Wednesday, June 30, 2010

Muffin Pisang berwalnut



Preparation untuk family reunion hari sabtu lepas.

Ingredients

1)7 pisang berangan -diramas
2)250gm walnut-dibakar 6-7 minit pada suhu 100 celcius(sejuk dan ramas)
3)cairkan butter 150 gm-sejukkan
4)telur 4 biji
5)3 tsp-baking powder
6)1/2 tsp-soda bicarbonate
7)1/2 tsp garam
8)120gm gula castor
9)fresh milk 50ml
10)essen banana





sediakan 2 bowl

bowl pertama(dry ingredients)- masukkan tepung gandum, garam , baking powder, soda bicarbonate ngan walnut (gaulkan semua bahan)

bowl kedua(wet ingredients)-pukul telur ngan gula sampai gula hancur.bubuh sedikit essen banana kemudian, masukkan butter yang dah dicairkan tadi.masukkan fresh milk sedikit demi sedikit sambil memukul ngan sudip tu.(tapi yang ni aku pakai whipping cream (balance buat cheese cake ari tu).last sekali masukkan pisang yg dah diramas.





jangan tiru cara aku ye.sepatutnya walnut tu gaul ngan tepung.aku lupa.kalau korang nak buat ,walnut tu gaul ngan tepung tu ye.okey, curahkan wet ingredients diatas dry ingredient.gaulkan kesemua bahan...kacau sekejap je, janji nampak semuanya bergaul.




sudukan dalam acuan kertas .Bakar pada suhu 190 celcius selama 20 minit.




Muffin pisang berwalnut, sila abaikan yang ada mix fruit tu. tu balance aku buat scones ,tu yang aku bubuh kat atas muffin.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina