Friday, June 25, 2010

Celery

Batang celery dipotong nips -nipis.buang urat-urat cam tali yang ada kat batang celery.Memang banyak orang tak suka celery ni, tapi celery ni banyak khasiat.Boss aku kat tempat kerja, selalu makan mentah-mentah celery ni penganti breakfast.Kalau laki aku, di suka celery digoreng ngan isi ayam.



Khasiat celery aku curi dari google

Seleri turunkan tekanan darah tinggi

Seleri sejenis sayur berbatang lembut yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, karotin vitamin A, B-komplek dan C dan magnesium. Dikenali sebagai Apium graveolens dari segi saintifik, seleri yang berasal dari keluarga Dulce umbeliferas merupakan penawar dalam amalan perubatan tradisional untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Amalan memakannya boleh menghilangkan pening-pening dan sakit kepala yang berpunca daripada tekanan darah tinggi. Ia dilakukan dengan cara memotong batang seleri kecil-kecil kemudian ditumbuk halus dan masukkan sedikit air dan gula kemudian dikacau hingga hancur sebelum diminum. Cara yang sama juga boleh digunakan untuk melancarkan pengaliran dan pusingan haid serta mengatasi masalah penyakit keputihan.

Kandungan garam galian dalam seleri bertindak menghapuskan pengumpulan asid yang berlebihan dalam darah, sekaligus memulihkan sifat alkalinnya. Keracunan darah berpunca daripada jangkitan bakteria. Insiden seperti terpijak paku berkarat, jangkitan kuman dibahagian luka atau dalam saluran kencing dan kes melecur teruk adalah di antara punca-punca yang membawa kepada keracunan darah dikenali sebagai sepsis atau septicemia. Bakteria yang menjadi punca keracunan darah membiak cepat dalam keadaan-keadaan berasid. Kandungan garam galian dalam seleri memulihkan sifat alkalin dalam darah dan membantu menghentikan pembiakan kuman.




1)4 biji bawang putih dicincang halus
2)isi ayam gaul ngan kicap cair, kemudian dilumur ngan tepung jagung.



goreng bawang putih sampai naik bau, kemudian masukkan isi ayam tadi.masa mengoreng, kena perlahankan api.last sekali, bolehlah masukkan batang celery tadi.bubuh sedikit kicap cair sebagai penganti garam.



celery goreng ngan isi ayam.





Bahan -bahan nak masak tomyam(tambahan cendawan straw)

selak resepi kat sini






Tomyam cendawan straw ngan ayam.



Sarapan pagi tadi.




Hasil buangan-ini kan dah rugi, tapi tekak memang tak boleh terima.

AKU NAK TANYA PENDAPAT RAKAN BAIK KAT LUAR SANA , KORANG SUKA TAK MAKANAN YANG DIBUBUH SAYURAN CAMPUR CAM NI?

ini pendapat aku pulak.tak suka, tak de sedap pun. carrot okey lagi.tapi kalau aku nak bubuh, carrot tu aku potong dadu sendiri.tepuk dada tanya selera.

12 comments:

Cik Pah said...

wah makan celery sebagai b.fast.. sihatnye.. emm.. sayur campur dlm nasi goreng adalah sedap kak .. tapi tekak masing masing kan..

Cik Pah said...

kak.. resepi selery campur ngan ayam tuh mcam baru jer kan.. slalunuye celery buat sup atau tomyam jer..

tapi sy pernah makan kat chilis , clery celup ngan sauce.. mayones.. mustard..sedappp. ala ala vegetarian

A D I A said...

mak saya peminat celery tu, dia buat jus unt ubat darah tinggi dia. saya suka celery unt buat salad.

nasi goreng saya tak suka letak sayur campuran tu, kalau mmg org masak dah letak, saya makan je, tapi jagung saya asing tepi. mmg tak suka.

rATu kEBaYA said...

saya pun kurang suka makan sayur campur ni.. klu ada dlm masakan memang asingkan kat tepi..

SURIA AMANDA said...

mix vegetable mcm tu x sedap la kak..Lisa mmg x suka...cuma nak kasik kaler jer menarik..rasa hampeh...selalu kena cari alternatif lain

suhaisweet said...

Yum..yumm ..Very Nice dude..I ve got latest n3 too Check it out !! It's very cool, really ;D

ita cutevirus said...

kalo da ade sayur campur tu, ita makan je.. tp, kalo masak sendirk tak letak pon...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

xpenah makan celery tue..klu order tomyam @ sup kat kedai kan letak celery nie mesti buang..huhuh xpenah makan pun.xtaw la sedap ke dak..nanti nak try la...
lagi satu xsuka la nasi goreng letak sayuran2 campur cam tue..klu ada mesti kutip buang semua sayuran2 campur tue dulu..ntah xleh trima dek tekak...

nabilah_2908 said...

sy suka celery...kalau makan kt kedai masakkan thai...dlm sup or tmym..pasti ada letak celery...hmm..sedap.. :)

makanan yg ada mix vege..tk kisah sy telan jer..nape akk tk minat yer..? :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MEMOTONG KUKU MENGIKUT SUNNAH

kak ina mail said...

cik pah : bravo .alah alah vegetarian
wetsrn tul ko cik pah ye.celery makan ngan mustard.

Adia cun: betul tu sama cam ayah akak.boeh turunkan darah tinggi.

ratu kebaya : bagus ko menyokong akak.

suria cun : betul tu

suha : oh yesss

ita cute : kalau terpaksa makan jekan.nama nak masak letak tu takdelah.

purple cute : bagus ko sokong akak.

Nabilah : tak suka menganggu.khe khe

Dee said...

kak..aku celery tu kureng ar..tp bole je mkn..cuma x tau nk masak apa..ni ko dh bg resepi..leh aku nerai..

tomyam ko ada cendawan straw? pergh..dh mcm tomyam kung kt SR tuh..aku suka..

pastu..aku pun x suka sayur campur tu..aku kalo masak nasi goreng..aku bubuh kacang panjang..potong kontot2..lg sedap aku rasa..hahaha..

kak ina mail said...

Dee cute : oh yeay ada penyokong.cubalah masak celery lepas ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina