Showing posts with label tomyam ayam. Show all posts
Showing posts with label tomyam ayam. Show all posts

Monday, September 17, 2012

Hari minggu aku ; hati aku masih dalam mood sedih

Serius, aku  tak de mood bila mengenangkan entry yang aku dah publish terdelete. Lenkali aku kena lebih berhati-hati dalam kes  macam ni. Haish aku takut  sakitnya makan dalam . Blog ni dah macam separuh dari jiwa aku tapi bila  berlaku kes macam ni kat aku  memang  aku rasa  down sangat. Aku perlu mengumpul kekuatan  sekarang ni untuk cuba menaip semula  entry  yang  dah terdelete tu . Ada kemungkinan besar malam ni aku akan taip entry tu semula InsyaAllah.

Aku insan biasa , aku  lalui kehidupan seperti biasa .Dah menjadi rutin untuk aku memasak,membasuh kain dan melayan anak-anak  dan suami.Kalau bab kemas rumah memang tak delah nampaknya.Entah kenapa dari dulu sampai sekarang aku memang lemah sikit bila bab kemas rumah ni , setakat sapu sampah tu okeylah.

Hari minggu aku ;  bangun pagi basuh kain lepas tu buat sarapan jemput ikan bilis ngan bawang manakala untuk juadah makan tengahari plak aku masak tomyam ayam , kangkung goreng belacan  dan goreng ikan masin

Rumah aku ni tak jalan sangat  jemput -jemput  cicah ngan sos cili sebab tu setiap kali goreng jemput-jemput aku akan buat sos cili sendiri. Cili kering aku kisar ngan bawang putih, kemudian cili kisar masakkan ngan air , gula , garam ngan secubit serbuk perasa.Biar sos cili agak mendidih pekatkan dengan  bancuhan air tepung jagung sebelum sos cili diangkat.
Kalau nak mendapatkan jemput -jemput bawang besar dan ikan bilis  yang lembut dan ranggup jangan lupa  masukkan sedikit baking powder serta sebiji telur kedalam bancuhan jemput-jemput dan  bancuhan jemput-jemput tadi hendaklah dibancuh dengan air suam.
Jemput-jemput bawang besar dan ikan bilis sedap dimakan bersama sos cili atau kuah kacang
Jemput makan , bukan hari ni tau tapi semalam.

Semenjak ada chefel semuanya chefel , chefel memang memudahkan kerja memasak aku

Kangkung goreng belacan ; aku kisar kering sedikit cili api ngan sedikit belacan dan untuk bahan tumisan aku hiris sebelah bawang holand.Tumis hirisan bawang sampai naik bau kemudian masukkan cili api yang dikisar ngan belacan.Bila semua bahan tumisan dan pecah minyak masukkan kangkung yang dah dibasuh dan dituskan.Kaup balik sekejap supaya kangkung bergaul ngan bahan tumisan. Masukkan sedikit garan dan secubit kecil serbuk perasa , kaup balik kemudian bolehlah diangkat.

Macam ni pun aku boleh.Layan jelah ye,  bahan tumisan untuk tomyam aku tumis dalam chefel bila bahan tumisan dan ayam agak kecut  aku pindahkannya plak  ke dalam periuk.
Biasanya  bila masak tomyam aku suka tumis dulu bahan tumisan macam hirisan bawang holand, daun limau purut, halia dan tomato bila bahan tumisan dah layu dan naik bau baru aku masukkan paste tomyam ngan ayam aku biar ayam agak kecut. Cara -cara memasak tomyam selanjutnya tak kan ye korang tak tak tahu : )
 
Kalau tak de paste adabi aku guna paste yang di atas ni

Tomyam ayam aku
Susah sangat aku nak biasakan Firdaus makan guna tangan. Dia tak canggung makan  mengunakan  sudu dan  garpu tapi bila guna tangan nampak sangat canggung. Dia ni banyak mengikut popo . Lepas ni aku kena kerap suruh dia makan guna tangan.

Semua orang  dalam rumah aku ni kebanyakannya  suka makan tomyam ngan nasi terutama aku setiap hari makan tomyam pun tak pe : )


Okeylah  cukup sampai disini dulu InsyaAllah nanti kita jumpa lagi ye..





Tuesday, August 14, 2012

Tomyam dan khasiatnya untuk juadah bersahur

Salam Ramadhan...................

Abaikan tajuk cam bangkai tu ye. Tekak tengah sakit haruslah makan makanan yang bersup dan berkuah ye dak. Malam tadi niat aku nak buat biskut samperit dahlia terbantut  gara-gara akur arahan suami  supaya aku berehat dalam sehari dua ni. arghh ye lepas ni aku suruh dia tolong aku buat biskut nak sangat tengok aku  berehatkan.

Petang semalam aku beli ayam tempayan makmur  gara-gara   melayan tekak suami aku yang dahlah mengidam ngan ayam tu kononnya . ayam tempayan punya pasal subuh tadi aku terpaksa dan memaksa  merajinkan diri memasak tomyam sebab tak de balance makanan yang boleh diperhangatkan. 
Bila masak tomyam aku wajib goreng telur dadar ala-ala bangang ni.
Resepi tomyam mungkin dah ada dalam kepala setiap orang, tak payahlah aku nak bagi resepi lagi. Kadang-kadang resepi sama mungkin cara dan tekniknya saje yang berbeza.

cara /teknik aku masak tomyam:-

1) tumis hirisan bawang besar, serai , daun limau purut ngan tomato hingga naik bau.

2) tumis paste tomyam

3)sekiranya aku buat tomyam sotong & udang, aku akan masukkan akhir sekali udang & sotong tu, biarkan tomyam mendidih sekejap, kemudian aku angkat , berbeza plak ngan cara aku masak tomyam daging & ayam , aku buh daging & ayam selepas menumis paste tomyam.

4) Jarang aku buh garam ngan perasa dalam tomyam bagi aku paste dah ada semua rasa tu,  tapi terpulang jugak ngan sukatan air dalam tomyam, tak boleh terlebih air nanti tomyam rasa tawar  dan kelihatan sedikit cair.

5)aku suka rasa masam tomyam tu datangnya dari tomato dan sedikit jus limau kasturi atau limau purut .


 
Bila kuah tomyam dah agak mendidih ayam plak masak secukupnya  bolehlah diangkat pada sesiapa  yang masak mengunakan kuali tu bolehlah transfer tomyam ke dalam periuk.
Aku suka buh kuah tomyam sampai meladung dalam nasi. Aku memang forever teruja  ngan tomyam
Buh  dua tiga biji cili api yang dibelah dua dalam kuah tomyam  lagilah mantop bila dihirup .Nak hirup kena berhati -hati jangan sampai tersedak : )


Sekadar luahan hati

1)Semoga impian aku malam ni nak buat chocolate chip terlaksana.

2)Tak delah gah sangat rasa ayam tempayan makmur kat kawasan rumah aku ni.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina