Wednesday, October 20, 2010

Datin Markonah-episod 2

Ramai yang jantungnya berdegup kencang, dah tak sabar nak tahu apa yang terjadi selepas tu, dan kenapa Datuk Rahim tak balik semalam. Siapa yang belum mengikuti kisah Datin Markonah sila-silakan ke sini. Jangan biarkan jantung anda terus berdegup kencang , nanti dapat heart attack pulak. Jom ikuti kisah seterusnya.


______________________________________________________________________

Banglo asmara sepi, sesepi hati penghuninya.Selepas mendengar keputusan datuk tak jadi balik, semua makanan yang terhidang di masukkan dalam beberapa plastik lalu dikat kemas dengan gelang getah. Mak minah terima arahan dari datin, semua makanan yang tak habis nak diagihkan ke rumah anak yatim berhampiran. Pak mat, drebar datin yang jadi tukang hantar makanan -makanan tu.

"gila!! makannya tak ramai , masak cam nak buat kenduri arwah, masak kat kenduri arwah pun tak banyak cam ni," getus mak minah sendiri, sambil tangannya macam lipas kudung mengisi semua lauk pauk ke dalam plastik. Semua kuih muih pun nak diagihkan, kecuali donut. Itu peberet Farah , anak bongsu Datin Markonah.Malam ni , dia balik dari asrama. Satu-satunya pesanan penting datin, masuk ke dalam gegendang telinga Mak Minah.



Donut ni bukan gambar google(ini buat pagi semalam, nak resepi sila geladah kat dalam).Ini kesukaan Farah , anak bongsu Datin Markonah.




"Mak Minah!! dah siap. Mat nak berangkat ni. lepas ni ada hal lain pulak." "kalau dah siap nanti, masukkan semuanya ke dalam kereta ye, mat nak pergi solat isyak dulu," sambil berlalu menuju ke bilik sembahyang . Pak mat ni , orangnya berbudi bahasa dan tak sombong, sebab tulah keluarga datin boleh anggap dia macam saudara sendiri.


Dari petang tadi, Datin Markonah tak turun dari bilik. Dia membawa hati yang kecewa, selepas datuk Rahim mengambil keputusan tak jadik balik untuk makan malam bersama.
"Apalah guna banglo yang besar ni dengan 16 bilik, tapi dibiarkan kosong tak de penghuni, Farid ngan Farah pun tak nak tinggal kat sini, biarkan mama keseorangan"detik hati kecil Datin Markonah . Farid mengambil keputusan tinggal di luar bersama teman sejawatan, Farah pulak memilih tinggal di asrama penuh, selepas mendapat keputusan cemerlang dalam SPM. Datin Markonah terpaksalah hormat dengan jalan yang mereka pilih. Dia tak nak jadi mama yang menyekat kemahuan anak-anak.

Dia melayan perasaan sendiri, selepas menunaikan solat Isyak. Mendengar alunan merdu , sipelantun yang sebenarnya , sambil merehatkan badan di atas katil versace, memang mengasyikkan disaat jiwa duka lara. Fikirannya melayang-layang. Digapainya surat khabar yang ada di atas meja bacaan di tepi katil. Sehari suntuk tak dapat lagi menyelak mana-mana lembaran sekalipun. Surat khabar memang tak lengkap, kalau sehari tak membacanya, itulah Datin Markonah. Diselak lembaran demi lembaran. Matanya tiba-tiba terpempan dimuka surat 15, wajah orang dirinduinya, ditunggunya , ada di depan mata. Macam bermimpi. Pipi gebu putih mulusnya , digenangi air mata . Air mata yang sarat menanggung rindu yang amat.

"Berdosakah aku, prasangka buruk pada abang." "Ya.Allah, ampunkan aku, aku berdosa, abang tak salah, betullah abang cakap, busy kebelakangan ni." Datin Markonah meratap sendiri, terus terlena bermimpikan Datuk Rahim.





Cari gambar Datuk Rahim dalam bulatan.Kalau tak nampak, tak dapat eden nak tolong.


Nantikan lagi, liku-liku hidup Datin Markonah diepisod seterusnya......................



Senyum tapir : Gambar dah diberi izin, datin jangan saman ye.penulis tak de duit nak bayar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina