Thursday, February 2, 2012

pencinta ikan merah , ikan merah masak lomak cili api, masak kicap, masak sup , masak kari atau grill

Aku memang pencinta ikan merah-nyanyi cam lagu aku memang pencinta wanita irwansyah.Dari dulu dan selama-lamanya aku suka sangat ngan ikan merah , tak kiralah dimasak apa pun , paling best aku suka dimasak lomak cili api, masak kicap atau masak sup. Tak sempat tunggu weekend, petang semalam aku dah resmikan ikan merah tu. Ingatkan nak masak kicap, dah petang malas plak, aku gril cam Aruan tasik hari tu je , cepat dan mudah.





bahan perapan lebih kurang cam hari tu cuma bezanya aku tambah yogurt , lengkuas ngan sedikit rempah kari.

Bahan untuk perapan

1)kisar 5 biji cili masak , bawang putih & lengkuas & serai & halia
2)sedikit kicap cair
3)sedikit madu
4)sedikit rempah kari & black pepper
5)yogurt
6) hirisan dari 5 helai daun kunyit
7)minyak bijan






Inilah dia Ikan merah yang aku grill , korang ingat tak ? , kalau ingat bagus, itu yang buat aku suka korang  : )





Masukkan ke dalam bekas bahan kisar, kicap cair, madu , rempah kari , yogurt ngan minyak bijan , kacau sekata, kemudian gaulkan ikan merah bersama bahan tadi, perap dua jam atau semalaman . Jangan lupa gaulkan ikan merah ngan sedikit kicap cair sebelum diperap. Taburkan hirisan daun kunyit sebelum digrill  30 minit pada suhu 200 darjah celcius guna api atas  bawah.




Juadah petang semalam

ikan merah grill ngan sos pencicah
grean peas ngan capsicum kuning goreng bawang putih



Isi ikan merah lagi lembut dibandingkan ngan ikan Aruan tasik.




ikan merah grill bersama sos pencicah



grean peas ni dah jadi kegilaan Firdaus , dalam minggu ni je dah dekat 3 kali aku goreng .



Semenjak sekolah ni badan Firdaus susut sikit, makan selera je , mungkin penat kot. Dia kurus cam tak best, nak cubit dah tak de isi, aku suka gomol -gomol dia sebelum tidur.



Jumpa lagi dilain hari dan waktu, rasa lama je masa berjalan bila kat opis, bila kat rumah cepat je.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina