Showing posts with label kobis goreng. Show all posts
Showing posts with label kobis goreng. Show all posts

Friday, August 3, 2012

Ambik semangat ; ayam kicap special


Salam Ramadhan...............

Lepas ni InsyaAllah aku kena lebih bersemangat memasak untuk juadah berbuka puasa. "Go go chaiyok, "aku kata dalam hati. Mana taknya setiap petang aku call yuyi , dia kata tengah memasak siap bagitau aku lagi yang dia dah dua tiga hari tak start enjin kereta, ini bermaksud dia dah lama tak pegi bazar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka .Oh tidakkk , mana boleh jadi cam ni mak beli makanan kat bazar Ramadhan , anak plak memasak sendiri makanan di rumah. Lagi satu yang menaikkan semangat aku nak memasak juadah berbuka puasa bila aku baca cerita geng kamceng tapi tak pernah bersua muka pun .Semangat jangan tak semangat, tekak mak ni pun dah muak ngan makanan yang aku beli sendiri. cam ni pun bolehkan*

Balik keja semalam aku temankan kawan beli barang kat pasaraya,aku menyinggah jap beli ayam ngan sayur. Sampai rumah aku terus masak masa tu pun dah dekat pukul  7 kelam kabut aku masak.. Aku masak yang simple simple je aku masak ayam ngan kentang goreng kicap dan kobis goreng fish ball.
Aku suka buat keja sambil menyambil ; sambil mengoreng ayam aku merebus kentang.la la la la

Sempat lagi suami suruh aku gorengkan fishball untuk dia dimasa aku mengoreng ayam.

Ayam goreng dan kentang goreng sebelum dimasak kicap
Bahan-bahan
  1. 1 biji bawang besar dihiris nipis-nipis
  2. 4 ulas putih bawang dihiris 
  3. 1 cm  dihiris-hiris  
  4. 2 batang kayu manis & sekuntum bunga lawang
  5. 1 teaspoon serbuk lada hitam
  6. 5 biji cili api -belah dua
  7. 3 biji cili besar-belah dua
  8. 2 sudu besar kicap pekat
  9. 4 sudu besar kicap kipas udang
  10. 3 sudu besar sos cili
  11. buh air lebih kurang  300ml
Lebih kurang 10 ketul ayam goreng dan 4 biji kentang dipotong baji kemudian direbus dan goreng.

Cara-cara membuatnya

Tumis  semua bahan hirisan dan kayu manis & bunga lawang sampai layu dan naik bau.Bila bahan tumisan dah naik bau buh 3 sudu besar  sos cili kacau sekejap,lepas tu buh kicap pekat dan kipas udang dikuti ngan 300 ml air. Rasa ikut citarasa masing-masing.Bila kuah kicap dah  mendidih bolehlah masukkan ayam goreng ngan kentang goreng tadi. Kacau sekata biar sekejap kemudian  bolehlah diangkat

Jeng jeng ayam goreng & kentang goreng masak kicap, specialkan*jangan lempang ye*

Kobis cina goreng ngan fish ball

Sekadar luahan hati

Percaya tak? kadang-kadang orang sekeliling kita lebih peka akan perubahan sikap dan fizikal kita berbanding diri kita sendiri .kenapa aku cakap cam tu?


Pada suatu hari aku mengemas laci kat ofis dalam laci aku penuh wayar ngan telefon lama.Satu persatu laci aku buka  sampai di laci paling bawah  aku tanjat kat dalamnya  ada sebotol glass  cleaner, aku keluarkan glass cleaner tu aku sembang ngan sorang  kawan opis aku yang dari tadi sibuk mengfax "haish mana datangnya glass cleaner ni, apasal selama ni akak tak perasan benda alah ni ada kat dalam laci ni."

Belum sempat aku menghabiskan kata-kata aku  tiba-tiba muncul satu suara dari arah dekat "itulah kau tak perasankan? semenjak kau berblog ni  kau dah tak tahu apa yang ada kat sekeliling kau."Aku tak tahu nak cakap apa, aku dan kawan aku yang tengah mengefax saling berpandangan sesama sendiri. 

Ada kemungkinan besar selepas ini aku kena berhenti berblog untuk mengelakkan aku tak mampu  mengenali  suami atau anak sendiri satu hari nanti.


Tuesday, June 26, 2012

kicap kicap kicap kicap tak benda lain ke selain dari kicap

 Entah kenapa kicap begitu sinonim  dengan kanak-kanak? Bukan setakat kanak-kanak, Kadang tu  orang dewasa  pun nak makan  berulam kicap contoh terdekat anak aku siyuyi.Satu hari tu bila yuyi tanya "mak ada kicap tak?" aku tipulah  dia yang  kicap dah habis cian dia terus  downpayment . Bila aku tengok muka dia downpayment aku terus cakap kat dia "mak tipu saje bagi ko geram."  Otomatik muka dia kembali  kepada rupa asal. Peristiwa  itu menunjukkan betapa pentingnya  kicap  dalam kehidupan seharian  anak-anak aku especially "KICAP KIPAS UDANG LEMAK MANIS.la la la Betapa banyak wang yang dah dilaburkan kepada  kicap  udang lemak manis .Aku pun tak tahu apa yang special sangat dengan kicap kipas udang ni sehingga ia digemari oleh kebanyakkan rakyat Malaysia . Dengan tersiarnya   cerita ini aku harap ada wakil dari   pihak   Zara Foodstuff  menghubungi aku untuk   melantik blog ni sebagai blog resmi  produk mereka.*baca boleh percaya jangan*


Saper pandai masak kicap angkat tangan? wow!!! ramainya yang angkat tangan. ini menunjukkan ramai yang suka masak kicap. Kalau ramai yang pandai  masak kicap masih adakah yang sudi mengambil pen dan kertas untuk menyalin resepi ikan kembung masak kicap aku ni ye. Perlukah aku  kisah semua tu? tidak perlu sebenarnya. Untuk  pengetahuan kengkawan dalam kita berblog adalah menjadi satu kesilapan besar bila kita cuba memikirkan soal  remeh temeh , berbanding soal  besar  terutama soal masa depan anak-anak  kita . *undilah saya pada pilihanraya akan datang*


marilah mari kita masak kicap
Bahan-bahan

1)sebiji bawang besar-dihiris nipis
2)4 ulas bawang putih -dihiris nipis
3)1 cm halia -dihiris
4)2 batang kayu manis  & dua kuntum bunga lawang
5)1 sudu kecil serbuk lada hitam-kalau boleh lada hitam tu kisarlah sendiri
6)5 biji cili api & 2 biji cili besar merah -dibelah dua

Sedikit  sos cili + kicap kipas udang lemak manis- ikut citarasa masing-masing


ikan kembung goreng tunggang terbalik
 
Ada sedikit sopak disitu saper nak taja kuali angkat tangan
cara-cara membuatnya

Tumis bahan hirisan , kayu manis dan bunga lawang  sampai layu & naik  bau. Bila semua bahan tumisan dah naik bau masukkan sos cili, kacau sekejap kemudian masukkan kicap kipas udang lemak manis , masukkan sedikit air biar  kuah  kicap agak mendidih . tutup api bolehlah tuangkan kuah kicap diatas ikan kembung goreng tadi
 
ikan kembung goreng  masak kicap
lauk sampingan kobis goreng

Jangan boring ye ngan lakonan stereotype ni




Sekadar luahan hati

kenapalah mood lipat baju tak kunjung tiba: (





Tuesday, May 29, 2012

Breakfast simple tapi sedap. cuti sekolah anak-anak kita sentiasa nak makan makan dan makan

Cuti sekolah pertengahan tahun dah pun bermula. Rutin cuti sekolah aku kena bangun subuh hari masak untuk Firdaus dan suami . Masa cuti  sekolah  cam ni  perut  Firdaus akan sentiasa lapar  nanti mulalah dia  sepuluh kali kejap bukak tudung saji.  Tanggungjawab  aku plak  menyediakan makanan dibawah tudung saji la la la la . 

Masa dia banyak dihabiskan kat depan komputer , tak pun tengok vcd, bila perut dia terasa lapar pandailah dia ambik makanan sendiri.Alhamdulillah anak-anak aku  nampak matang dari usia seawal 7 tahun dorang dah pandai uruskan diri sendiri aku cuma pantau dari jauh je.Jujur aku katakan akulah mak bapak yang tak suka paksa anak baca buku. Aku cuma  bagi  nasihat je, Alhamdulillah anak aku boleh paham keinginan dan hasrat aku. Jadi mak bapak jangan suka nak pressure anak, masa anak -anak kita sekolah rendah bolehlah kita nak pressure esok bila dorang naik sekolah menengah kita cuba  pressure tengok, silap haribulan kita yang kena pressure balik.la la la la la la

Berbalik cite pasal breakfast, semenjak Firdaus ngan suami berminat ngan baked potatoes ni , breakfast pun aku buat baked potatoes ni. Senanglah keja aku sekarang ni waktu pagi bila suami ngan Firdaus boleh makan kentang .la la la

Subuh tadi celik je mata ,aku basuh tangan terus gapai 2 biji kentang. Kasi cuci berseh kentang tu, lap, lumur ngan olive oil tabur sedikit garam ngan dried oregano.I love oregano : )Kemudian balut ngan aluminium foil.
Bakar pada suhu 190 darjah celcius selama 60 minit.
Selepas 60 minit angkat kentang tadi, belah kepada dua bahagian kemudian buhkan sedikit butter di bahagian tengah kentang serta taburkan sedikit dried oregano.

Lepas buat breakfast aku masak untuk makan tengahari , lauk simple je sambal ikan dan kobis goreng.
 
Kobis cina goreng bawang putih ngan sos tiram -feveret anak-anak

Ikan fresh from farm suami aku baru dapat hari ahad hari tu. Nama ikan ni aku kurang pasti , suami aku suruh google nama ikan ni. Dari pandangan mata kasar aku ikan ni cam ikan sardin, kalau tak silap akulah.
Ikan bersambal sos dan bertamato ceri ni feveret Firdaus. Masak sambal cam ni sedap suami sayang anak pun sayang *motip semua sayang* Cam bagus bagus je kan nama resepi ikan aku ni.Nak resepi sila ambik kat sini .




Jumpa lagi dilain hari dan waktu InsyaAllah bila senang nanti aku jalan blog korang semua ye. Terima kasih ye kerana sudi singgah blog aku yang tak seberapa ni.la la la la

Tuesday, February 21, 2012

kenapa kicap ye?

Sampai sekarang aku masih tertanya-tanya kenapa kicap tu dinamakan kicap? Kenapa kebanyakan budak-budak tak boleh berpisah ngan kicap, termasuklah anak-anak aku. Masaklah macam-macam jenis lauk pun, last last kicap jugak yang dicari. Kadang-kadang tu bila bengang sangat dorang tanya kicap, aku bantai cakap tak de. Mulalah dorang merengek-rengek "alah makkkkk , kenapa tak de kicap?. Bila aku dah tak tahan sangat ngan perkataan kicap tu , satu hari tu aku pernah tanya "cuba ko bagi tau mak, lauk yang ko makan tak buh kicap, nanti boleh mak masakkan lauk tu". Dia bantai gelak plak bila aku tanya cam tu. Macam manalah aku tak geram, makan nasi berlaukkan sambal, rendang, kuah asam tumis waima segala jenis lauk dorang mesti nak buh kicap cuma masak kicap je dorang tak buh kicap, kalau itu pun dorang buh kicap, sah sah otak dah tak betul : ).

Kalau dah minat sangat ngan kicap aku rasa lebih baik lepas ni tak payah masak lauk ,makan nasi ngan kicap , lepas tu goreng je ikan , telur atau ayam, lagi senangkan. Cakap memang lah senang nak laksanakan tu payah amat, kasihan plak dorang makan tak berlauk. Percaya tak? hasil tinjauan tak resmi aku dilaman sosial (kah kah kah kah ) banyak banyak kicap yang ada kat pasaran Malaysia, kicap kipas udang lemak manis paling disukai budak-budak termasuklah yang tua bangka cam anak-anak aku.

Moh!!!!! kita masak kicap ikan GT/Gerepoh(masak kicap sempoi)




Bahan-Bahan

Hirisan bawang besar holland, putih, halia
serbuk lada hitam
bunga lawang ngan sedikit kayu manis
sedikit cili api ngan cili hijau dibelah dua.
cili sos
kicap kipas udang-lemak manis


Cara membuatnya

Lebur bahan hirisan sampai layu & bau.Aku buh sedikit sos cili,supaya kuah kicap jadi pekat, kemudian aku buh kicap kipas udang , sukati korang nak buh yang manis atau masin-pada kau lebih elok yang manis).Last sekali buh GT/Gerepoh goreng ngan serbuk lada hitam , biar agak mendidih kemudian angkat. Rasa ikut citarasa masing-masing.



Budak baju merah baru balik sekolah , dah tak sabar nak makan. Dia ni pun boleh tahan gak berhantu ngan kicap.


Juadah petang semalam

1)goreng kobis
2)asam tumis ikan GT/Gerepoh balance semalam
3)ikan GT/Gerepoh masak kicap



Kicap ngan korang ada apa-apa masalah tak ? : )

Tuesday, November 1, 2011

3 bahagian badan yang harus dibelai , dibersih dan kasi make up ngan sempurna

Salam hari selasa...................

Amboi boi, orang perempuan yang pakat nak jaga badan tu mesti duk tertunggu-tunggu cerita ni kan. hambek ko , jaga badan ikan kerapu. boleh. kah kah kah . Apa korang ingat ni blog Kim Kardsion. kah kah kah. Fuhhhh  Lega dah berapa kali janji ngan suami nak masak ikan kerapu ni, akhirnya ,  kini pasti subuh tadi asam tumis ikan kerapu dah terhidang atas meja.

Malam tadi, hampir dua jam aku kerjakan ikan kerapu, buang sisik, belai belai mesra, potong potong ngan lapah sekali.Jangan lupa mulai ngan bismillah, selawat ke atas junjungan kita Rasullah SAW sekali sebelum upacara memotong tu.

Ikan kerapu bersisik halus, lebih susah nak dibersehkan dari ikan Jenahak ngan ikan yang bersisik besar yang lain.Sisik ikan kerapu halus kena lebih diberi perhatian, kena kikis guna pisau. Tak de maknanya tauke ikan kat pasar tu nak melayan kikis sisik halus ni, setakat garu sisik besar ngan potong-potong boleh lah.



Part badan ikan kerapu boleh digaru ngan berus paku ni.



Part pipi, atas kepala ,ekor, ridip kena kikis guna pisau.



Ikan kerapu milik (hasil pancingan)suami.kwang kwang kwang

ROGER ROGER 3 BAHAGIAN DIGAMBAR BAWAH , KENA LEBIH PERHATIAN, SILA KIKIS SISIKNYA GUNA PISAU.








Part badan , potong ngan pisau tajam dulu , kasi buat tanda belah tak putus, senang nanti nak tetak ngan pisau besau. Kena belajar menetak-netak ni, mana tahu umah korang masuk perompak, ngan basic menetak ikan boleh buat ,menetak perompak . seramlah tu.



Belahan tak putus yang aku buat guna pisau.



Nampak tu bila ditetak atas belahan, potongannya cantik , tak de lah herot berot, isi pun tak hancur.



kepala ikan kerapu ni terpaksa aku potong dua sebab dia  tak makan saman skit, kalau tak dibelah , nanti dia suka nak  ngangakan mulut dalam kuah asam tumis .



Sebelum masak asam tumis aku garam kunyit kepala ngan ekor ikan, time subuh senang skit, tinggal masak je. .



Fresh from farm, asam tumis ikan kerapu ni dimasak pukul 5 subuh tadi,(stok isteri mithali memang masak waktu subuh) kalau nak resepi sila layari laman www.asamtumis.paling sedap.com. Abaikan kuali tu, aku spesis suka masak kuah dalam kuali. sila percaya ada laman web tuk asam tumis.kui kui kui



Part ni penting, kalau tak dikikis sisik halusnya ngan pisau , alamatnya time makan , sisik halus melekat kat lelangit.



Lauk sampingan kobis goreng, cam biasalah sayur aku ni memang susah nak jumpa aksesori, sebab family aku ni makan sayur je, kang aksesori dorang ketepikan, rugikan. kui kui kui



Lagi sekali aku buh gambo asam tumis ikan kerapu, biasalah kalau tak buh gambo dua kali tak puas hati.



gambar firdaus kena ada, nanti kang ada yang rindu-rinduan .Sila abaikan dapur aku yang berselerak, aku kan jenis tak pandai jaga keterampilan rumah. kui kui kui


Berjumpa lagi di lain aksi,lupa nak cakap, sempat lagi aku nak nyelit,, pagi tadi aku baca kosmo, ciannya ngan izreen tu termakan janji manis Johan asari(botak cite juvana). adik izreen bertabah ye, tak pelah ngan pengalaman ni dapat menginsaf dan meyedarkan kamu, bahawasanya lelaki yg suka tabur janji manis tu , memang hua hua lelaki brengset.

Izreen ko tu lawa , kalau nak dibandingkan ngan johan asari(botak juvana) yang muka tak semenggah(ooops ada plak yang marah ni), serius betul, lepas ni ko akan dapat lelaki yang 1000000 kali lebih baik dari tu.InsyaAllah.Ingat ye , lepas ni kalau ada lelaki yang nak tabur janji manis, ko tabur muka dia, lepas tu ko blah.kah kah kah .Biasalah tu izreen sibotak tu, pelakon baru nak naik , tengah glamor sekarang ni, sebab tu dia cam diawangan-awangan.Maafkan dia ye, hingus meleleh lagi tu. Macamlah izreen baca blog aku ni. Ada aku kesah.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina