Wednesday, October 24, 2012

Malam rabu aku ; lala goreng ; sembang-sembang makanan laut

Ya , juadah kami malam tadi "Lala goreng cili" dah tentu-tentu mengikut  selera tekak Firdaus.Rumah aku ni memang  jarang masak makanan yang berasaskan  makanan laut  mungkin sebab suami aku cerewet dalam memilih makanan laut . Bila suami aku ke pasar memang tak de maknanya kalau dia hendak membeli  ketam, sotong atau lala. Aku malas nak tanya pun sebab aku dah tahu jawapan dia "tak fresh"ye statement tu sinonim dengan suami aku yang sememangnya  pemancing tegar.

yeak yeak lala ni aku yang beli , selamat masa ni suami aku tak de.
  saper tak kenal lala sila angkat tangan sekarang jugak???????
 we call cangkung saper tak kenal kangkung sila angkat tangan sekarang jugak??????

Marilah kita bersama-sama mengoreng lala
Bahan-bahan untuk mengoreng lala ni simple je
 Sedikit hirisan halian dan 5 ulas bawang putih yang dah diketuk dan dipecahkan serta  dibuang kulit
  5 tangkai cili kering yang direndam dengan air panas  kemudian dikisar kering
 3 sudu besar sos tiram dan sesudu besar kicap pekat

cara-cara membuatnya

1))tumis bawang putih dan halia sehingga naik bau dan kekuningan-guna api sederhana
2)tumis cili kisar hingga pecah minyak-guna api sederhana
3)masukkan sos tiram  diikuti dengan kicap pekat
4)Masukkan lala gaul sementara kemudian tutup-guna api besar
5) kaup balik semula , masak seketika sehingga cengkerang lala terbuka.



 lauk tambahan ; telur dadar digoreng bersama hirisan bawang besar dan hirisan daun saderi
Lala goreng cili  aku ni sesuai untuk   kanak-kanak yang tak berapa  tahan dengan makanan pedas
kangkung goreng belacan bersama aksesori sotong tersesat , ekceli sotong tu aku beli untuk dijadikan perencah mee goreng.
 Juadah kami  malam tadi , tak payahlah nak pelik sangat ye kan aku dah bagi tahu aku spesis yang tak berapa nak pandai memasak makanan  dalam quantity yang kecil -ikan masin tu balance sarapan pagi tadi 
 Makanan feveret Firdaus la tu  lala goreng dan kangkung goreng.
ko mampu makan lala mengunakan sudu dan garpu. Maafkan Firdaus ye dia bukan nak tunjuk eksen , cuma dia kekok makan menggunakan tangan. Sekarang ni aku sedang cuba mengajar dia makan mengunakan tangan.Dia kena selalu melatih diri  menggunakan tangan semasa makan.
Kalau Firdaus bagi tahu kat aku yang dia belum  kenyang selepas  makan  nasi  bersama  semangkuk lala goreng  arghh nanti dah tentu-tentu  aku debik dia sebijik: )


Sekadar luahan hati

Bila ada  depan mata tidak  tahu  nak menghargai, bila dah tiada barulah  tercari-cari,itulah hakikat diri kita yang sebenar.





Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .



Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina