Saturday, February 19, 2011

pelik, pelik, pelik

Selamat berehat di hujung minggu bersama family......................


TV aku kat rumah ni dah dekat 2 bulan rosak, sekarang banyak dengar radio. Tak pergi bawak repair pun, cam tak de hal pulak bila dah lama tak tengok, bukan apa, tengok tv pun selalunya aku layan time berita je. Drama ni kurang minat, bukan apa takut melekat , tak jadi kerja.

Hujung minggu bila, aku dah lupa ,lepak rumah anak ngan Firdaus, saja masak-masak kat sana. Dah habis masak, penat, nak luruskan pinggang duk baring depan tv tengok rancangan Astro. Rumah aku tak de melanggan Asto.Bukan apa membazir, sebab aku balik pun dah petang, bila masa nak tengok. Rancangan tv sedia ada pun tak dapat tengok habis.

Masa aku tengah duk landing, anak lelaki tu duk sama. Anak perempuan duk melayan Firdaus, biasalah dorang ni sesekali berjumpa ralit. Kat tv tengah siar cerita budak remaja duk berjoget-joget. Aku pelik gak, sebelum ni cam pernah tengok cerita ni, tapi dah lupa kat mana. "ni cerita apa ni, apasal pulak di cakap melayu ni, bukan ni cerita omputih ke?" Anak perempuan aku menyahut "ialah mak, itu cerita omputih, astro kan cam tu, sisengal ni suka tengok cam tu senang paham"

Aku suruh anak lelaki tukar balik ke bahasa omputih, sambil bebel-bebel kat dia "cam mana nak pandai omputih dan bla bla bla". entahlah , rasa janggal kalau tengok cerita omputih dubbing bahasa melayu ni. Masa kecik dulu cerita brazil tu biasa lah tengok cam tu, tak de lah janggal sangat. Dulu nak improve omputih pun, aku banyakkan tengok cerita omputih ada subtitle melayu. Kalau tengok cerita bahasa lain selain omputih, aku pilih subtitle english, senang paham nak dibandngkan bahasa melayu.

Bukannya nak menyanjung bahasa omputih, dah dalam pekerjaan kena banyak guna bahasa omputih, bila lagi nak improve kalau tak tengok cerita omputih. Budak kecik suka je tengok cerita omputih yang dubbing bahasa melayu ni, terutama kartun. cam ni bila nak improve bahasa omputih. Kadang -kadang bila tengok kartun omputih dubbing bahasa melayu jadi cerita lawak plak, mana tak nya , gerak mulut tak selari ngan ayat yang keluar.


Senyum tapir : Inilah dinamakan menyenangkan orang tak bertempat hua hua hua

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina