Wednesday, April 11, 2012

Anak memon balik rumah-prekuel Anak Fasha makan makan kat The Chicken Rice Shop

 Daulat Tuanku , Daulat Tuanku, Daulat Tuanku

Hari ni cuti sempena  Pertabalan yang diPertuan  Agung  ke 14  Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah .Hye kengkawan cuti kita , hari ni memon tak kemana-mana  lepak kat umah je, alah cuti satu hari je pun ,kalau cuti seminggu tu boleh gak difikirkan nak ke obersea. kwang kwang kwang . Hari ni memon nak tulis cite tertunggak sebelum anak memon ke  JJCM kat TCRS . Sepatutnya cite hari ni keluar dulu , tapi tak pelah kan cite yang mana satu keluar dulu pun,janji memon ada hati nak cite.*bajet retis*. Dorang datang hari tu memon masak asam tumis kepala ikan, kangkung belacan, ayam goreng mencongkam ngan sambal belacan tomato ala ala cair. Macam biasalah asam tumis kepala ikan ngan sambal belacan tu yuyi request, dia ni hantu cili asam tumis dah pedas , lagi nak suruh memon buat sambal belacan.

Jom layan gambar-gambar memon yang tak berapa nak cantik ,memon ambik gambar guna handphone cap kura -kura dulu sementara menunggu kamera DSLR yang memon tempah dari swizelane sampai *pentipu sangat*
Preparation ; Memon suka sediakan bahan-bahan dulu sebelum masak , almaklumlah badan memon terlebih kurus opsss  tak larat sangat nak sepuluh kali kejap bangun. Yuyi punya pasal memon gelidah esbok cari kepala ikan, entah bulan berapa punya kepala ikan pun memon tak pasti, cuma Memon pasti kepala ikan dan ikan tu semua hasil pancingan suami.

Simple je kangkung belacan memon ni, memon tumis hirisan 1/2 labu bawang holland sampai naik bau dan layu kemudian memon masukkan ( 3-4 biji cili api kisar ngan sedikit belacan) tumis sampai pecah minyak. Bila bahan tumisan tu dah pecah minyak, memon masukkan sedikit hirisan isi ayam, kacau hingga isi ayam masak sepenuhnya , last sekali masukkan kangkung , sedikit garam ngan perasa , kaup balik kangkung sekejap, sebelum angkat buh sedikit air.
Juadah yang siap dihidang atas meja ; asam tumis kepala ikan, kangkung belacan, ayam goreng mengcongkam, sambal belacan tomato ala ala cair gitu biji bertaburan.kwang kwang kwang
resepi ayam goreng mengcongkam memon ni dah femes seantero alam *bajet chef sangat memon ni*. Mula-mula kengkawan kisar bawang putih ngan halia ketepikan. Kengkawan bersehkan ayam, gaul sekata ayam yang dibersehkan ngan sedikit rempah kari ngan garam diikuti ngan bahan kisar kemudian gaulkan ngan tepung jagung, perap ayam sekurang-kurangnya sejam sebelum digoreng .



Sementara menunggu akak ngan abang sampai , Firdaus sempat habiskan 4 ketul ayam goreng

Apasal yuyi tersenget plak tu.

Firdaus penjeles sangat bila memon ambik gambar yuyi ngan gula-gula Hacks, kalau dapat dia sorang je nak bergambar ngan yuyi.

Memon dah terjatuh cinta ngan crocs hijau yuyi ni, abang belikan memon satu, mau suami sepak memon laju-laju bila dia dengar memon panggil dia abang.larikkk Alah nak tunggu besday memon lama lagi, kengkawan rasa yuyi ada hati tak nak hadiahkan memon kasut crocs hijau ni? opssss perasan sangatlah memon ni.



Okey perapuan sampai sini je, esok sambung ye, jangan kemana-mana esok teja tau. Datang teja  ikut time tau, jangan datang ikut sesuka hati kita je cam kilang tu mak pak kita punya , kalau orang lain  datang lambat   pandai plak kita  nak bising kecoh -kecoh bagitau orang lain, biasalah manusia ni suka nak cari salah orang lain salah sendiri kalau boleh sorok lagi nak sorok siap tutup ngan pelepah kelapa sawit lagi opssss.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina