Showing posts with label sembang. Show all posts
Showing posts with label sembang. Show all posts

Thursday, September 20, 2012

Malam Selasa dan malam rabu aku ; cerita secara konvoi dan rempit

 Malam selasa

Petang selasa aku tak masak untuk makan malam, aku  suruh suami aku beli  mee sup kat  kedai berahim. Di  Port Klang ni mee kedai berahim   femes  entah kenapa ianya femes aku kurang pasti plak.Apa yang aku tahu aku memang teruja ngan  mee atau bihun.
Firdaus memang teruja ngan makanan yang bersup

Malam rabu
 Aku bukan nak tunjuk hirisan cili api tu,  aku cuma nak bagitahu yang mengasah pisau adalah salah satu daripada  hobi suami aku  selain dari mengumpul pisau dan parang*seramkan*.
 Entah siapalah yang baik hati nak pulangkan  buah mangga aku yang jatuh ke tanah ni. Jika orang yang baik hati tu  tak pulangkannya kat rumah aku dah tentu tentu malam tadi aku tak payah nak bertungkus lumus  mengupas  mangga  untuk suami aku*isteri derhaka*
 Suami aku ni mengalahkan orang  pregnant
 Bila melihat  hirisan mangga ni otomatik bulu roma aku meremang
 Petang semalam  aku tak  masak untuk makan malam, aku main tunjuk tunjuk kat pasar malam. Aku beli nasi ambeng ngan nasi tomato . Nasi ambeng ni best di dalamnya mengandungi  lauk pauk secara pukal.ha ha ha
 Murtabak wajib beli
 Popia pun wajib beli
 Firdaus memberi perhatian kepada nasi tomato
Aku lebih teruja ngan char kueh teow



Kata cerita konvoi dan rempit haruslah  secara pukal dan laju  ye dak. bye bye bye


Monday, March 5, 2012

salon kecantikan , SPA, bukan rumah urut

Maafkan tajuk aku yang cam tak ingat doniya tu, biasalah up traffic tu kan  amalan mulia.kui kui kui. Oleh kerana semalam besday suami. aku ajak Firdaus temankan aku pegi pasaraya, beli kek besday tuk dia. Kononnya masa suami balik mancing , aku keluarkan kek tu surprisekan  suami kononnya , cam dalam drama tu. Cis , entah apa yang dah merasuk dalam kepala hotak aku ni, aku sendiri kurang pasti, kek aku tak beli, boleh plak aku pegi  buat facial kat salon (persisiran pantai) kawan aku kat dalam pasaraya tu. Suatu waktu dulu aku memanglah suka ngan aktiviti mengunjungi salon kecantikan ngan SPA, bukan rumah urut ye , tapi sekarang aktiviti tu dah berkurangan. Aku boleh katakan hampir 70%  orang  yang  pegi ke tempat-tempat tu semua nak cantik dan merehatkan diri selepas seharian penat bekerja , tapi aku tidak , aku ke sana sekadar nak meluruskan pinggan ngan menidurkan diri.boleh gitu. Hambekk ko ,  time dorang menyental muka aku garenti dorang dapat dengar dengkuran aku yang cam gajah tu.kui kui kui . Kalau pegi salon kecantikan, aku paling tak tahan bab  picit jerawat guna besi tajam, masa tu gak macam aku nak sepak je orang yang buat tu laju laju, meleleh air mata aku dibuatnya.



Budak busyuk masam mana boleh tinggalkan dia, mana je aku pegi mesti bawak dia.


Aku kan dah cakap ni salon persisiran pantai. Korang rasa ada ke orang buat facial pakai cermin mata oren? .kui kui kui. mak nak meletop mengalahkan diva cermin mata oren harus pakai.kah kah kah


Korang tahu apa yang aku beli,  aku boleh beli ayam sekor , keputusannya kek besday tak de ,   aku masakkan je suami nasi ayam hainan.. Sebenarnya aku tak pandai nak beli kek besday ni, seumur hidup aku memang  tak pernah beli kek besday pun,  selalunya yuyi yang beli tuk aku ngan Firdaus. Aku anggap je suami aku tak suka makan kek yang beli kat luar, dia suka makan kek yang aku buat je.. itulah namanya statement nak sedapkan hati sendiri.kui kui kui 

cite besdaylah sangat tu kemudian menyusul ye.......


Friday, December 30, 2011

Hari orientasi tahun 1-excited mengalahkan dia yang sekolah

Salam hari Jumaat....................


Hari ni 30/12/2011 , Jumaat, hari pertama Firdaus menjejakkan kaki ke sekolah rendah . Sekolah bermula pada 4 January 2012, hari ni, hari orientasi untuk tahun 1. Dari malam tadi Firdaus belek kasut ngan beg sekolah, beberapa kali dia ingatkan aku gosok baju ngan seluar sekolah dia, semangat tu . Alhamdulillah anak -anak aku semua tak de masalah nak ke sekolah, aku hantar pada hari orientasi , hari lain dorang pegi sendiri.

Macam biasa , sebelum anak-anak ke sekolah aku biasakan dorang bersarapan dulu kat rumah, tak suka dorang ke sekolah ngan perut kosong.Menu sarapan setiap hari aku tukar , mengelakkan dorang jemu, aku sediakan sarapan paling mudah , macam roti telur, benjo, bihun goreng, paling mudah sekali sarapan tunjuk-tujuk : )

Kat rumah aku ni, semua excited bila Firdaus nak jejak kaki ke sekolah rendah , aku je tak, aku rasa sedih , takut pun ada, sebabnya bila Firdaus jejak kaki ke sekolah rendah, itu tanda dia semakin dewasa, oh tidakkkk tak lama lagi rumah ni akan sunyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Perasaan yang sama masa 3 anak aku yang lain menjejakkan kaki ke sekolah rendah.

Yuyi ngan anak lelaki no 3 lagi terlebih excited bila Firdaus nak ke sekolah, awal lagi dah bagitau, nak hantar Firdaus masa hari orientasi. Pagi lagi, muka dorang dah terpacul kat depan pintu rumah, Firdaus cam biasalah nampak muka yuyi, mulalah tersengih-sengih cam kerang busuk, buat -buat tanya "akak nak hantar kita ye"


Budak excited

Hari ni Firdaus makan nasi lemak tunjuk-tunjuk, sebelum ke sekolah.


Mata budak balik 3 pagi : ) Firdaus berposing ngan jiran lama .


Suasana dalam kelas Firdaus, abaikan pelajar dewasa tu : )

Sampai je ke kelas Firduas pertama-tama yuyi tanya aku

yuyi : cam mana Firdaus nak beli makanan

yuyi : nanti tak de orang tunggu dia kat sekolah ke?

yuyi : cam mana dia nak pegi toilet?

Aku bagi dia cakap puas-puas, lepas tu aku plak cakap "ko ni kenapa? bukan ke zaman ko sekolah dulu, ko sendiri beli makanan , pegi toilet pun sendiri.Yuyi senyum pandang aku. Itu tandanya dorang ni excited, sebab Firdaus yang paling last sekolah : )





Balik dari orientasi sekolah Firdaus, kita orang semua kelaparan, dah tak sempat lagi nak tunggu masak kat rumah, kita terjah kedai mee hailam.




Dah lama rasanya aku tak jejak kaki ke sekolah, termalu jap, sekolah sekarang tak pakai papan hitam ngan kapur : )


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina