Thursday, October 6, 2011

Mentari merah diufuk timur, tak de kena mengena ngan kailan ikan masin

Salam hari khamis.....................


Ada yang tertinggal
setelah terbenam mentari
Ada yang tertinggal
setelah kering air dikali

Alam telah menyakinkan
kau mesti pergi
kau mesti
Alam telah menyakinkan
kau mesti kembali
Bagai yang telah dijanjikan illahi
Ada yang tertinggal
setelah musnah semua mimpi

kekal selamanya
cintaku ngan cahayamu
kekal selamanya
tetap dalam ingatanku

Lemas dalam rindu
tenggalam dalam tangisan
engkau telah pergi
tapi masih ada
yang kau tinggalkan dalam kalbu
yang tinggal...............


korang tahu kenapa aku letak lirik mentari merah diufuk timur kat sini?

cer teka cer teka, alahhhh malaslah tunggu korang teka..sebabnya aku saja-saja suka nak imbau kenangan silam bersama geng kutu berahak , eye nee jom turun .

Di ketika itu sekitar 1987 aku ngan 3 orang kawan pakat keluar dari hostel gi tidur umah aku.Habis tu umah aku je dekat ngan komplek sukan pandamaran .Tak de lah dekat sangat , kalau nak jalan pun dekat 2 batulah. Malam tu semua pakat gi komplek jalan kaki sebab ada expo ,masa dulu ada expo bermakna bila malam ada konsert, malam tu dorang panggil kumpulan ella and the boys, search, ngan BPR yang lain tu aku dah lupalah.

masa tu dressing tak henggat,3 orang tu pakai pakaian rock kapak habis. yeah yeah yeah.Aku tetap maintain walapun kepala rock pakaian ikut do do cheng, berblaus, berskirt labuh kembang, rambut berpotongan bulat style cina , ramos kat depan letak spry.Masa tu aku duk kat tepi pentas, kenangan, wa cakap lu, amy search lalu depan gua pakai seluar ketat gila belang putih hitam, ngan baju putih. Rambut cam biasalah kerinting panjang mengerbang tu.

Ella plak kalau nyanyi tak sah kalau tak goyangkan rambut ngan kepala, masa tu kening tebal dan hitam, belum pantis lagi masa tu. kelakaulah.Dua orang tu ella ngan kumpulan search , kalau diingat balik sampai sekarang aku boleh ketawa guling-guling.Tak nak cite lebih-lebih , nanti kailan ikan masin ntah kemana, cerita konsert ntah kemana.


Jomlah layanan menu malam tadi, kalau cerita kisah silam sampai esok pun tak habis.

Masakan pertama ; Baby tak baby kailan goreng ikan masin



Bersehkan , kepakkan , basuh selai selai, kemudia tuskan.



8 ulas bawang putih hiris nipis
3 ketul jeruk tenggiri, buang tulang potong kecik-kecik.



Tumis hirisan bawang putih sampai naik bau dan kekuningan, kemudian masukkan ikan masin tadi, kecik kan api biarkan ikan masin sedikit garing.Last sekali masukkan kailan tadi, jangan buh garam lagi, buh sehujung jari pak aji naik kereta .Sebelum angkat jangan lupa buh sikit air



Jeng jeng kailan ikan masin .sedapppp

Masakan kedua ; ikan kembung samaal versi tak berapa pedas sebab budak makan.



6 ekor ikan kembung bersehkan , garam kunyit kemudia digoreng. Sebut pasal kunyit saja gatal nak bagitau masak kuah atau gorneg ikan guna kunyit hidup sedap .




Bahan-bahannya banyak ni je. Bawang besar tu dihiris, yang lain tu dikisar.



Aku gantikan asam jawa ngan sos cili

Cam biasa tumis cili kisar sampai pecah minyak , kemudian buh sos cili. Kalau kering buh sedikit air.Buh garam , sehujung jari pak aji naik kereta, ngan sesudu besar gula.Last sekali buh hirisan bawang besar, kacan sekejap, kemudian angkat dan curahkan atas ikan gorneg tadi.




Jeng jeng jeng Sambal berlada ikan kembung

Model seumur hidup..................




alo alo busyuk masam ni tengok muka dia tetiba windu plak.....



Mulut tak de insuran ; kenapalah lagu-lagu, drama ngan filem melayu sekarang susah sangat nak cocok ngan jiwa.

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina