan kacang panjang tadi, kacau hingga sedikit empuk ketepikan ditepi kuali
5)pecahkan dua biji telur , kacau hingga garing sepenuhnya
6)Masukkan nasi sejuk,buhkan sedikit kicap cair kacau hingga semuanya bergaul, guna api kuat semasa mengacau nasi goreng, akhir sekali titiskan 3-4 titik minyak bijan.Kacau, angkat dan sedia dihidang.

jeng jeng nasi goreng cina yang dah sedia untuk dimakan

Baik korang bagitau cepat , nasi goreng cina yang kat kedai semalam tu sama ngan cam nasi goreng cina yang aku masak sendiri #bajetcheflahsangat.



cuba jangan tak cuba, tak pe pelan pelan kayuh ye.kwang kwang kwang

Tuesday, March 6, 2012

Nilai -nilai murni



Macam pernah aku nampak gambar ni, tapi yang pasti ni bukan gambar penulis blog. Dia ni masih solo trang tang tang, sapa nak berkenalan, sila add dia dalam facebook, maaf link tak dapat disediakan sebab kat opis ni dorang blocked facebook

Bihun hailam yang sedap

Air barli yang sebijik rasa cam air bilasan kain baju.hua hua hua


Nilai-nilai murni hendaklah kita amalkan dan praktikkan sebagai cara hidup kita seharian. TV dan radio sekarang ni pun dah ada iklan yang memaparkan nilai-nilai murni dan kepentingan nilai-nilai murni. Sana -sini orang bercakap mengenai nilai-nilai murni , tapi semua juga tau dalam melaksanakannya tidaklah semudah tu. Ada masa dan ada ketikanya aku sukar nak amalkan nilai-nilai murni terutama bila berada dalam situasi :-


1) Bila berjumpa ngan lelaki yang terlampau peramah, suka nak tanya itu dan ini, sedangkan aku kenal dia cam tu je , tak delah kenal begitu rapat. Serius aku lemas ngan lelaki cam tu, lebih lagi lelaki yang kubur panggil mari , rumah kata pegi , lebih lagi  latar belakang dia yang menyimpan pompuan indon tu memang aku tau banget. Kalau yang menegur tu lelaki  berumur  tapi punyai  ciri cam bapa- bapa kita tu tak jadi hal sangat. 

Ni ada cite kelakar, suatu waktu dulu pernah sekali tu aku pegi interview keja, sampai kat pondok guard aku beri salam kat satu pakcik tu,   dengar aku panggil dia pakcik , masa tu gak dia sound aku "lenkali panggil abang ye". Cis cam tu punya kerepot, gigi pun tak de , disuruhnya aku panggil dia abang.

2)semalam aku ngan kawan(gambar kat atas ) keluar lunch, kawan tu makan nasi goreng cina dan aku plak makan bihun hailam. Tengah dok syok menghayati makanan, silih berganti orang jual pen ngan keropok datang kat meja kita orang. Bila dorang unjuk kat aku barang jualan, Aku senyum sambil angkat tangan tanda tak mau. Itu okeylah dia paham dan blah, ada spesis yang tak paham bahasa , suka nak lambakkan barang jualan, sampaikan kita nak makan pun tak senang dibuatnya. Kenapa kita nak belek belek barang dorang, tunggu dorang explain mengenai barang tu, habis air liur dorang bagi penerangan , lepas tu dengan selambakodoknya kita bagitau yang kita tak berminat ngan  barang tu, kan mudah kalau awal-awal  kita bagitau  dorang yang kita tak berminat , nahi nahi nahi. hidup jangan menyusahkan orang ye dak.Kalau dorang degil masih nak  lambak ngan explain  mengenai barang dorang , lantak pi.


3) berhadapan ngan orang suka yang bertanya benda atau perkara yang dia dah tau,dia buat-buat tanya sebab  bizi body punya pasal. Kat luar sana memang banyak dah aku jumpa spesis cam ni.Bila berjumpa ngan orang cam ni aku terus je sound sambil memberikan senyuman yang paling menawan"ehhhh bukan ko dah tau ke cite ni".


4)orang tu cuba nak bagitau aku yang SiA tu tak suka , benci, hate gila+++  ngan aku sangat, sampai kuih, kek, apa saja yang aku bawak SiA tu tak nak makan, jamah dan perkataan yang seumpama dengannya. Semua yang siA cakap pasal aku, dia akan bagi tau aku. Kira dia tu diibaratkan  cam spy tak bergaji . Dalam hal ni aku tak benci kat A, aku benci kat orang mengadu tu. Boleh gitu.loserkan.


Bila berjumpa ngan orang yang seperti di atas, memang susah sangatlah aku nak amalkan nilai -nilai murni tu. Harap maaf..............

Tuesday, January 17, 2012

Hidangan aneka sayur - kobis cina, timun, carrot, bendi-baca sampai lebam

Janji-janji manis hari tu , hari ni aku tunaikan bagi resepi nasi goreng cina. Resepi nasi goreng cina ni untuk yang berminat je, yang tak berminat, paham-paham sendiri udah : ) mak ni bukanlah mahir sangat dalam selok belok memasak ni, saja nak tunjuk terror sesekali , boleh ye dik nun. cite kali ni panjang sikit, baca sampai lebam ye, tak pun baca sampai pecah darah.kah kah kah kah


Nasi goreng cina

Bahan-bahannya

1)sekeping dada ayam- hiris/potong kecil kemudian gaulkan ngan kicap cair
2 6 ulas bawang putih dihiris
3) sedikit hirisan kobis cina
4)1/2 batang carrot di potong dadu (kalau suka boleh buh mix vege) aku tak suka, memang   x  kan mix vege , aku trauma termakan mix vege basi dalam nasi goreng cina kat  sebuah  kedai ,  sejak dari tu  mak scary ngan mix vege, jalan paling selamat mak potong dadu je carrot tu sendiri. Sesiapa yang ada guna mix vege mak tak marah ye, mak cakap ni mewakili diri mak sendiri, kat blog kena explain betul-betul, takut ada org  yang salah penerimaan : ).
5)sedikit sos tiram penambah rasa.
6)sedikit kicap cair sebagai penganti garam
7)sedikit minyak bijan
8)dua biji telur.



cara-cara membuatnya

1)Tumiskan hirisan bawang putih hingga layu dan naik bau ketepikan ditepi kuali
2)masukkan isi ayam , kacau hingga separuh masak ketepikan ditepi kuali
3) masukkan carrot yang dipotong dadu, kacau hingga empuk ketepikan ditepi kuali
4)pecahkan dua biji telur , kacau hingga garing sepenuhnya, kemudian masukkan kobis cina.
5)Masukkan nasi sejuk,buhkan sedikit sos tiram ngan kicap cair kacau hingga semuanya bergaul, guna api kuat semasa mengacau nasi goreng, akhir sekali titiskan 2-3 titik minyak bijan.Kacau, angkat dan sedia dihidang.

Habis part nasi goreng kita ke part hidangan aneka sayur lah sangat.keh keh keh

Bendi goreng udang kering

Bahan -bahan

1)17 batang bendi muda  sederhana besar
2)6 ulas bawang putih kisar ngan 1/2 gengam udang kering yang sudah dibasuh berseh
3)1sudu besar cili kisar
4)3)sedikit sos tiram

cara-cara membuatnya

1)Basuh bendi kemudian tuskan.
2)Tumis bawang putih yang dikisar ngan udang kering tadi hingga naik bau kemudian tumis cili kisar hingga pecah minyak
3) Kecikkan api, hiris semua bendi terus ke dalam kuali, sambil mengacau.
4)Masukkan sedikit sos tiram sebagai penambah rasa, kacau sebentar, sebelum angkat buh sedikit air.


Timun goreng ngan bawang putih

Anak-anak aku bab sayur tak memilih, jangan goreng peria udah memang dorang x kan peria, Aku plak berhantu ngan peria memang peberet sangat.Kalau dalam esbok tak de sayur , timun pun aku bantai , kena cara mengorengnya sodap : )


Bahan-bahannya simple je

1)sebatang timun dikupas kulit-potong ikut suka
2)6 ulas bawang putih hiris nipis
3) sedikit daun bawang hiris kasar
4)sedikit sos tiram


Cara membuatnya

1)Tumis bawang putih hingga naik layu dan bau-ketepikan ditepi kuali
2)masukkan timun, kacau hingga lembut-guna api sederhana
3)akhir sekali masukkan sos tiram, sebelum angkat buh sedikit air diikuti ngan hirisan daun bawang .


Timun goreng bawang putih-tedap




Okeylah sampai sini je, buat masa sekarang ni, aku kena kurangkan aktiviti menghadap lappy pada waktu malam, mengajar   Firdaus membaca dan menulis harus diberi keutamaan, almaklumlah dia tahun satu masih banyak benda   kena belajar. Kalau ada kesempatan buat BW pun , waktu subuh.harap maklum ye :  (

Friday, January 13, 2012

Menu simple , berkhasiat, untuk bekal anak-anak ke sekolah, : )

Salam hari Jumaat penghulu segala hari..............



Tuan blog sediakan pemanis mulut untuk tetamu-tetamu yang tak jemu berkunjung ke sini biarpun blog ni agak lama sepi, salute ngan tetamu tu .First time makan pemanis mulut masyarakat India ni, boleh tahan gak manisnya : ). Pemanis mulut ni suami aku beli masa kita orang makan roti canai semalam sebab aku gatal bagitau dia teringin rasa pemanis mulut tu, hakikatnya aku bukan pengemar kuih yang manis-manis ni, pedas tak pe .

Semoga hidup kita semua diberkati Allah SWT . Dah masuk 4 hari blog ni tak berupdate , semenjak Firdaus sekolah, aku sibuk sikit , jadual padat. Malam tadi curik- curik masa pegi blog kawan-kawan. Baca blog Puan Azlita ngan Mat Gebu, aku simpati sangat  ngan dorang, ada sorang blogger telah mencilok gambar dan resepi dari blog dorang, yang menyedihkannya blogger tak beretika tu buang watermark kat gambar tu, kemudian mengaku hak dia . Aku tak moh buh link pencilok tu, kalau nak link, cari sendiri ye : (,dalam masa yang sama jugak izan terkena ngan isu tutorial shawl  dia tak melepasi paras  dada,kah kah kah  tudung bawal tutuplah dada sangat , ye ke. kah kah kah. Susahlah sekarang ni, ramai sangat manusia yang ingat dia jelah yang baik, betul dan segala-galanya sempurna. go go chaiyok ye.

Aku baca pun sakit hati , apatah lagi tuan punya blog. Aku pernah rasa cam mana dorang rasa sekarang ni, dolu -dolu ada gak blogger curi gambar masakan aku tepek kat blog dorang kemudian mengaku dorang punya. Tak malu ke mengaku hasil keja orang lain sebagai hasil keja sendiri. Aku tak tergamak nak  baca  blog pencilok tu, malu pun ada, sedih pun ada sebabnya  blog aku ada gak selit cite masak-masak jadi aku tahulah cam mana susahnya tepek cite masak ni, lagilah nak menghasilkan blog masakan yang sepenuhnya cam puan Azlita, bak kata Azlita, ingat senang ke nak pegang kamera sambil masak .

Semoga puan Azlita ngan mat gebu tabah, jom layan cite Firdaus kat sekolah plak............... .


Firdaus & Faiz



Firdaus & Faiz

Firdaus ngan Faiz dijaga oleh pengasuh yang sama dari umur dorang 5 bulan. Masa Faiz 3 tahun , mak dia tukar pengasuh lain, semenjak tu dorang berpisah , jumpa semula la pada hari orientasi tahun 1. Tak sangka dorang bersekolah yang sama, duduk kelas yang sama 1 cekap(amboi kemain , zaman aku main nama bunga cempaka, melur , tanjung ngan ros), beg ngan botol air pun kebetulan sama, memang sehati sejiwa : )

Sekarang ni Firdaus dah start bawak bekal nasi ke sekolah , aku masak yang simple je ,
setiap hari menu bertukar mengelakkan dia jemu.

Bekal Firduas semalam nasi goreng cina, katanya dia tak boleh habis banyak sangat, bila aku check dia punya tak boleh habis tu, adalah tak sampai satu sudu besar, nak gelak aku ngan budak ni.



Bekal Firdaus pagi tadi, isi ayam goreng halia ngan nasi putih, isi ayam atau ikan goreng halia memang peberet dia forever.




Air sudah semestinya air suam, tak de maknanya air manis -manis ni.


Resepi  simple untuk bekal anak ke sekolah kemudian aku tepek ye, bagi aku sikit ruang untuk bernafas  dan melepaskan penat lelah. Buat masa sekarang ni susah sikit aku  nak update cam biasa, masa  sentiasa mencemburui,  bila kita sedang berbahagia, ye dak? itu kata suami aku. Bila aku pikirkan balik ada gak kebenaranya kata-kata dia tu, macam hari tu punya lama nak menunggu suatu malam kubur berasap tu habis, 2 jam rasa 10 jam, sebab cite tak sedapkan, bila cite tak sedap, kita tak  bahagia, makanya masa tu rasa cam lama je. larikkkkkkkkkkk


Akhir sekali sebelum mengundur diri, aku nak pesan untuk diri sendiri dan kawan -kawan alam maya , hormatilah hak privasi orang lain , sebagaimana kita mahu orang lain menghormati hak privasi kita : ).ooo lupa plak, mulai sekarang ni aku dah malas nak layan email isu roti massimo tu, terpulang la  pada hak  masing -masing, , aku tetap sokong roti massimo sebab pengeluarnya  subsidiary company tempat keja aku , jadi aku lebih tahu cite yang sebenar. Susahlah ngan orang yang percaya ngan email palsu ni, berlambak je aku  dapat email yg  tak de kena mengena ngan hidup aku, aku delete cam tu je, tak kuasa nak baca apatah lagi nak sebarkan : (

Thursday, January 5, 2012

masakan untuk orang yang malas cam aku, yang penting budak-budak suka

sambungan dari cerita firdaus balik sekolah petang terus nak makan nasi,
masakan yang sesuai sangat tuk orang yang malas cam aku dan ibu cum pekerja , nak tahu tak, masakan apa tu , jeng jeng jeng nasi goreng cina feveret Firdaus dulu, kini dan selama-lamanya. Rasa cam dah banyak kali je aku tepek resepi nasi goreng cina, tak pedulik nak tepek gak, mana tahu yang ni ada lainnya : )

Mula-mula singsing lengan baju, tukar kain batik, kata nak masak, kenalah ikut step by step .Keluarkan apa yang patut dari esbok. Dalam esbok aku ada fillet ayam je, selamat lah ia menjadi rencah nasi goreng cina.kah kah kah, jangan lupa keluarkan sekali telur, kobis cina kecik ngan bawang putih. kobis cina tu aku guna 2 ketul kecik je.



Aku pun dah lupa berapa keping fillet ayam aku guna semalam, hentam je lah labu, ambik 5 keping fillet ayam yang comel-comel, cuci berseh , hiris nipis, gaul ngan kicap cair diikuti ngan sedikit tepung.



Sediakan sos tiram, minyak bijan, lada sulah dan kicap cair sebagai penambah rasa.



hiriskan 2 tangkai daun bawang
2 batang kobis cina kecik dihiris sederhana besar.



Dah namanya nasi goreng cina, mestilah bahan utamanya nasi , kah kah kah, guna nasi sejuk dari esbok pun boleh lagi bagus



8 ulas bawang putih dikupas dan hiris



sebiji telur, sebaik-baiknya pecahkan dalam mangkuk dulu sebelum dimasukkan ke dalam nasi goreng, idaklah nanti terkena telur tembelang, kang naya cian nasi goreng tu .







CARA-CARANYA

1)panaskan minyak dalam kuali
2)Tumiskan hirisan bawang putih, hingga naik bau dan layu, ketepikan ke tepi kuali
3)masukkan hirisan fillet ayam, kacau hingga separuh masak ketepikan,
4) pecahkan sebiji telur ditengah kuali, kacau hingga masak sepenuhnya
5) masukkan kobis cina, dikuti ngan nasi sejuk, kacau sekata
6)Perasakan ngan kicap cair , sos tiram dan lada sulah
7)masukkan hirisan daun bawang, dikuti 2 hingga 3 titis minyak bijan.
8)kacau sekata, kemudian angkat , sedia dihidang panas



tips nak dapatkan nasi goreng cina yang sedap , masa menumis guna api sederhana, tumis bahan tumisan hingga naik bau dan layu sepenuhnya, guna api besar, masa mengoreng nasi, kacau cepat -cepat hingga nasi goreng naik bau dan masak sepenuhnya



Suami suka makan nasi goreng cina bersama hirisan cili yang dicampur ngan sedikit kicap cair.



mulalah buat muka poyo dia tu ...................



masa ni tengah suka sangat cite kisah dia kat sekolah, cite pasal beratur ambik nasi free
: )




Apa pulak kisah Firdaus hari ni kat sekolah...............best jugak dengar cite budak tahun 1 ni ye : )

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina