Tuesday, October 19, 2010

e-cerpen bergambar


Ikut semangat Dr.Rozmey, sambungan cerita pagi tadi kat sini. E-novel belum keluar lagi, semangat nak keluarkan e-cerpen bergambar pulak datang. kwang kwang.Korang tak kisahkan , tapi watak-wataknya semua sama cam dalam e-novel yang aku nak keluarkan lagi 60 hari dari sekarang.






Subuh hening lagi mak minah dah mesin cili kering bersama bawang merah ngan bawang putih. Perahan air asam jawa pun disediakan sekali.Mak minah sibuk luar biasa, petang ni Datuk rahim nak balik, katanya datin Markonah. Datin Markonah dah bersiap nak kespa.Nak pasang badan, semua yang berdaki, nak disental. "gila!! , subuh cam ni spa mana yang bukak." Ngomel mak minah sorang.




Selalunya, sebelum membuat sambal ikan pari kegemaran datuk, ikan pari akan digoreng garing -garing dulu dalam minyak yang banyak.





Resepi membuat sambal yang sedap ni, datin markonah yang ajar. Cilinya kena ditumis sampai pecah minyak.Itulah pelajaran pertama yang diajar masa mula-mula menjejakkan kaki ke banglo asmara . Mulanya mak minah tak tahu apa-apa. Al-maklumlah, mak minah dari tanah seberang.Keluarga yang diseberang semuanya orang susah. perlahan-lahan, Mak minah belajar menyesuaikan diri dengan family datin Markonah dan perkakas elektrik di banglo ni.






Sambal ikan pari dah siap terhidang di meja bersama lauk-lauk yang lain.Dari tadi , Mak minah orang gaji yang dianggap seperti mak sendiri ,sibuk menghidangkan beberapa lauk yang dimasak dari subuh. Itu semua gara -gara mendengar Datuk Rahim nak pulang malam ni. Mak minah kelam kabut, Datin Markonah pun sama.Sedang masing-masing sibuk menghidang bagai , telefon bimbit datin Markonah berdering.
"tak jadi balik, kenapa? " Sambil memintal rambutnya yang baru balik dari salon.
"abang sibuklah, malam ni ada meeting ngan client.Kalau balik pun, esok petang." Suara Datuk Rahim mematikan talian .
Pahit kelat cam jadam muka Datin Markonah , sambil menghempaskan telefon bimbit kat atas meja makan.

Datin Markonah kecewa, terguris , sambal ikan pari yang sebelum ni memang kegemaran Datuk ,tak dapat membawa datuk kembali ke banglo asmara....bersambung kalau ada kelapangan



Senyum tapir : cam mana? happy?khe khe
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina