Friday, June 29, 2012

maggi diperlukan untuk melengkapi hari-hari kita

Kalau disuruh pilih antara hidangan udang dan hidangan sotong aku akan pilih sotong. Aku teruja sangat ngan sotong terutama sambal sotong. Aku jarang masak seafoofd di rumah kalau ada pun sotong dan udang je , itu pun dalam sebulan cuma dua atau tiga kali je. Suami aku ni tak berapa bagi aku beli seafood di pasar atau pasaraya terutama ketam dia bukan apa dia takut aku terbeli seafood yang tak segar .Kalau nak sangat makan ketam selalunya kitaorang makan kat restoran seafood kat sini dan sini tak pun tunggu suami beli ketam dengan salah seorang kawan dia kat pengkalan kemudian ketam tu dimasak black pepper.sedap yummy...

Berbalik pada cite maggi , aku memang jarang guna bahan penumis dan sebarang jenis stok /paste yang ready made. Kalau ada pun aku cuma guna paste tomyam dan kiub pati ayam atau ikan bilis. Dengan kiub pati ayam maggi ia memudahkan aku menyediakan nasi goreng cina untuk Firdaus ,  tak perlu tambah serbuk perasa mahupun garam ke dalam nasi goreng cina .Mudahkan dengan Kiub pati ayam maggi.*ayat masyuk*

Jom guna kiub pati ayam maggi

1 kiub pati ayam maggi-dipecah-pecahkan
Udang basah lebih kurang 12 ekor-dikupas kulit dan basuh berseh
Lebih kurang 8-9 ulas bawang putih dicincang
1)suku Kobis cina dihiris halus
2)2 biji telur
3)2 tangkai daun bawang-dihiris sederhana panjang
cara-cara membuatnya
1)Tumiskan bawang putih cincang hingga layu dan naik bau ketepikan ditepi kuali(campurkan minyak tumisan ngan sedikit minyak bijan)guna api sederhana
2)Tumiskan sekejap 1 kiub pati ayam maggi(pecahkan kiub tu guna sudip ye).
3)masukkan udang , kacau hingga separuh masak ketepikan ditepi kuali
4) masukkan kobis cina, kacau sekejap ketepikan ditepi kuali
5)pecahkan dua biji telur , kacau hingga garing sepenuhnya
6)Masukkan nasi sejuk,buhkan sedikit kicap cair kacau hingga semuanya bergaul, guna api kuat semasa mengacau nasi goreng, akhir sekali bubuhkan sedikit serbuk lada sulah disertai dengan 2-3 titis minyak bijan.Sebelum angkat buh kan hirisan daun bawang Kacau, angkat dan sedia dihidang.




Kanak-kanak yang hampir 3 tahun  berkecimpung  dalam dunia model  iklan makanan


Pesanan khidmat masyarakat ini dibawa kepada anda oleh blog cik ina do do cheng





Sekadar luahan hati

Saper makan cili tak kan dia rasa manis kot.kelakar

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina