Thursday, June 3, 2010

Oat Raisin scone

Malam tadi buat lagi scone untuk breakfast.memandangkan laki aku dah pandai cicah scone ngan air nescafe, jadi senanglah kerja aku.tak payah susah nak buat breakfast.Kali ni aku tukar sikit , bagi scone tu lebih healthy, aku tambahkan oat panggang.Janganlah pening kepala, oat tu dibakar dalam oven je.



1)oat di bakar dalam oven dalam suhu sederhana , sampai bewarna perang.




)Tepung gandum -350 grams
2)3 teaspoon -baking powder
3)1/2 teaspoon soda bicarbonate
4)125 grams -butter
5)80grams-gula
6)1/4- garam
7)fresh milk-250ml
8)1/2 mangkuk raisin









Step pertama

1)masukkan dalam bowl tepung gandum, garam, gula, baking powder, dan soda bicarbonate gaul sebati.

step kedua

1) potong buter kecil- kecil
2) masukkan kedalam tepung tadi
3)gaul sampai jadi macam serbuk roti



Selepas dah jadi macam serbuk roti tepung tadi, masukkan raisin , fresh milk, oat panggang .gaul sebati semua bahan.




Simontel tukang sibuk

Kali ni aku bentuk sendiri ngan tangan bulat-bulat.sapukan egg wash kat atas scone sebelum bakar, supaya nampak berkilat.









Bakar pada suhu 200 darjah celcius dalam masa 25 minit.




Oat raisin scone , best cicah ngan jem ,cream ataupun teh.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina