Sunday, February 12, 2012

aktiviti riadah mak budak di hujung minggu

Salam kengkawan

Tengah buat apa tu? Aku tengah melepakkan diri, masak pun idak lagi. Masih dalam mood terkejut, mana taknya suami aku baru je cite pasal whitney houstan ditanya oprah winfrey mengenai penglibatan dia ngan kokain dan marijuana, tengahari tadi dengar plak berita kematian dia kat TV 1.Takziah diucapkan kepada keluarga whitney houstan atas pemergian ni. Apa pun orang nak cakap pasal dia , aku aku tetap minat filem body guard ngan lagu "the greatest love of all"

Hari ni suami aku mancing, yuyi ngan gula-gula hacks(anak lelaki no 3) baru je balik. Aku nak cepat -cepat upadate , lepas ni nak gerak masak dan kemas rumah. Tak senonohkan, suami dekat nak balik barulah terhegeh-hegeh nak masak dan berkemas, sila pukul diri sendiri : )

Jom melayan kerajinan aku mambaking chocolate chips cookies- ada unsur membangga diri disitu, tak baikkan : (



Tepung halus lagi putih ini adalah tepung blue key keluaran FFM Berhad-dapat free



Resepi ini dicopy paste secara terang -terangan dari blog ratu siput.kah kah kah

CHOCOLATE CHIP COOKIES
by Rima

200gm marjerin
50gm butter (aku guna 250gm buttercup)
70gm gula kastor
90gm gula perang
3 biji kuning telur (aku guna gred B)
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh coffee oil (aku guna coffee emulco)
120gm coklat cip
100gm hazelnut/gajus/walnut - dipanggang dahulu (aku guna gajus dengan walnut)
*350gm tepung gandum
*15gm serbuk koko (aku guna 20gm serbuk koko van houten)
*1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam
(bahan * diayak bersama)


CARA-CARA :

1. panaskan oven 160 darjah celcius
2. griskan loyang pembakar guna butter/marjerin (tak buat pun...ehehe)
3. pukul butter + gula kastor + gula perang sehingga sebati
4. masukkan kuning telur satu persatu.pukul lagi sehingga sebati
5. masukkan esen vanilla, coffee emulco dan garam.pukul lagi.kemudian masukkan bahan ayak sedikit demi sedikit.gaul dengan hujung jari hingga menjadi doh
6. masukkan coklat cip dan kacang-kacang tadi yang telah dibakar terlebih dahulu.gaul sebati
7. sudukan sedikit adunan ke atas loyang pembakar.tekan sikit dengan garfu.(adunan bila dibakar tidak akan mengembang.sebab tu kena leperkan skit guna garfu)
8. bakar dalam oven 15-20 minit
9. tunggu sejuk sebelum masuk ke dalam bekas (satu adunan menghasilkan 100+ biji biskut)



Jeng jeng, ni lah dia chocolate chip cookies versi kedekut chocolate chip. Mak time hujung bulan memang kedekut. Nampak gambar tu , macam bagak je cookies mak, dah sama size badan mak je. syyy jangan cakap kuat-kuat.

Dah petang petang cam ni, bercinta plak nak masak. Tulah padan dengan muka sendiri, dari pagi bawak ke tengahari melepak je. So, sampai sini je lah ye cite hari ni, mak cau dulu, ada keja rumah yang perlu dibereskan : )

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina