Wednesday, December 29, 2010

Binawe

Setiap pagi, cam biasa tunggu Dolly parton,(ini gelaran baru dia , sebab dia buat contest bobis), kat rumah mak mertua dia flat 8 tingkat. Sementara tunggu dia datang, aku anak beranak(simanja & simontel) bersembang mak Alang kat bawah kaki lima flat, secara tiba-tiba, nampak satu barang melayang dari atas. Nampak cam tali pinggang. Aku pandang atas, nampak ada tangan duk menjulur kat tingkap tingkat 5, nak buang barang lagi.Kali ni, barang tu mencapai sasaran, jatuh kat atas bumbung rumah, tingkat 3 . Aku pun pergilah tengok, rupanya, tali pinggang.





Tali pinggang dirakam dalam berbagai aksi.Tak boleh belah corak dia.Kalau diamat amati tali pinggan kotak-kotak cam ni, Indon ngan bangla je pakai.

Binawe ko, kalau buang tali pinggang branded, tak pe gak. Ni hampehhh punya. Apasal depa ni, tak de sivik betul.Masuk ni , tempat yang sama , dah dua kali aku terkena.Hari tu buang plastik air, sipi je nak kena kat aku. Nasib baik aku rajin gak tengok cerita Jet Li, aksi menangkis serangan musuh, dapatlah dipraktikkan, masa emergency cam ni berlaku.

Aku dah marked , rumah sipembuang tali pinggang tu. Tingkat 5, no berapa boleh cari. Janji dah tahu barisan rumah tu. Bukan apa, kalau sipembuang tu melayu, aku cincai, kira settle. Siap ko, kalau Indon atau Bangla, aku pulangkan tali pinggang kotak-kotak tu kat dia balik.Melampau , otak tak de, tong sampah ada, tak tahu nak guna.

Ini selalu, aku nak cakap, perlaksanaan menghukum orang yang buang sampah merata-rata ni kena dikuatkuasakan.Kalau tidak bermaharaja lela dorang ni. Ini tidak, mana yang ada letak tanda "Jangan buang sampah, denda RM5,000(ye ke, aku pakai bubuh je ni) kat situlah aku tengok, dorang longgokkan sampah. Tak pernah lagi aku dengar , orang naik mahkamah turun mahkamah, sebab kesalahan buang sampah. Cuba denda sekali, mesti insaf punya.

Cakap pasal Bangla ni , memang aku tak boleh ngam dari kerja estet dulu. Muka dia , cam muka nak makan penampar je. Aku bukan benggang sesuka hati, benggang dorang cakap berlagak sangat. Dulu masa aku jaga dorang kerja estet, 24 jam dia cakap kat aku, kat bangladesh dia kaya sangat, datang sini orang Malaysia tipu. Nak bernanah telinga aku dengar cerita tahyul tu, senang je cara, nak tutupkan mulut dia. Aku cakap cam ni je," u kata, u kayakan, sekarang lu balik Bangladesh".Angkat lu punya kain baju semua. Tak nak cerita lebih pasal bangsa asing, panas hati dengar. Aku ni, pencinta tegar Negara Malaysia.





Pagi tadi, selepas kejadian, Babai!!! babai !!simanja ngan simontel.



Senyum tapir : Aku memang pencinta tegar Malaysia dan bahasa Melayu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina