Showing posts with label Juadah makan malam. Show all posts
Showing posts with label Juadah makan malam. Show all posts

Thursday, November 22, 2012

kalau tak Ali tomyam, Abu Tomyam tak pun Suria tomyam

 Malam tadi suami aku mengoffer diri nak belanja aku makan di kedai makan dekat kawasan  berdekatan dengan rumah aku.Bagai orang mengantuk disorongkan bantak  ye dak.Balik dari kerja terus ambik Firdaus dari  rumah pengasuh.Ingatkan suami aku nak balik kerumah dulu  tukar baju  rupanya dia  terus nak bawak aku dengan Firdaus pergi makan. Layan jelah yang kasihannya Firdaus tak sempat tukar baju  berlengan.ha ha ha .Anak aku busyuk masyam ni memang tak suka pakai baju atau t-shirt tak berlengan tapi kat rumah mama(pengasuh) dia kena gak pakai baju atau t-shirt  tak berlengan mamanya  tak nak bagi dia berpeluh sebabnya kulit dia ni cepat mengalami kegatalan bila berpeluh.Malam tadi dia redho je terpaksa   pergi makan dengan  memakai t-shirt  tak berlengan.

Apasal kedai makan orang kita kebanyakannya  ada terselit perkataan Tomyam di  belakang nama setiap kedai makan terutama kedai kelantan ?soalan ni soalan yang tak berapa penting nak  kena  jawab, saje aku nak buat gempak.

menu kami jarang berubah bila makan kedai melayu : )
tomyam
kailan ikan masin
nasi goreng cina dan ayam goreng-untuk Firdaus
minuman ; Lai chee kang/Teh O limau ais/Nescafe panas

Member bengang tak sempat tukar t-shirt lain  lagi ayah dia bawak pergi  makan.
 Semalam order dua mangkuk lai chee kang, bukan apa takut last minute budak ni tukar fikiran
 entah kenapa malam tadi  suami aku boleh order  telur dadar .Mak peninglah kalau ada orang yang  nak order telur dadar bila makan kat luar : )
 kailan ikan masin
 Dia ni macam biasalah mana boleh tinggal nasi goreng cina dengan ayam goreng

Tomyam seafood ; setiap kali order suami aku wajib sebut "tambah lauk  lebih ye  nanti saya bayar" entah kenapa orang kita ni kalau berniaga takut sangat nak buh lebih udang, ayam atau sotong, dorang takut kita tak bayar ke apa?Berniagalah cara profesional kita akan bayar apa yang kita makan, tak payahlah risau.



Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, November 7, 2012

Sepanjang hari selasa aku ; caca merba-jiwa merudum

Lewat petang semalam  jiwa aku agak kacau dan merudum juga , kerana beberapa perkara yang  yang tak menyenangkan hati aku.Teramat payah untuk aku menghuraikan satu persatu persoalan yang kian membengkak dihati aku ini.Wajah Firdaus , pengasuh Firdaus dan  mamat India silih berganti dimata dan di puput telinga aku ini. Tapi yang pasti mamat India itu bukan suami aku mahupun pak tiri laki mak aku.ha ha ha Sejujurnya memang aku geram tapi rasanya tak perlulah untuk aku bercerita lebih lanjut.

Dan apabila aku berada dalam keadaan jiwa kacau  tertekan ia akan membuatkan aku kehilangan mood untuk memasak.Indahnya dunia .Suami aku bagai mengetahui apa yang sedang bermain difikiran aku ."yang! kita bawak Firdaus makan kat luar ye".Tiba-tiba terpacul keluar secara spontan ayat ringkas dari mulut suami .

Sebagai manusia biasa aku  hanya mampu merancang Allah SWT yang menentukannya,sejurus turun dari motor suami dengan tak diduga hujan  turun mencurah-curah dengan lebatnya.Hujan terus  turun dengan lebatnya tanpa henti. Harapan nak makan kat luar hanya tinggal harapan.Dengan lemah longlai aku menuju kedapur , kugapai rice cooker .Tak reti reti lagi nak masak.*huk huk huk*

Masakan dari air tangan mak yang berjiwa kacau.

sup bayam
 telur goreng bersambal sos
 budu
ikan kembung goreng tepung

Dalam keadaan otak serabut , jiwa kacau  aku tetap  masak lebih dari satu lauk : )#poyos#


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Saturday, November 3, 2012

malam sabtu aku ; nasi lemak RM1.20 area Pandamaran

Semalam lepas  balik keja  kawan ofis ajak aku pegi beli nasi lemak RM1.20 kat area Pandamaran.Aku on je yang bawak kereta dia bukan aku.ha ha ha pertama kali aku merasa nasi lemak RM1.20 ni dua tahun lepas itu pun diperkenalkan oleh suami aku. Huishh makan sebungkus tak cukup alah nama pun nasi lemak RM1.20 lain kalau RM5 opsss . Patutlah suami aku beli  sekali 5 bungkus dia dah bajetlah tu sorang akan makan dua bungkus. Oleh kerana terlampau ramai yang nak membeli nasi lemak RM1.20 ni  tukang jual nasi lemak kena bagi nombor giliran kepada setiap pelanggan.Bukan apa hanya  ditakuti ianya akan menganggu proses jual beli nasi lemak.ha ha ha ha

Selepas hampir setahun aku tak merasa nasi lemak RM1.20 yang sedap lagi ciput .... akhirnya semalam aku terjebak jugak dengan nasi lemak  ni huish tanjat mak  kali ni dia dah ada improvement dulu lain sekarang lain sekarang dah ada lauk pauk (sotong kering sambal , ala-ala sambal, ayam upin-upin dan tengok sendirilah) dulu dia hanya menjual nasi lemak RM1.20 tanpa lauk pauk.Ni dah kira bagus malam tadi tak payahlah aku nak bertungkus lumus memasak bagai.

Respek gila hampir 80% pelanggan dia orang cina. Alah bukan susah sangat nak menangkap atau memikat  citarasa tekak orang cina ni ; senang je dorang mahukan nasi lemak yang cantik dan berderai , sambal plak biar manis sikit lagilah kalau ada sambal sotong kering laju je dorang ni..

okeylah, bagi orang yang tak berapa suka makan pedas.
sambal sutun kering dia sedap cuma manis je sikit, kata nak tarik pelanggan cina.
 aku beli 5 bungkus
Bagi orang yang suka menjaga  diet dah semestinya  nasi lemak ciput cam ni cukup.

Bukan pak penakan aku punya nasi lemak corner.

Nasi Lemak @D'Pandamaran Nasi Lemak Corner
Location : Jalan Young , Pandamaran, Pelabuhan Kelang
for ordering call H/P 012-6960478






SELAMAT BERHUJUNG MINGGU BERSAMA KELUARGATERSAYANG




Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, October 24, 2012

Malam rabu aku ; lala goreng ; sembang-sembang makanan laut

Ya , juadah kami malam tadi "Lala goreng cili" dah tentu-tentu mengikut  selera tekak Firdaus.Rumah aku ni memang  jarang masak makanan yang berasaskan  makanan laut  mungkin sebab suami aku cerewet dalam memilih makanan laut . Bila suami aku ke pasar memang tak de maknanya kalau dia hendak membeli  ketam, sotong atau lala. Aku malas nak tanya pun sebab aku dah tahu jawapan dia "tak fresh"ye statement tu sinonim dengan suami aku yang sememangnya  pemancing tegar.

yeak yeak lala ni aku yang beli , selamat masa ni suami aku tak de.
  saper tak kenal lala sila angkat tangan sekarang jugak???????
 we call cangkung saper tak kenal kangkung sila angkat tangan sekarang jugak??????

Marilah kita bersama-sama mengoreng lala
Bahan-bahan untuk mengoreng lala ni simple je
 Sedikit hirisan halian dan 5 ulas bawang putih yang dah diketuk dan dipecahkan serta  dibuang kulit
  5 tangkai cili kering yang direndam dengan air panas  kemudian dikisar kering
 3 sudu besar sos tiram dan sesudu besar kicap pekat

cara-cara membuatnya

1))tumis bawang putih dan halia sehingga naik bau dan kekuningan-guna api sederhana
2)tumis cili kisar hingga pecah minyak-guna api sederhana
3)masukkan sos tiram  diikuti dengan kicap pekat
4)Masukkan lala gaul sementara kemudian tutup-guna api besar
5) kaup balik semula , masak seketika sehingga cengkerang lala terbuka.



 lauk tambahan ; telur dadar digoreng bersama hirisan bawang besar dan hirisan daun saderi
Lala goreng cili  aku ni sesuai untuk   kanak-kanak yang tak berapa  tahan dengan makanan pedas
kangkung goreng belacan bersama aksesori sotong tersesat , ekceli sotong tu aku beli untuk dijadikan perencah mee goreng.
 Juadah kami  malam tadi , tak payahlah nak pelik sangat ye kan aku dah bagi tahu aku spesis yang tak berapa nak pandai memasak makanan  dalam quantity yang kecil -ikan masin tu balance sarapan pagi tadi 
 Makanan feveret Firdaus la tu  lala goreng dan kangkung goreng.
ko mampu makan lala mengunakan sudu dan garpu. Maafkan Firdaus ye dia bukan nak tunjuk eksen , cuma dia kekok makan menggunakan tangan. Sekarang ni aku sedang cuba mengajar dia makan mengunakan tangan.Dia kena selalu melatih diri  menggunakan tangan semasa makan.
Kalau Firdaus bagi tahu kat aku yang dia belum  kenyang selepas  makan  nasi  bersama  semangkuk lala goreng  arghh nanti dah tentu-tentu  aku debik dia sebijik: )


Sekadar luahan hati

Bila ada  depan mata tidak  tahu  nak menghargai, bila dah tiada barulah  tercari-cari,itulah hakikat diri kita yang sebenar.





Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .



Friday, October 19, 2012

Pasaraya My Mydin-best gak melayan membeli barang basah kat sana

Sekiranya  kengkawan   hendak  mencari barang basah contoh ayam, udang atau ikan dalam keadaan terdesak, tergesa-gesa  atau dalam kadar segera  aku cadangkan  kengkawan pergi ke pasaraya My Mydin  di sana semua barang -barang basahnya pun segar-segar.Kebanyakan harga barang-barang di sana berpatutan dan amat sesuai  untuk  golongan marhaen.Syukur  Alhamdulillah   sejak  wujudnya my mydin  berdekatan dengan area tempat aku menunggu suami  ni senanglah  sikit aku nak membeli barang keperluan dapur sementara menunggu  dia ambik aku.

Jadi mari kita beramai -ramai  ke pasaraya my mydin  yang berdekatan bukan mydin(mydin  aku x kan panas ooo)


Anak-anak aku ni kalau  dengan bayam goreng laju je..lagilah kalau aku goreng ngan bawang putih atau  ikan bilis.
 Ikan cencaru besar   RM5 dua ekor harganya sesuai sangat untuk golongan marhaen seperti  keluarga aku ni
Mula-mula sekali  balutkan ikan dengan daun kunyit kemudian renjiskan sedikit minyak mengunakan batang serai yang telah diketuk  lepas tu boleh dibakar hingga ikan tadi garing sepenuhnya . ikan  ni aku bakar mengunakan chefel
suami aku suka makan ikan cencaru bakar  cicah dengan  kicap cili tapi aku dengan anak-anak plak suka cicah dengan air asam. Apa-apa pun  kedua-dua pencicah tadi kitaorang  layan  je
 bahan-bahan  untuk membuat kicap cili

1)1 1/2 bawang besar dihiris
2)7 biji cili api dihiris
3)5 biji limau nipis dibelah dua
4)kicap kipas udang lemak manis


Cara-cara membuatnya


Satukan hirisan cili api ngan hirisan bawang besar ke dalam  bekas.Gaulkan hirisan cili ngan bawang besar tadi  bersama kicap kipas udang lemak manis..Bila semuanya  dah bergaul mesra perah limau kasturi.

 kicap cili api pencicah ikan cencaru bakar

juadah kami malam tadi , simple tapi syok.Abaikan bawang putih yang ala ala kehitaman. Sudah menjadi  tabiat aku bila memasak atau mengoreng sayur aku mesti tumiskan  bawang putih sampai garing  dan sedikit kehitaman.


Cukup cukuplah sudah cukup sampai di sini saje nanti kita berjumpa lagi ye. Akhir kata Selamat berhujung minggu bersama keluarga tersayang

Thursday, September 20, 2012

Malam Selasa dan malam rabu aku ; cerita secara konvoi dan rempit

 Malam selasa

Petang selasa aku tak masak untuk makan malam, aku  suruh suami aku beli  mee sup kat  kedai berahim. Di  Port Klang ni mee kedai berahim   femes  entah kenapa ianya femes aku kurang pasti plak.Apa yang aku tahu aku memang teruja ngan  mee atau bihun.
Firdaus memang teruja ngan makanan yang bersup

Malam rabu
 Aku bukan nak tunjuk hirisan cili api tu,  aku cuma nak bagitahu yang mengasah pisau adalah salah satu daripada  hobi suami aku  selain dari mengumpul pisau dan parang*seramkan*.
 Entah siapalah yang baik hati nak pulangkan  buah mangga aku yang jatuh ke tanah ni. Jika orang yang baik hati tu  tak pulangkannya kat rumah aku dah tentu tentu malam tadi aku tak payah nak bertungkus lumus  mengupas  mangga  untuk suami aku*isteri derhaka*
 Suami aku ni mengalahkan orang  pregnant
 Bila melihat  hirisan mangga ni otomatik bulu roma aku meremang
 Petang semalam  aku tak  masak untuk makan malam, aku main tunjuk tunjuk kat pasar malam. Aku beli nasi ambeng ngan nasi tomato . Nasi ambeng ni best di dalamnya mengandungi  lauk pauk secara pukal.ha ha ha
 Murtabak wajib beli
 Popia pun wajib beli
 Firdaus memberi perhatian kepada nasi tomato
Aku lebih teruja ngan char kueh teow



Kata cerita konvoi dan rempit haruslah  secara pukal dan laju  ye dak. bye bye bye


Thursday, July 19, 2012

mee goreng mak step by step

ekceli mee goreng ni resepi  ibu mertuaku ,oleh kerana aku dah terlebih pandai mengadjust resepi dia   mengikut citarasa anak tekak aku jadi terpaksalah aku  mengugurkan ayat mertua tu. *menantu  zaman sekarang*.  Dulu  aku pernah tolong ibumertuaku berniaga  jadi dari situlah aku mencilok beberapa resepi masakan dia termasuklah mee goreng ni.  Seperti mana yang  korang tahu ibu mertua aku tu kan bangsa cina , resepi mee goreng cina ni  simple je sebenarnya cuma aku je yang terober tambah itu dan ini.

Kalau nak cerita lebih-lebih pun tak guna lebih baik aku kembali ketujuan asal .

Ye murid -muridku semua mari kita mengoreng mee  kepada  yang dah terror tu ketepi ye, kita ambik sebungkus mee kuning berstatus "HALAL"  kita basuh sampai lebam oppsss sederhana sudah kemudian tuskan*kata step by step haruslah tutorialnya cam gini*

kita ambik ayam separuh bahagian, buang kulit dan lemak yang sedia ada kemudian potong sederhana besar  dan cuci berseh -ibu mertuaku tak buh ayam.
 
1/2 ikat sawi hongkong , siang , cuci dan tuskan. Aku saje  nak tambah segenggam taugeh ngan 1/2 cekak kucai-dipotong sederhana halus
Mula-mula kita panaskan sedikit minyak dalam kuali kemudian kita tumiskan 6 ulas bawang putih yang dah dicincang.Tumis bawang putih sampai naik bau dan  bertukar  warna kekuningan.
 
Selepas  bawang dah naik bau kita masukkan ayam tadi diikuti ngan sedikit  air biar ayam  sampai separuh masak  -guna api sederhana
Bila ayam dah separuh masak, masukkan sawi kacau kaup balik sekejap kemudian masukkan kicap "PEKAT"kacau sekejap (saje aku boldkan pekat tu aku takut korang tak perasan) diikuti sedikit garam dan  mee kuning.Kacau goreng hingga semuanya bergaul mesra.Akhir sekali buh taugeh ngan kucai diikuti ngan secubit kecil serbuk perasa.  (jika lepas dimasukkan  kicap pekat mee tu menjadi   agak kering pandai-pandailah  tambah  sikit air ye)
Siap sudah mee goreng mak.la la la 
 
Jemput makan kengkawan mee goreng mak 
 
Abaikan permintaan suami aku .
 


Sekadar luahan hati

"Lebatnya hujan kat luar sana," itu je aku nak bagitau

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina