Thursday, October 13, 2011

3 in 1, Rojak pasembor.

Salam hari khamis.....................


Nak makan rojak pasembor, tak? ha ha ha kan dah pia masuk dalam ini gambar, sapa suruh letak rojak pasembor. kah kah kah. Masa mula kenal pia , dari pengamatan aku dia ni orang yang sedikit sensitip, sekarang ni bila dah lama sikit bergelumang dalam dunia blog dia cam dah lali ngan perangai-perangai blogger, cerita kat blog dia pun dah banyak berubah,cerita dia dah lebih santai, baca pun seronok. Maafkan cik ina , ye sekiranya pengamatan cik ina tu salah.

Ini bermakna dia dah boleh tangkap apa yang pembaca kat luar mahukan. Sebenarnya berblog ni selain dari kita dapat ramai kawan alam maya, dengan sekaligus , boleh gak kuatkan mental dan fizikal kita dengan secara tak sengaja. Kenapa ngan mengapa?, boleh cite lenkali tak, aku nak cite pasal kisah hujung minggu yang tak habis-habis lagi ngan kisah malam tadi dulu ye. Rojak pasembor tu bermaksud hari ni aku nak cite bercampur-campur .larikkkkkkkkkkkk


Jom layan................


Menempe kita. Teringat plak dolu dolu suka tengok cerita kapten tempe.


Beli tempe dulu baru boleh menempe. Tempe seketul ni RM1. Bolehlah, layan RM4 sekali.


Hiris nipis-nipis, sapa yan tangan berseni tu bolehlah hiris nipis lagi, aku ni biasalah kerastangan.kah kah kah


ikan bilis dalam 3 gengam.Tengok gengamlah, kalau tangan gorila cam aku ni 3 gengam dah cukup, mana tau gengam korang bajet cam paris hilton, lebihkanlah sikit gengam tu.


Sila kira ye cili kering ngan bawang tu, basuh dan kisar kering.


Tempe tu goreng dalam minyak banyak dan panas.


Tumis bahan kisaran tadi sampai naik bau, kecikkan api ye. Buh air, kalau nampak cili terlampau kering. Bila Cili dah pecah minyak buh gula , sedikit garam ngan perasa. Kemudian bolehlah buh tempe ngan ikan bilis goreng tadi. Buh gula lebih sikit, tempe bolehlah tahan lama dan ranggup.


Jeng jeng mesti ada .


Simpan dalam bekas kedap udara.

Layan kisah hujung minggu kat rumah yuyi plak.



kanak-kanak ngan air tak dapat dipisahkan cam irama dan lagu. Tetiba je aku geram kalau kat rumah Firdaus ni suka sangat main air, sepuluh kali kejap masuk bilik air, macam -macam alasan yang dia bagi, janji dapat gi bilik air. Ambik ko rendam lama-lama sikit kat dalam kolam tu.


Masak kat rumah yuyi masak lomak cili api pedas ngan cendawan .


Titik serai 5 batang
10 biji cili api kisar ngan 1/2 inci kunyit hidup. Masak lomak cili api yang sebenarnya tak payah bubuh bawang ye. Asam keping sekeping.lain macam je bunyi ayat tu.kah kah kah


Cendawan ? (nama pliss aku tahu plak nama cendawan ni) sepaket



Cara yang paling betul masak lomak cili api ayam atau daging, kita kena kecutkan ayam atau daging tu ngan cili kisar & serai, kecikkan api ye masa mengecutkan. Dah agat kecut mecut buh santan dari 1/2 biji kelapa. Tengok anggaran ayam ye, masa aku masak ni ayamnya separuh. Tembokkan kuah selalu supaya tak pecah minyak. Last sekali jangan lupa buh cendawan ngan asam keping. Kalau ska boleh buh sikit lada hitam.



Jeng jeng , Ayam masak lomak cili api ngan cendawan. maaf ye visual tak memuskan hati.kah kah kah


Kangkung goreng ikan masin.




Berjumpa lagi dilain rancangan , cik ina bizi hari ni, nak gi tweet retis-retis.kah kah kah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina