Thursday, February 17, 2011

Jom sembang 2 in 1

Jom sembang nak tak?Kalau tak nak tak pe lah? aku sembang sorang. Cite pasal masak nak tak? kalau tak nak aku masak sorang. Memang dah biasa sorang pun, apa ade hal.Semalam masak maggi tomyam bubuh isi ikan yu hasil tangkapan suami. Kalau korang nak tahu, ikan yu ni selalu orang makan dia punya shark fin.

Aku suka bubuh isi ikan kalau masak maggi tomyam , sebab Firdaus suka sangat. Lagi pun ikan elok untuk otak kanak-kanak, supaya senang nak ingat pelajaran.Boss tempat kerja selalu puji di atas tahap ingatan aku yang cukup kuat, katanya.Dia kata lagi sebab aku suka makan ikan. Aku tak ambik pusing pun bab orang puji-puji ni, sebab aku dah set dalam otak aku, Pujian ni ada dua, pertama pujian ikhlas, kedua pujian nak kan sesuatu balasan, sebab tu bila dapat pujian aku jawab , ye ke, lepas tu senyum. Cam tu tak delah rasa kecewa, bila dapat tahu orang yang puji tu memang tak ikhlas pun. Boss puji pulak, biasanya nak bodek pekerja, supaya merajinkan diri selalu . Apa-apa pun yang pasti, memory aku memang kuat, yang lain aku tak nak ambik port. lantak hang lah.

jom cerita pasal maggi tomyam plak.



ikan yu sebelum dibuang kulit. Kat kiri kanan tu dia punya shark fin, suami aku dah potong, lain kali aku tunjukkan cam mana rupa dia.



Isi ikan yu yang dah di buang kulit.



Isi ikan yu yang dah dipotong kecik.



Tumis bawang putih, sampai naik bau, bukan sampai rentung ye.



Tak payah nak explain lebih detail, semua orang dah tahu cam mana nak buat maggi kan. Cuma masukkan ikan tu masa last sekali. Tak payah masak lama sangat, isi ikan boleh cepat masak, sebab dah potong kecik.




Ini Firdaus punya, ada isi ikan yang banyak.

Mesti pelikkan mee tu nampak hancur, sebenarnya suami aku yang hancurkan, sebab senang Firdaus nak makan, tak payah tarik panjang-panjang.



Muka teruja dan nakal. Lepas makan , aku suruh dia main games facebook, sebab semua kerja sekolah dia dah siap. Dia cakap, tak nak main games. Aku tanya, "kenapa pulak ko tak nak main games" Dia ngan bangganya beritahu aku "cikgu kat sekolah cakap, main games jadi bodoh" Dalam hati aku , budak-budak ni kalau kita cakap dia tak dengar,bila cikgu cakap, cepat je dia patuh. Tengok betapa cikgu memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak kita. Aku bukan nak marah ngan cikgu ni, cuma kalau boleh bagilah kelonggaran sikit, cakaplah kat anak aku main games boleh, tapi jangan lama sangat. Cam ni, susahlah aku nak buat kerja, sebab dia mengacau. Selalunya kalau sibuk berkemas atau masak ,,aku suruh dia main games, nanti tak de lah dia kacau aku. hua hua hua

Itu pelajaran pertama yang dia dapat kat sekolah . Ada lagi satu, hari tu masa dia suruh aku ambik air minum, aku lambat bagi, dia boleh cakap bapak mak lah. Terus aku marah dan tanya siapa yang ajar dia cakap cam tu. Dia kata , kawan yang cakap kat sekolah. Kat bawah ni aku senaraikan apa yang dia belajar dari kawan.

1) Alif Ba Ta pak aji mata buta.
2) kepala bapak kau
3)kepala ko senget.
4)eeeelaaa wak lu.
5)mak kau
6)bapak mak

Budak kecik ni, cepat sangat terikut. Aku dah sound Firdaus, jangan cakap yang bukan-bukan lagi. Kat manalah budak kecik kat sekolah tu, belajar cakap yang bukan-bukan, sedangkan baru 6 tahun. Mungkin kat rumah dorang ada abang atau akak yang cakap bukan-bukan sesama mereka, adik kecik dorang dengar, pergi sekolah dia cakap kat kawan. Budak kecik tu tak salah. Itu sebab aku tak bagi anak aku yang besar cakap benda-benda yang tak elok kat depan Firdaus. Budak umur bawah 6 tahun ni, belum boleh berfikir ngan sempurna, bagi dorang apa yang orang besar cakap mesti benda betul.


Senyum tapir : Anak kecik korang cam mana ceritanya?

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina