Showing posts with label resepi dan juadah hujung minggu. Show all posts
Showing posts with label resepi dan juadah hujung minggu. Show all posts

Wednesday, September 19, 2012

Hari Isnin aku ; Ayam bakar berempah bermadu sedap dan senang nak dibuat

Anak datuk Rahim tu ingat blog di je ke boleh cipta resepi panjang berjela?  Perbuatannya yang suka melemparkan segengam biji sawi atau cili secara pukal ke dalam masakan amatlah mengjengkelkan hati wa. Jangan lu cuba nak mengaku yang wa  lu punya sifu  dalam  masakan Antarabangsa terutama Malaysia . kan wa dah banyak kali  ajar kalau mahu lempar  pun biarlah lempar yang berilmiah  lemparlah  secara  cubit atau tahil. syyy walaupun lu melempar  biji sawi secara pukal ke dalam kacang kuda  lu  ia tidak sedikit pun menjejaskan kesedapannya malah makin bertambah sedap  tapi wa  ada sedikit pelik kenapa bila wa ngan kawan wa makan lu punya kacang kuda,  kitaorang   masing -masing  ingat  laki kat rumah.the moral of the story "jangan main-main ngan biji sawi"

Berbalik pada cerita Ayam bakar berempah bermadu sedap dan senang  nak dibuat ; Aku ucapkan berbanyak-banyak  terima kasih kepada  sesiapa yang sudi menjadikan blog aku ni sebagai  teman rujukan ketika memasak  cuma aku nak bagitau yang aku ni tidaklah  mahir sangat  dalam bidang masakan dan untuk pengetahuan korang aku tidak pernah menghadiri sebarang kursus-kursus masakan  didalam negara apatah lagi luar negara . Jadi sila redho ye sekiranya resepi aku ni tak menepati citarasa tekak korang .

Aku buat ayam bakar berempah bermadu ni pun aku main bantai dan lempar .Tapi korang janganlah risau, bantai dan lempar aku kebanyakannya secara  berilmiah, InsyaAllah.

Bumbu untuk memerap ayam

bantai dan lempar secara berilmiah bermaksud ;  bahan-bahan kisar untuk bumbu perapan  3 ketul ayam  kita digalak mengunakan hanya

1)3 biji bawang merah
2)3 ulas bawang putih
3) 1/2 sudu besar ketumbar biji
4)sedikit jintan manis dan putih
5)seketul lengkuas yang kecil atau comel je
6)1 cm halia
7)3 batang serai
8) seconit kunyit hidup

semua bahan-bahan dikisar kering

bahan tambahan

1) dua sudu besar madu
2)sedikit garam
3)secubit kecil serbuk perasa

lu orang guna lebih bahan-bahan kisar  lu orang sendiri tanggung akibatnya

Ayam dilumur  ngan sedikit garam dan secubit kecil serbuk perasa kemudian  dilumurkan pula  dengan  bumbu perapan diikuti ngan dua sudu besar madu. lumur sekata dan perap selama 30 minit atau semalaman .Sebelum bakar atau grill letakkan sedikit butter kat atas ayam tu.
Pengalaman pertama  aku membakar/mengrill ayam mengunakan chefel , bakar /grill sampai garing boleh gitu 
Tak payahlah nak pandang lama-lama ayam bakar berempah bermadu aku tu nanti korang sendiri yang meleleh
sos cili buatan sendiri

Bahan-bahan untuk sos cili

1)6 biji cili besar atau 15 cili kering
2)3 ulas bawang putih
3)1/2 inci halia

kisar semua bahan

Masakkan bahan kisar dalam kuali atau periuk, campurkan sedikit air, biar agak mendidih, guna api sederhana.Untuk rasa masam masukkan sedikit cuka atau sesudu besar cili sos . Akhir sekali masukkan gula, sedikit garam ngan secubit serbuk perasa. Pekat kan sos cili ngan 1 sudu kecil bancuhan tepung ubi atau tepung jagung.

Kalau suka boleh guna sos pencicah kat sini

Aku suka guna bawang putih ni
Rumah aku wajib ada sayur terutama kailan goreng
Firdaus punya 
Cadangan menghidang-jangan ikut sangat skil menghidang wa  lu orang  boleh muntah


Kisah Benar

Seorang  perempuan bertanya kepada seorang ustaz

Perempuan : Berdosa ke kita  mendoakan  motor seseorang yang telah menyakitkan hati kita tu  hilang

Ustaz : terdiam

Perempuan : ustaz, ustaz, ustaz

Nak dijadikan cerita  sejurus selepas mendengar soalan perempuan tu  ustaz  tadi menghembuskan nafas terakhir  .ciankan.

Monday, September 17, 2012

Hari minggu aku ; hati aku masih dalam mood sedih

Serius, aku  tak de mood bila mengenangkan entry yang aku dah publish terdelete. Lenkali aku kena lebih berhati-hati dalam kes  macam ni. Haish aku takut  sakitnya makan dalam . Blog ni dah macam separuh dari jiwa aku tapi bila  berlaku kes macam ni kat aku  memang  aku rasa  down sangat. Aku perlu mengumpul kekuatan  sekarang ni untuk cuba menaip semula  entry  yang  dah terdelete tu . Ada kemungkinan besar malam ni aku akan taip entry tu semula InsyaAllah.

Aku insan biasa , aku  lalui kehidupan seperti biasa .Dah menjadi rutin untuk aku memasak,membasuh kain dan melayan anak-anak  dan suami.Kalau bab kemas rumah memang tak delah nampaknya.Entah kenapa dari dulu sampai sekarang aku memang lemah sikit bila bab kemas rumah ni , setakat sapu sampah tu okeylah.

Hari minggu aku ;  bangun pagi basuh kain lepas tu buat sarapan jemput ikan bilis ngan bawang manakala untuk juadah makan tengahari plak aku masak tomyam ayam , kangkung goreng belacan  dan goreng ikan masin

Rumah aku ni tak jalan sangat  jemput -jemput  cicah ngan sos cili sebab tu setiap kali goreng jemput-jemput aku akan buat sos cili sendiri. Cili kering aku kisar ngan bawang putih, kemudian cili kisar masakkan ngan air , gula , garam ngan secubit serbuk perasa.Biar sos cili agak mendidih pekatkan dengan  bancuhan air tepung jagung sebelum sos cili diangkat.
Kalau nak mendapatkan jemput -jemput bawang besar dan ikan bilis  yang lembut dan ranggup jangan lupa  masukkan sedikit baking powder serta sebiji telur kedalam bancuhan jemput-jemput dan  bancuhan jemput-jemput tadi hendaklah dibancuh dengan air suam.
Jemput-jemput bawang besar dan ikan bilis sedap dimakan bersama sos cili atau kuah kacang
Jemput makan , bukan hari ni tau tapi semalam.

Semenjak ada chefel semuanya chefel , chefel memang memudahkan kerja memasak aku

Kangkung goreng belacan ; aku kisar kering sedikit cili api ngan sedikit belacan dan untuk bahan tumisan aku hiris sebelah bawang holand.Tumis hirisan bawang sampai naik bau kemudian masukkan cili api yang dikisar ngan belacan.Bila semua bahan tumisan dan pecah minyak masukkan kangkung yang dah dibasuh dan dituskan.Kaup balik sekejap supaya kangkung bergaul ngan bahan tumisan. Masukkan sedikit garan dan secubit kecil serbuk perasa , kaup balik kemudian bolehlah diangkat.

Macam ni pun aku boleh.Layan jelah ye,  bahan tumisan untuk tomyam aku tumis dalam chefel bila bahan tumisan dan ayam agak kecut  aku pindahkannya plak  ke dalam periuk.
Biasanya  bila masak tomyam aku suka tumis dulu bahan tumisan macam hirisan bawang holand, daun limau purut, halia dan tomato bila bahan tumisan dah layu dan naik bau baru aku masukkan paste tomyam ngan ayam aku biar ayam agak kecut. Cara -cara memasak tomyam selanjutnya tak kan ye korang tak tak tahu : )
 
Kalau tak de paste adabi aku guna paste yang di atas ni

Tomyam ayam aku
Susah sangat aku nak biasakan Firdaus makan guna tangan. Dia tak canggung makan  mengunakan  sudu dan  garpu tapi bila guna tangan nampak sangat canggung. Dia ni banyak mengikut popo . Lepas ni aku kena kerap suruh dia makan guna tangan.

Semua orang  dalam rumah aku ni kebanyakannya  suka makan tomyam ngan nasi terutama aku setiap hari makan tomyam pun tak pe : )


Okeylah  cukup sampai disini dulu InsyaAllah nanti kita jumpa lagi ye..





Sunday, September 9, 2012

Hari minggu aku ; Twice baked cheesy potatoes recipe

 Seperti mana yang telah aku janjikan tadi ..... dengan pantas aku  tunaikan.tarak  tipu punya. Tak sempat makan bihun goreng sampai lebam, suami aku laju je  tanya bila aku dah bakar kentang. Masa dia tanya   tu jarum jam baru menunjukkan pukul 9 pagi punyalah excited macamlah  selama ni aku tak pernah bakar kentang. Bila dia asyik tanya pasal kentang aku yang sedang  menghadap blog tak senang duduk .Aku rasa lah   sebelum dia meroyan  lebih baiklah aku tunaikan hasrat hati dia  .la la la meroyan!!! semua orang  dalam rumah ni teruja ngan kentang.
Aku menggunakan  US potatoes untuk membuat twice baked cheesy potatoes 
Perkara pertama harus kita buat sebelum membakar kentang

1)Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius
2)cuci berseh kentang kemudian  keringkan kentang mengunakan towel berseh 
3)cairkan sedikit butter ngan bawang putih cincang(butter garlic-tetiba je aku nak translate)

Peringkat kedua
Susunkan kentang yang dah siap dicuci dan dikeringkan kat atas tray yang dah dilapik ngan aluminium foil. Cucukkan-cucukkan kentang ngan garpu   kemudian lumurkan kentang ngan sedikit butter atau olive oil. Sebelum dibakar  taburkan  ngan sedikit garam
 Bakar dalam oven pada suhu 200 darjah celcius selama 45 minit
Bahan sampingan lain
 Mixed herb 
sedikit   Cheddar cheese
cheddar cheese tadi dipotong sederhana besar
 sesudu kecil   ground black pepper 
 sedikit fresh milk

Peringkat ketiga
Kentang yang dah dikeluarkan isinya
Belah dua kentang yang dah dibakar selama sejam tadi mengunakan pisau yang tajam kemudian keluarkan isi kentang  dan masukkan ke dalam mangkuk
 Lenyekkan atau kisarkan  isi kentang bersama fresh milk , ground black pepper dan cheddar cheese.
Sumbatkan isi kentang tadi  ke dalam kulit kentang kemudian letakkan  sedikit butter garlic(butter yang dicairkan ngan  bawang putih) di atas kentang serta taburkan sedikit mixed herbs sebelum dibakar . 
 Bakar lagi dalam oven pada suhu 160 darjah celcius selama 25 minit
Twice baked cheesy potatoes setelah dibakar  selama 25 minit
 Teruja ngan kentang haruslah letak banyak gambar kentang 
 Sedapnya rasa twice baked cheesy potatoes ni, korang semua mesti cuba kat rumah ye, kalau tak cuba aku babab
Cadangan menu untuk open house ; Twice baked cheesy potatoes *bajet omputih*
Pada sesiapa yang bercadang-cadang nak buat open house tu bolehlah cuba masukkan twice baked cheesy potatoes dalam  menu open  house korang.Lagi pun ia mudah dipanaskan , tutup je kentang ngan aluminium foil kemudian bakar dalam oven selama 5 minit ke 10 minit.
 
Firdaus memang peminat tegar kentang  terutama hash brown.
Hari ni tak de nasi , boleh gitu makan kentang je.


Penat tau aku tepek resepi ni , korang mesti cuba ye. Okeylah hari pun dah nak hujan ingatkan nak buat butter cheese cake tapi malas plak.Tengoklah dulu kalau rajin nanti aku buatlah.

hari minggu aku -tanpa nasi

Aku tak de apa cerita yang menarik  dalam kisah hidup aku sehari-hari .Tapi memandangkan blog ni  seperti  separuh dari  jiwa ragaku, tak kiralah walau cerita aku tak menarik mana namun aku tetap nak bagitau  kat sini  . Entahlah aku.. serasa separuh jiwa aku pergi  kalau sehari aku tak  update blog aku ni.Lihatlah dunia !!!!!!!betapa bermaknanya blog ni  dalam hidup aku.*Jengkelnya aku, macamlah seluruh negara didunia ini membaca blog aku*

Ingatkan hari ni bangun lambat sikit  tapi  bila telinga ni terdengar bunyi alarm hp dalam pukul 6 , mata ni  terus  tak boleh lelap. Alang-alang tak boleh tidur , suami plak tanya maggi  baik aku terus  bangun buat sarapan. Tanya maggi tu tandanya lapar ye dak. Aku suruh suami  bersabar ,aku bagitau dia  sekejap  lagi aku nak goreng bihun,dengar aku nak goreng bihun   dia terus sambung tidur. "bagus , aku kata dalam hati .

Hari ni aku malas nak masak nasi dan lauk pauk bagai sebab tu  pagi ni aku buat   bihun goreng  nalar punya banyak biar  dorang  makan sampai lebam.Nanti tengahari  InsyaAllah aku nak  buat twice baked potatoes cheese*bajet omputih*
Nak dapat bihun goreng yang sedap kenalah tumis bahan tumisan seprti cili kisar ngan bawang putih + bawang merah dan udang kering sampai naik bau dan pecah minyak.

Simple je bahan-bahan  untuk membuat bihun goreng ni :
1) sengengam atau sengengam setengah  udang kering bilis cuci berseh 
2) 10 tangkai cili kering direndam dalam  air panas-pilih cili kering jenis tak pedas

3) 5 biji bawang merah 
4)3 biji bawang putih 
kisar bahan 2,3,4 sampai lumat kemudian  baru kisar udang kering-kisar sederhana halus  

5)1  1/2 gengam taugeh-lebih kurang 50 sen
6) seikat  sayur sawi
7) 1/2 sudu besar garam sederhana halus-tambahkan kicap cair sekiranya bihun goreng ni sedikit  tawar
8) secubit kecil serbuk perasa
9) 3-4 sudu besar gula

10) dua sudu besar kicap pekat

Bahan-bahan di atas untuk mengoreng sebungkus bihun

Cara-cara membuatnya

1)Tumis bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak
2)masukkan garam dan gula-kacau sekejap
4)masukkan sawi -kacau sekejap kemudian masukkan kicap pekat diikuti  bihun yang dah direndam
5)Masukan air kacau  balik   dan kaup balik sampai bihun lembut
6)Bubuhkan secubit kecil  serbuk perasa, kacau  sekejap kemudian masukkan taugeh goreng rebah bangun je.... tutup api  angkat dan  sedia dihidang. 
Taugeh digoreng rebah bangun  maksudnya goreng sekejap je ,kata arwah mak aku kalau salah sila tanya arwah mak aku.la la la 
 Bihun goreng dimakan bersama telur goreng mata kerbau
 Bihun goreng makan sampai lebam
 US potato  ni  aku beli kat Jaya Jusco Bukit tinggi lepas balik dari menghadiri open house  kawan bukan kayangan.Cerita pasal open house I update soon.*bajet ramai yang berminat nak ambik tahu*
 
US potato *macamlah aku sorang je tahu*
InsyaAllah bila aku dah buat twice baked potatoes cheese  tu nanti aku update ye. Entah kenapa kalau tengok kentang je aku teruja. Sedapnya kentang aku memang minat sangat ngan kentang. Kentang dalam bahasa omputihnya potato pada aku salah  satu makanan yang sedap dan unik serta  boleh dipelbagaikan resepinya.Tiba-tiba saje gua  berfikir cara chef  yang ada potensi untuk menjadi chef yang terkenal diseluruh pelosok dunia.

Tuesday, June 26, 2012

kicap kicap kicap kicap tak benda lain ke selain dari kicap

 Entah kenapa kicap begitu sinonim  dengan kanak-kanak? Bukan setakat kanak-kanak, Kadang tu  orang dewasa  pun nak makan  berulam kicap contoh terdekat anak aku siyuyi.Satu hari tu bila yuyi tanya "mak ada kicap tak?" aku tipulah  dia yang  kicap dah habis cian dia terus  downpayment . Bila aku tengok muka dia downpayment aku terus cakap kat dia "mak tipu saje bagi ko geram."  Otomatik muka dia kembali  kepada rupa asal. Peristiwa  itu menunjukkan betapa pentingnya  kicap  dalam kehidupan seharian  anak-anak aku especially "KICAP KIPAS UDANG LEMAK MANIS.la la la Betapa banyak wang yang dah dilaburkan kepada  kicap  udang lemak manis .Aku pun tak tahu apa yang special sangat dengan kicap kipas udang ni sehingga ia digemari oleh kebanyakkan rakyat Malaysia . Dengan tersiarnya   cerita ini aku harap ada wakil dari   pihak   Zara Foodstuff  menghubungi aku untuk   melantik blog ni sebagai blog resmi  produk mereka.*baca boleh percaya jangan*


Saper pandai masak kicap angkat tangan? wow!!! ramainya yang angkat tangan. ini menunjukkan ramai yang suka masak kicap. Kalau ramai yang pandai  masak kicap masih adakah yang sudi mengambil pen dan kertas untuk menyalin resepi ikan kembung masak kicap aku ni ye. Perlukah aku  kisah semua tu? tidak perlu sebenarnya. Untuk  pengetahuan kengkawan dalam kita berblog adalah menjadi satu kesilapan besar bila kita cuba memikirkan soal  remeh temeh , berbanding soal  besar  terutama soal masa depan anak-anak  kita . *undilah saya pada pilihanraya akan datang*


marilah mari kita masak kicap
Bahan-bahan

1)sebiji bawang besar-dihiris nipis
2)4 ulas bawang putih -dihiris nipis
3)1 cm halia -dihiris
4)2 batang kayu manis  & dua kuntum bunga lawang
5)1 sudu kecil serbuk lada hitam-kalau boleh lada hitam tu kisarlah sendiri
6)5 biji cili api & 2 biji cili besar merah -dibelah dua

Sedikit  sos cili + kicap kipas udang lemak manis- ikut citarasa masing-masing


ikan kembung goreng tunggang terbalik
 
Ada sedikit sopak disitu saper nak taja kuali angkat tangan
cara-cara membuatnya

Tumis bahan hirisan , kayu manis dan bunga lawang  sampai layu & naik  bau. Bila semua bahan tumisan dah naik bau masukkan sos cili, kacau sekejap kemudian masukkan kicap kipas udang lemak manis , masukkan sedikit air biar  kuah  kicap agak mendidih . tutup api bolehlah tuangkan kuah kicap diatas ikan kembung goreng tadi
 
ikan kembung goreng  masak kicap
lauk sampingan kobis goreng

Jangan boring ye ngan lakonan stereotype ni




Sekadar luahan hati

kenapalah mood lipat baju tak kunjung tiba: (





Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina