Friday, June 25, 2010

Celery

Batang celery dipotong nips -nipis.buang urat-urat cam tali yang ada kat batang celery.Memang banyak orang tak suka celery ni, tapi celery ni banyak khasiat.Boss aku kat tempat kerja, selalu makan mentah-mentah celery ni penganti breakfast.Kalau laki aku, di suka celery digoreng ngan isi ayam.



Khasiat celery aku curi dari google

Seleri turunkan tekanan darah tinggi

Seleri sejenis sayur berbatang lembut yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, karotin vitamin A, B-komplek dan C dan magnesium. Dikenali sebagai Apium graveolens dari segi saintifik, seleri yang berasal dari keluarga Dulce umbeliferas merupakan penawar dalam amalan perubatan tradisional untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Amalan memakannya boleh menghilangkan pening-pening dan sakit kepala yang berpunca daripada tekanan darah tinggi. Ia dilakukan dengan cara memotong batang seleri kecil-kecil kemudian ditumbuk halus dan masukkan sedikit air dan gula kemudian dikacau hingga hancur sebelum diminum. Cara yang sama juga boleh digunakan untuk melancarkan pengaliran dan pusingan haid serta mengatasi masalah penyakit keputihan.

Kandungan garam galian dalam seleri bertindak menghapuskan pengumpulan asid yang berlebihan dalam darah, sekaligus memulihkan sifat alkalinnya. Keracunan darah berpunca daripada jangkitan bakteria. Insiden seperti terpijak paku berkarat, jangkitan kuman dibahagian luka atau dalam saluran kencing dan kes melecur teruk adalah di antara punca-punca yang membawa kepada keracunan darah dikenali sebagai sepsis atau septicemia. Bakteria yang menjadi punca keracunan darah membiak cepat dalam keadaan-keadaan berasid. Kandungan garam galian dalam seleri memulihkan sifat alkalin dalam darah dan membantu menghentikan pembiakan kuman.




1)4 biji bawang putih dicincang halus
2)isi ayam gaul ngan kicap cair, kemudian dilumur ngan tepung jagung.



goreng bawang putih sampai naik bau, kemudian masukkan isi ayam tadi.masa mengoreng, kena perlahankan api.last sekali, bolehlah masukkan batang celery tadi.bubuh sedikit kicap cair sebagai penganti garam.



celery goreng ngan isi ayam.





Bahan -bahan nak masak tomyam(tambahan cendawan straw)

selak resepi kat sini






Tomyam cendawan straw ngan ayam.



Sarapan pagi tadi.




Hasil buangan-ini kan dah rugi, tapi tekak memang tak boleh terima.

AKU NAK TANYA PENDAPAT RAKAN BAIK KAT LUAR SANA , KORANG SUKA TAK MAKANAN YANG DIBUBUH SAYURAN CAMPUR CAM NI?

ini pendapat aku pulak.tak suka, tak de sedap pun. carrot okey lagi.tapi kalau aku nak bubuh, carrot tu aku potong dadu sendiri.tepuk dada tanya selera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina