Saturday, October 29, 2011

Roti jenama dan tak berjenama.Roti tak berjenama masih ada pengemar

Salam hari sabtu............................

Hari ni aku nak cite pasal roti. Kat Malaysia ni berlambak jenama roti macam cendawan tumbuh selepas hujan, tapi masih ramai lagi yang memilih roti tak berjenama , termasuk aku. Kalau diberi pilihan bun cream roll & inti berjenama aku pilih tak berjenama, sebab intinya sedap dan creamnya mewah dan banyak, puas makan.

Memanglah cara pembuatan roti tak berjenama diragui dari segi kebersihan dan satus, sebab kebanyakkannya dihasilkan dari kilang yang tak diiktiraf, tapi tak kira nak gak.Roti putih tak berjenama terbaek lembut, kalau dicicah kopi sedap. Semalam aku terlaser ngan kawan opis R&D Italian baker yang menghasilkan roti massimo, boleh plak aku suruh dia tiru cam roti tak berjenama tu. Hambik ko, siap dia jeling,sengih -sengih pada aku.


Kat Port Klang ni ada satu tempat yang menghasilkan roti tak berjenama, ujud dari aku belum lahir lagi, tauke roti tu plak dari dulu beli tepung gandum dari kilang tempat keja , roti dia jadi pilihan aku forever.

Jeng jeng ni lah bun cream roll kaya majerin.sedap.


Bun kaya dia pun sedap, murah plak.





Firdaus menunjukkan cara yang betul makan roti.kui kui kui.nakal dia ni.



Ngap , nyum nyum sedap


jom tengok breakfast yang aku buat pagi semalam.Senang, mudah dan cepat sesuai tuk isteri yang bekerja tapi masih nak jadi isteri mithali cam aku.kui kui kui.jangan marah.


Roti gardenia-maaf menderhaka kat massimo.kah kah kah


Campurkan dalam mangkuk kecik, 1 labu bawang besar dipotong dadu, sedikit kicap cair, mix herb(kalau tak de pun tak pe) ngan black pepper.



Curahkan dan 4 biji telur yang sudah dikacau kedalam campuran tadi .


Aku guna tuna mayonise, kalau suka boleh gak tukar sardin( prepare cam kita buh dalam sandwich roti).

1)Lengserkan tray pembakar ngan majerin
2)Sapu permukaan roti ngan majerin/butter
3)sapu tuna mayonis atas permukaan roti tadi .
4)lipat dua, kemudian celup ke dalam bancuhan telur tadi(kalau bawang tak melekat kat roti , masa bako , tepek je bawang tu kat atas roti).susun atas tray sedia tuk dibakar.



Bakar dalam suhu 170 celcius, api atas bawah selama 25 minit-tengok kesesuaian oven sendiri ye.Kalau rasa nak balikkan roti , dipersilakan ye.Masa roti tengah dibako tu, pegilah mandi atau buat keja apa yg patut, kan jimat masa.


Jeng jeng roti tuna bako dah siap, sedia tuk dihidang .Abaikan roti yang ala ala garing sangat tu. kui kui kui


Sebelum berundur, rakan-rakan semua sudi-sudikanlah , tepek , kongsi resepi tuk pembaca dipage masakan air tangan bonda ye.Kalau baik hati tekan like je.kui kui kui silalah ye...............Terima kasih.


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina