Tuesday, September 11, 2012

Malam minggu aku ; butter cheese cake dari orang keras kepala untuk pengasuh dan teman

Suami bagitau  aku yang dia tak berapa gemar makan butter cake atau butter cheese cake,  kalau makan sikit- sikit je bolehlah. Aku tahulah feveret dia kek coklat ."Ada aku kesah, "aku kata dalam hati. Aku jahat  tapi sejahat -jahat aku ni la kan dalam hati aku ni penuh kasih sayang yang terlalu sukar  hendak aku  ungkapkan dengan kata-kata Biarlah  Allah SWT je yang  tahu.Ya memang tidak dinafikan dari  kecik sampai besar aku suka buat benda  ikut kepala aku  tapi tak delah sampai buat benda yang menyusahkan keluarga atau orang lain. Kalau buat sekalipun aku akan tanggung akibatnya, aku ni jenis pandai buat pandai tanggung.

Bak kata suami aku semalam ; dah ayahnya dan emaknya keras kepala   dapat anak pun keras kepala. Aku balas balik "sekeras keras  kepala saya , InsyaAllah belum pernah lagi saya buat sesuatu  tanpa izin awak , tak pernah lagi saya tak buat apa yang awak suruh dan lagi satu sekeras keras kepala anak saya InsyaAllah dia belum pernah lagi menyusahkan hidup saya."Dan perbualan kami mati disitu saje.

Berbalik  kepada cerita butter cheese cake ;

Aku menggunakan blue key tepung naik sendiri 
 
Putar putih telur sampai gebu tips untuk tips  putih telur jadi gebu sila ambik kat SINI
Gambar belah  kiri  Adunan yang belum dicampur dengan putaran putih telur manakala gambar belah kanan adunan yang dah ready untuk dimasukkan ke dalam oven
Bersedia untuk dimasukkan ke dalam oven
Butter cheese cake

Bahan A

225 gm tepung gandum - Aku guna tepung naik sendiri 225 gm
1 1/2 tsp baking powder
1/4 garam

Bahan B

200gm butter
175gm cream cheese
1/2 sudu teh lemon zest
160gm gula castor
5 biji kuning telur

Bahan C

5 biji putih telur
1/2 tsp jus lemon

Cara-caranya

1.pukul butter dan cream cheese sampai gebu
2.masukkan gula, pukul lagi
3.masukkan kuning telur dan kulit lemon, pukul lagi
4.Masukkan bahan A dan gaul rata
5.Dalam mangkuk lain pukul bahagian c hingga kental
6.kemudian masukkan ke dalam campuran butter tadi dan kacau rata
7.masukkan ke dalam loyang ukuran 7 in x 7 in yang telah digris dan dialas, bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 30 minit.

Gandakan pengunaan bahan-bahan sekiranya kita nak buat lebih dari satu adunan
 butter cheese cake menjerit-jerit minta dikeluarkan dari oven

Aku belum potong lagi butter cheese cake yang aku buat malam minggu hari  tu maka  aku terpaksalah menggunakan  gambar dari entry lama untuk menunjukkan kegebuan  butter cheese cake  aku ni.

Sekadar luahan hati

Buat jahat jangan sekali  kalau nak membuat kebaikan pun  biarlah berpada-pada . Dalam hidup ni, Jangan dengki pada orang lain dan lagi satu  jangan sesekali menganiaya manusia , haiwan dan serangga. Kenapa plak serangga terlibat dalam ini cerita, ha ha ha serangga mengingatkan aku pada arwah nenek , dia cukup marah kalau aku pukul nyamuk. Dia akan cakap "nyamuk pun nak  hidup".Tapi paling aku tak boleh lupa setiap kali  barang  dia kena curi, dia akan cakap "nak buat cam mana dah rezeki pencuri."Sabau jelah kan. 

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina