Tuesday, November 29, 2011

cerita semalam ; buang panas badan ; lo han kuo ; luo han guo


Salam hari selasa...................


Masa memang mencemburui kita, 3 hari berlalu dengan begitu pantas, dah 2 hari aku tak update blog, ni pun gigih gak ngadap lappy, entah kenapa dua hari ni kepala pening bila duk lama depan lappy, sebelum ni tak penah plak cam ni,, mata ni dah mula silau ngan cahaya, mungkin sebab dah berumur kot.kui kui kui . Yuyi tak berapa sihat, dia  batuk ngan demam , itu pun salah satu sebab jugak aku tak dapat nak update, sibuk melayan dia.


Masa Yuyi tengah batuk ngan demam ni, aku masak air buang panas badan, ngan sup suhun , fucuk kering campur fishball. Yuyi ni degil sikit dah batuk tak nak pantang makan, tu yang sebab batuk dia bertambah teruk. Dia bukan berani sangat nak makan ubat herba cam firdaus, semalam aku paksa jugak makan, sampai dia nak termuntah -muntah sebab ubat tu pahit sangat.Firdaus ejek yuyi bila nengok muka yuyi herot berot menahan kepahitan ubat herba tu. Suami ngan Firdaus dah biasa makan ubat herba, ia sedikit pahit tapi InsyaAllah berkesan.



Sup simple je suhun campur Fucuk ngan fishball.

Aku tumis ikan bilas segenggam yang dikisar kering bercama 3 biji bawang merah. Tumisan dah naik bau , aku pecahkan telur dua biji.Biarkan telur garing sepenuhnya, kemudian bubuh air lebih kurang separuh  periuk. Biar sup agak mendidih, kemudian bubuh fucuk, biar fucuk jadi lembut, akhir sekali bubuh suhun ngan fishball lebih kurang 10 ketul.Perasakan ngan sedikit garam. Biar mendidih lebih kurang seminit, kemudian angkat. Sedia dihidang ketika panas.





Lo Han kuo untuk buang panas badan ni suami beli, memang selalu simpan stok kat rumah. Caranya bubuh seketul Lo Han Kuo dalam air panas mendidih atau didihkan air panas , bubuhkan seketul lo han kuo .Terpulang pada citarasa masing-masing, kalau nak kan lebih manis bubuh lebih dari seketul, aku suka manis-manis buah je. Jangan tambah gula pasir ye.


Aku suruh yuyi banyakkan minum air suam dan air lo han kuo , paksa dia kurangkan makan makanan pedas dan berminyak supaya batuk dia cepat sembuh.



Budak penyibuk ni , nak jugak minum air lo han kuo ni.


Aku buat ikan kukus untuk yuyi selain dari sup suhun, fucuk ngan fishball , sebab dia suggest nak makan ikan kukus. Aku kukus 2 keping ikan jenahak ni selama 15 minit, angkat je terus suruh dia makan .




Firdaus nak jugak makan ikan yang dua ketui tu.Muka dia masam sebab baru berkelahi ngan abang.


Dia budak sakit ,semalam aku melarang keras  dia  dari makan makanan pedas ngan berminyak.



Cukup sampai disini je, tak boleh duk lama kat depan lappy, kepala cepat pening. Jumpa lagi dilain rancangan ye.





Mulut tak de Insuran : Biar muka tak cantik, kalau senyum ada jugak nampak cantiknya.


SELAMAT BEKERJA.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina