Showing posts with label ikan cencaru bakar. Show all posts
Showing posts with label ikan cencaru bakar. Show all posts

Thursday, November 22, 2012

Pengasuh; nursery; daycare;taska ; tepuk dada tanya selera

So far aku belum pernah lagi meninggalkan  anak-anak aku  di bawah jagaan nursery@daycare@taska. Sewaktu aku keluar bekerja keempat-empat anak-anak aku ni dari yang besar sampai yang kecik aku tinggalkan dibawah jagaan pengasuh. Kebiasaannya hari  bekerja aku  bangun awal sikit ,lepas  dah siap segala tugasan penting seperti menyediakan breakfast, mengemas rumah apa yang patut baru aku kejutkan anak-anak .Selalunya sebelum hantar dorang  ke rumah pengasuh aku mandikan berseh-bersehkan dan wangi-wangikan dorang  dulu. Anak-anak aku ni suka tarik muka 14 kalau aku tak mandikan sebelum pegi ke rumah pengasuh.

Well , nak buat macam mana biasalah pagi-pagi kelam kabut  semua benda kena  uruskan sendiri .Oleh kerana nak mengurangkan kekalutan dan ketegangan dipagi hari  semua barang  kelengkapan  untuk anak-anak macam sabun,pampers,  bedak dan  pakaian aku tinggalkan terus kat rumah pengasuh  jadi setiap pagi  aku tak perlulah bersusah payah  nak  menyediakan barang -barang tu semua , aku tinggal bawak bekalan makanan untuk  mereka je .

Aku ni tak delah cerewet sangat  dalam memilih pengasuh anak-anak aku. Maaflah sekiranya apa yang aku nak cakap ni akan  menyinggung perasaan ibu bapa kat luar sana. Selalunya kalau  aku perhatikan  kebanyakan ibubapa yang cerewet tulah yang tak berapa semenggah.Mata aku sendiri menyaksikan yang mereka menyerahkan bulat-bulat anak mereka ke rumah pengasuh .You know what I mean bulat-bulat tu tanpa bawak kelengkapan yang cukup. Lepas tu cerewet tak tentu pasal. Pesanan ikhlas  kepada ibubapa yang mengupah pengasuh ;  kita bukannya tak boleh bersikap  cerewet terhadap pengasuh  cuma kalau kita nak bersikap cerewet pun kita kena pastikan dulu  yang kita dah menyediakan kelengkapan yang secukupnya untuk  anak-anak kita (kelengkapan apa sendiri fikirlah ye)sebelum menghantar mereka ke rumah pengasuh .Masa tu kau nak100% cerewet pun aku tak kisah.Do I care. Sesekali  mendengar  rungutan dari  pengasuh anak -anak ni,. aku turut simpati.

Pengalaman aku bersama pengasuh anak-anak aku dan kriteria menjadi pengasuh anak aku *kau bajet artis ke apa ni?*

Yuyi dan gula-gula hacks dah bertukar pengasuh 3 kali .Pengasuh yang sebelum sebelumnya aku malaslah nak cerita  ; Masa mereka baby hingga ke umur mereka 6 tahun dia dijaga oleh pengasuh @ jiran aku ;

Aku pilih pengasuh tu

1)rumah dia berseh kemas dan teratur *rumah aku tak masuk buku ye*
2)kalau tak silap aku anak dia dua orang je
3)muka penyayang dan pendiam
4)tak sibuk hal orang lain , paling penting tak sibuk nak tanya hal aku

Lepas pengasuh ni berpindah ke kampung halaman(Pulau Indah je pun)anak-anak aku terpaksa dijaga oleh orang lain

yuyi dan gula -gula hack dijaga oleh jiran @ mak kepada kawan baik yuyi. Aku tak dapat nak bercerita banyak tentang pengasuh ni sebab dia jaga anak-anak aku selama setahun je. 

Masa yuyi dan gula memasuki sekolah rendah adik kepada pengasuh yang pertama menawarkan diri menjaga yuyi dan gula -gula hack, masa ni bermulalah  episod drama bawang putih dan bawang merah maksud aku suami pengasuh sebagai bawang merah dan pengasuh bawang putih . Bila suami pengasuh ada dirumah yuyi dan gula hack boleh bebas di dalam rumah tapi bila suami dia keluar bekerja siaplah dorang dikurung pengasuhnya di dalam bilik  .

Argh malas aku nak cerita  lebih-lebih kalau berminat baca sambungan kisah pengasuh tu kat sini  

Fakta yang perlu anda tahu*bajet  anak retis*

1)Yuyi bagitahu aku yang Amirul (anak kepada pengasuh yang telah mendera yuyi beberapa tahun dulu tu teringin sangat  nak add  yuyi jadi kawan kat facebook.Kalau tak silap aku yuyi dah add dia jadi kawan.
2)yuyi dah maafkan perbuatan Amirul (menghentam kepala yuyi dengan pembaris jahit mak dia)
3)Mereka sebaya sekarang ni keduanya dah berumur 22tahun ; bukan  bermakna yuyi add Amirul jadi kawan kat facebook , yuyi berkenan kat dia.pleaselahhhhhhh


Firdaus dijaga oleh sorang pengasuh je

Aku pilih pengasuh ni


1))rumah dia berseh kemas dan teratur
2) anak dia sorang je
3)tak sibuk hal orang, dia sibuk hal adik beradik dan saudara mara dia je

Pagi ni Firdaus bawak 

1)2 ekor ikan cencaru bakar-oleh kerana malam tadi suami ajak makan kat luar maka tak berusiklah ikan bakar yang aku cadang  nak buat juadah makan malam.
2)3 biji telur masak sos 

Aku tak kisah kalau Firdaus berkongsi bekal makanan  dia dengan kawan -kawan lain yang ada situ..tapi yang peliknya ada mak budak yang anak dia sukalah makan makanan yang Firdaus bawak tapi setiap kali pengasuh bagitau dengan  mak budak tu yang anak dia suka makan nasi setiap kali tulah mak dia menafikan siap bagitau anaknya kat rumah tak berapa nak makan nasi.ulang 3 -4 kali statement yang sama.Kalau malas sangat nak  masak pun  , tak salah rasanya kalau kita belikan sebungkus nasi lemak untuk anak kita bawak ke rumah pengasuh ye dak.
bekal makanan firdaus pagi ni

nasi sebungkus

Sekadar luahan hati 

Bila  ingat balik rasa kelakar pun ada , aku baru  perasan  yang yuyi dan gula-gula hack dari kecik  hingga keumur belasan tahun dijaga oleh pengasuh.


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, November 21, 2012

menu simple dan sedap untuk budak sekolah , yelah tu

 4.30 pagi ; dikala  manusia lain sedang enak  diulit mimpi, tung tang tung tang aku berhempas pulas kat dapur. Berseorangan membakar ikan cencaru .Aku kata dalam hati "Jangan pernah kita rasa keseorangan Allah SWT sentiasa bersama kita,ayat penyedap hati ke apa tu?Aku kata dalam hati.

Rutin harian aku masa -cuti sekolah ; setiap pagi aku kena masak sikit nasi dan lauk pauk  untuk bekalan  Firdaus bawak  ke rumah pengasuh almaklumlah cuti -cuti sekolah sebegini  memang budak sentiasa lapar. Dah lah aktiviti  berkurangan .Apa lagi aktiviti  dia kat rumah pengasuh  kalau tak makan, tengok tv serta  menyakat 2  orang lagi budak  bawah umur yang ada kat situ .

Pagi tadi aku bekalkan untuk Firdaus

1)nasi
2)ikan cencaru bakar ngan kicap cili
3)sup bayam lagi : )

 Ikan cencaru yang telah dibersehkan dan digaram kunyit

Sebelum ni aku ada bagitahukan yang  petang semalam  balik dari beli burger aku singgah kedai Acheh beli 4 ekor ikan cencaru. Ni lah ikan cencarunya aku bakar dan buat pencicah kicap cili.

 Entah kenapa aku prefer lagi balut ikan dengan daun kunyit dari daun pisang 
 2 batang serai yang telah dititik dan direndam ke dalam sedikit minyak masak-minyak ni untuk dititiskan pada ikan semasa proses pembakaran ikan nanti.
 ikan cencaru yang hampir siap dibakar

seperti biasa pencicah kicap cili

Balik keja nanti senanglah aku sikit .Tinggal goreng sayur dan panaskan nasi dan  lauk pagi tadi.


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Friday, October 19, 2012

Pasaraya My Mydin-best gak melayan membeli barang basah kat sana

Sekiranya  kengkawan   hendak  mencari barang basah contoh ayam, udang atau ikan dalam keadaan terdesak, tergesa-gesa  atau dalam kadar segera  aku cadangkan  kengkawan pergi ke pasaraya My Mydin  di sana semua barang -barang basahnya pun segar-segar.Kebanyakan harga barang-barang di sana berpatutan dan amat sesuai  untuk  golongan marhaen.Syukur  Alhamdulillah   sejak  wujudnya my mydin  berdekatan dengan area tempat aku menunggu suami  ni senanglah  sikit aku nak membeli barang keperluan dapur sementara menunggu  dia ambik aku.

Jadi mari kita beramai -ramai  ke pasaraya my mydin  yang berdekatan bukan mydin(mydin  aku x kan panas ooo)


Anak-anak aku ni kalau  dengan bayam goreng laju je..lagilah kalau aku goreng ngan bawang putih atau  ikan bilis.
 Ikan cencaru besar   RM5 dua ekor harganya sesuai sangat untuk golongan marhaen seperti  keluarga aku ni
Mula-mula sekali  balutkan ikan dengan daun kunyit kemudian renjiskan sedikit minyak mengunakan batang serai yang telah diketuk  lepas tu boleh dibakar hingga ikan tadi garing sepenuhnya . ikan  ni aku bakar mengunakan chefel
suami aku suka makan ikan cencaru bakar  cicah dengan  kicap cili tapi aku dengan anak-anak plak suka cicah dengan air asam. Apa-apa pun  kedua-dua pencicah tadi kitaorang  layan  je
 bahan-bahan  untuk membuat kicap cili

1)1 1/2 bawang besar dihiris
2)7 biji cili api dihiris
3)5 biji limau nipis dibelah dua
4)kicap kipas udang lemak manis


Cara-cara membuatnya


Satukan hirisan cili api ngan hirisan bawang besar ke dalam  bekas.Gaulkan hirisan cili ngan bawang besar tadi  bersama kicap kipas udang lemak manis..Bila semuanya  dah bergaul mesra perah limau kasturi.

 kicap cili api pencicah ikan cencaru bakar

juadah kami malam tadi , simple tapi syok.Abaikan bawang putih yang ala ala kehitaman. Sudah menjadi  tabiat aku bila memasak atau mengoreng sayur aku mesti tumiskan  bawang putih sampai garing  dan sedikit kehitaman.


Cukup cukuplah sudah cukup sampai di sini saje nanti kita berjumpa lagi ye. Akhir kata Selamat berhujung minggu bersama keluarga tersayang

Tuesday, May 15, 2012

ikan cencaru bakar-mesti korang jelak

Tima kasih pada cik ina kerana sudi meminjamkan gambar ikan cencaru bakar.ha ha ha

Dairy ikan cencaru bakar-perbualan telefon antara aku ngan anak
15/5/2012 11.00am

ring ring ring telefon berbunyi, anak aku dalam bahaya.

Yuyi : mak , ikan boleh bako atas pan tak?

aku : apasal tiba-tiba je nak wat ikan bako ni? alah terujalah tu nengok blog mak ada ikan bakar.Orang ajak makan tak nak. datanglah sini tengah banyak ikan ni

Yuyi : alah nantilah mak. mak, boleh tak bako ikan atas pan?

aku : boleh, ko kecikkan lah api masa bako tu. ikan apa ko nak bako?

Yuyi : tak tahu  , ikan belum  beli lagi

Perbualan terhenti seketika. sabau jelahkan cite bagai nak rak ikan belum beli lagi.

Yuyi telefon lagi lebih kurang pukul 12 .00pm

Yuyi : mak, ikan cencaru buang perut je kan

Aku : ya lah

Yui : lagi nak beli apa mak

Aku : belilah daun kunyit ngan limau

Yuyi : mak cam mana nak buat kicap cili  cam dalam blog mak tu?

(sah sah bukak blog aku tengok gambar je -aku kata dalam hati)

Aku : kicap kipas udang ko campur sikit kicap cair, cili api ngan bawang besar hiris kemudian perah limau

Yuyi : okeylah

Aku : ko kan ada cencaluk.makan ikan bakar ngan cencaluk pun sedap gak

Yuyi : adik tak makan cencaluk, malas aku nak buat.

Aku : ko buat tuk dia kicap cili sikit.ko makanlah ngan cencaluk

Yuyi : okeylah mak .

Perbualan terhenti. Malas nak kacau dia sibuk nak bakar ikan .

Pukul 1.40pm aku call yuyi tanya khabar ikan cencaru yang dia bako.

Aku : cam mana ngan ikan bako ko?

Yuyi : ikan bako tak jadi

Aku : ha ha ha ha first time aku dengar orang buat ikan bako tak jadi : (

Yuyi : ya lah mak memang tak jadi terkopek kopek buruk ikan bako tu.

Macam manalah ngan yuyi ni ? belajar buat sambal belacan sampai sekarang pun tak lulus lagi,hari ni belajar bakar ikan tak lulus gak. Sebelum masak dia selalu bukak blog aku tengok resepi ,kadang tu sampai letak lappy kat tempat masak . Kalau macam tulah   gaya dia  memasak , apa yang dimasak plak  tak menjadi  tak dapat den nak nolongnya.

Kita kena ada minat nak masak ni , ni  penting, bila ada minat nak masak  InsyaAllah nanti sedaplah masakan kita, kalau tak sedap pun janji boleh dimakan, ye dak.. Pernah gak beberapa kali aku masak dalam keadaan terpaksa  dan tak minat  seriyes hasilnya masakan aku tak berapa nak menjadi.....

Selamat memupuk minat memasak.kah kah kah kah

Saturday, May 12, 2012

Masakan simple, senang dan anak -anak pun suka

Salam kengkawan .

Selamat hari ibu kepada semua ibu dan bakal  ibu. Semoga kita semua menjadi ibu yang terbaek kepada  anak-anak kita . Ingatlah,membesar dan mendidik anak  adalah amanah Allah SWT , anak bukanlah hak kita ia adalah hak Allah SWT  maka jagalah mereka  sebaik mungkin , jagalah mereka semata -mata kerana  Allah SWT tanpa mengharap balasan . Segala jasa dan pengorbanan kita hanya  Allah SWT saje yang  dapat membalasnya.

Okeylah aku tak nak membebel panjang, aku pun belum cukup  sempurna untuk  memberi nasihat kepada orang lain. Aku  insan yang lemah , aku masih  berusaha kearah menjadi seorang  hamba Allah SWT yang sempurna.

Berbalik pada cite masakan aku minggu ni , hari khamis ngan Jumaat hari tu aku masak simple je, hari khamis  aku buat ikan bakar cicah  kicap cili , goreng bayam lepas tu  hari Jumaat plak aku goreng sotong kunyit dan goreng kacang panjang. Kacang panjang ni special , rupa buruk tapi sedap, kat pasar  jarang ada jual kacang panjang ni. Dalam blog ni aku pernah cite sekali pasal kacang panjang ni kat sini. 

jom layan

 ikan cencaru bakar  3 ekor je cukuplah untuk 3 orang makan : )
 Aku suka beli  sayur bayam  cam ni kurang pasir , batangnya pun lembut.
 Ikan cencaru bakar cicah ngan kicap cili, peberet suami
 Bayam goreng aku simple , goreng ngan bawang putih je.
3  ekor ikan cencaru bakar
 
 Sotong ni RM11, segar  lagi .
 
  Bersehkan sotong ,  buang dakwat, potong bulat-bulat dan garam  kunyitkan.

Bahan-bahannya  simple  ; 1/2 cm halia dihiris bulat dan nipis, sebiji tomato dipotong baji, 4-5 biji cili api dibelah dua (saper suka pedas boleh lebihkan cili api) hirisan sebiji bawang holland dan  lebih  kurang 150ml air asam jawa cair
 Lebur semua  bahan-bahan dalam kuali, tumis sampai baik bau . Kecikkan api kemudian masukkan sotong yang dah digaram kunyit. Biar  sotong agak lembut kemudian masukkan  air asam jawa biar sekejap, sebelum angkat buhkan sedikit garam, gula dan secubit serbuk perasa.
Sotong goreng kunyit
Kacang panjang buruk ni  aku goreng ngan bawang putih dan ikan bilis je. 
 Tumis ikan bilis ketepikan, tumiskan  bawang putih sampai naik bau kemudian masukkan kacang panjang , kecikkan api, biar  sampai kacang panjang agak  lembut. Akhir  sekali buh garam ngan secubit serbuk perasa. Sebelum angkat curahkan ngan sedikit air tepung jagung.
Jangan risau, kacang panjang ni nampak keras tapi sebenarnya lembut, manis dan sedap.
Budak happy dah habis periksa pertengahan tahun lepas ni dia boleh relax.
Firdaus 2 kali tambah nasi , kenalah ngan selera dia tu.


Petua ngetop

 Semasa proses memasak sotong pastikan sotong  dimasak tak terlalu lama sebaiknya  gunakan api kecik , bagi mengelakkan sotong  menjadi liat selepas dimasak. 





SELAMAT HARI IBU DAN SELAMAT BERHUJUNG MINGGU BERSAMA KELUARGA TERSAYANG : )

Saturday, April 14, 2012

Teknik urutan yang betul dan terbaekkkk yang pasti bukan cakar harimau ye

Salam kengkawan..........

Sedihnya, hari ni aku kesepian, aku dan Firdaus ditinggalkan berdua, aku rasa kosong dan terasing, selalunya hujung minggu cam ni anak -anak aku balik. Semua orang dalam rumah ni hari   ada aktiviti sendiri, suami aku nak gi laut mancing malam nanti , yuyi ngan gula-gula hack plak kat  A Famosa Resort Melaka , dorang pegi  hari Jumaat balik  petang  minggu huk huk huk. Dorang ada ajak aku  pegi sekali, aku yang tak nak sebab Jumaat tu aku keja , redho jelah. Suami aku pun satu, kemain degil lagi cam aku nak babab je dia   , tengah tsunami cam ni nak gak pegi laut mancing . Bila aku larang , dia cakap nak mati kat  mana -mana pun boleh mati erghhh geramnya. Adatlah kan geram ngan suami ni , geram geram aku pun  setiap kali dia ke laut mancing, aku  selalu doakan dia selamat pegi dan balik : ) *bajet isteri mithali*

Bila tinggal berdua ngan firdaus ni , masing-masing buat aktiviti sendiri, Firdaus layan cd boboiboy terbaek dari ladang, aku plak layan blog , masa ni lah aku ambik kesempatan berblowalking. Rasa cam dah lama je aku tak berblogwalking jadi  segan  plak pada rakan blogger yang rajin singgah dan mengomen kat blog aku , terasa sangat semenjak Firdaus sekolah ni jadual harian aku padat ,bukanlah padat sampai tak de masa nak berkunjung ke blog kengkawan, ada masa aku berkunjung cuma kadang-kadang tu aku tak sempat nak tinggalkan komen je. . Maafkan aku ye kengkawan,aku menghargai setiap komen dan kunjungan kengkawan ke sini setiap masa. Janganlah hati kengkawan gundah gulana sekiranya aku tak tinggalkan komen, InsyaAllah aku akan cuba sedaya upaya yang termampu membalas setiap kunjungan kengkawan serta tinggalkan komen sekali . *bajet retis*

Apa yang ko bebelkan labu,biasalah aku ni bila dah start membebel susah nak stop, peringkat makcik- makcik lah katakan. Okey berbalik pada point asal aku , tadi aku nak cite pasal teknik urutan , ni teknik urutan badan ikan bukan manusia ye. biasalah aku ngan kontroversi memang tak dapat dipisahkan.kah kah kah . Teknik urutan ni tak de apa yang hebat ,  biasa-biasa je, mungkin banyak orang yang dah tahu, aku saje je nak wat gimik.Jangan marah.

Jom ikut aku masuk dapur belajar teknik mengurut ikan boleh gitu : )
Sediakan daun pisang ; daun pisang ni aku rembat dari  rumah jiran , sebelum rembat kena minta izin dulu ye.
Ikan cencaru anggaran sekilo, reganya RM7 sekilo, ni rega kat kawasan rumah aku, rega kat kawasan -kawasan lain aku kurang pasti plak, mungkin lebih kurang sama kot.
Bersehkan ikan cencaru, bahagian perut part paling penting kena dibersehkan seberseh mungkin dengan air mengalir, sambil berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW .
Garam kunyitkan ikan cencaru sambil tu urut-urut manja badan ikan ,jangan ingat manusia je nak belaian manja , ikan pun nak gak : )
Lapik tray ngan aluminium foil nanti tak delah tray kita tercedera atau kotor banget *bajet malas nak menyental*
Balutkan ikan cencaru tadi ngan daun pisang, kemaskan hujung dan pangkal balutan daun pisang guna lidi penyemat .
Susun ikan cencaru yang dah dibalut tadi atas tray, renjiskan minyak sedikit mengunakan serai yang telah diketuk.·

Bakar dalam oven pada suhu 200 celcius selama 40 minit. *dasar pemalaskan bakar guna oben*


Jeng jeng jeng inilah ikan cencaru bakar , versi bakar dalam oben.


Aku tak buat pencicah air asam  suami ngan anak -anak tak suka , aku buat pencicah kicap cili .

Lauk sampingan aku masak sup suhun fucuk ngan kobis cina


Lauk sampingan yang lain, kari ayam beberapa hari yang lalu(tarikh sebenar aku kurang pasti) aku kasi perhangat, boleh ke gitu?



Okey sekianlah saje teknik urutan ikan buat kali ni, berjumpa lagi dilain hari dan waktu ye.








Kosmo 14 April 2012-Berteguh
Kekuatan tidak datang daripada kemampuan fizikal tetapi datang daripada semangat yang tidak pernah mengalah.

Wednesday, March 28, 2012

petua kulit putih gebu halus mulus Fasha sandha

Dalam hidup memon ni ada satu benda je yang memon  teringin , tangan memon ni dah  naik gatal bila ingatkan keteringinan memon tu, kengkawan nak tahu tak keteringinan memon? keteringinan memon nak cabai mulut seseorang, seseorang yang sesuka hati mengatur jadual harian memon . Honestly memon tengok seseorang  tu dah macam Personal Assistant Memon plak , sampaikan dia tau memon cuti semalam sebab nak ambik duit sekolah  RM100, main petik je kan memon ambik duit RM100, dia ingat petik gitar , petik buah mangga, jangan sampai memon petik buah durian buh atas kepala dia, mau dia meraung.

Memon ni ada satu kepantangan, memon tak suka orang buat cite pasal memon, cite betul tak pe, ni cite yang tak masuk akal. Kengkadang memon rasa diri memon ni dah setaraf Fasha sandha , luar dalam kain semua orang nak ambik tau.Buat pengetahuan seseorang  tu, semalam Fasha bukan cuti Fasha MC sakit perut cirit birit puas hati..........ada lagi satu yang Fasha nak bagi tau ,duit sekolah RM100 minggu lepas lagi Fasha dah ambik , Fasha suruh abang jejai yang ambikkan, almaklumlah Fashakan tengah sibuk buat persiapan kahwin fasha yang akan berlangsung 28 March ni kat Dewan orang ramai   Pulau Indah..#pentipusangat.

Duit RM100 tu dah habis pun, RM30 cikgu ambik untuk  yuran PIBG lagi  RM70 Jejai buat bayar repair  brek motor. Ciankan ngan Fasha. Demi cinta Fasha  pada abang jejai , fasha  sanggup korbankan segala-galanya. Hidup Fasha simple je, bangun pagi , masak tuk anak ngan suami, pegi keja, balik keja masak tuk makan malam, tolong Firdaus wat keja sekolah , layan suami ngan anak-anak apa yang patut, akhir sekali tidur.Simplekan. Pada pendapat Fashalah daripada kita duk sibuk jaga tepi kain orang , lebih baiklah jaga perut suami ngan anak-anak kita ye dak.

Inilah rahsia kulit putih gebu Fasha,kerap minum air soya  buatan sendiri,sehari mau sebaldi minum air kacang soya, kalau tidak tak gebu cam fasha,  penat jejai tolong perahkan kacang soya-*pentipu sangat  minum air soya setahun sekali*
Nikahnya idak lagi Fasha ngidam makan ikan cencaru bakar cicah kicap cili. Menciklah semalam masa fasha pegi kedai beli ikan cencaru , ramai sangat yang psssttttt fasha, rimas tau.
Fasha ajar cam mana nak buat ikan bakar cencaru ye, pertama kena garam kunyitkan ikan tu dulu -biarkan 2 -3 jam
Kedua balutkan ikan ngan daun pisang, kemudian ambikkan 2 batang serai yang diketuk hujungnya , renjiskan minyak mengunakan serai tadi , bakar guna api sederhana ye.
Fasha tak buat air asam, fasha hiris 6 batang cili api, hiris nipis sebiji bawang holland, buh dalam bekas, buh kicap sweet prawn fan (dalam BM kicap kipas udang manis) + kicap cair + jus limau kasturi, kacau dah siap mudahkan kengkawan.
Dalam ikan cencaru bakar terselit kepala ikan janahak rosemary yang memon  perap dua tahun lepas opssss dua  minggu lepas.
Ikan bakar cencaru Fasha, tedap tak?
tangan abang  jejai ku cayang

Cabai kampung : ada satu lagi cite yang memon rasa lawak sangat , boleh tahan gak memon  gelak, ada kawan memon bagi tau memon yang dia rasa pelik ada orang boleh tahu rahsia dia. Dalam hal cam ni aku salah dia sendiri, kalau dia tak bagi tahu rahsia dia kat orang lain, takkan orang lain tahu sendiri kot, ye dak? sendiri makan cili , sendirilah rasa pedasnya, takkan ye fasha sandha makan cili jejai rasa pedas plak. Memon malas nak layan sangat orang jenis cam kawan memon ni. Lagi satu memon malas nak layan bila memon dapat tau drama vanilla cokelat nak difilemkan, serius memon tak faham drama yang tak megembangkan otak cam tu boleh difilemkan.opss *memon terlaser*

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina