Saturday, May 5, 2012

minggu ikan part 2 ; kari ikan pecah periuk bukan periuk pecah ye : )

Selamat berhujung minggu kengkawan semua . Kemana kita hari ni? InsyaAllah aku tak kemana-mana  kot  niat aku hari ni nak kemas rumah, hendaknya  niat aku nak kemas rumah  terlaksana ngan jayanya: )


Seperti yang aku janjikan di  minggu ikan part 1 , hari ni aku sambung lagi  ke part 2, sebelum tu aku nak bawak kengkawan semua berkenal -kenalan ngan  ikan pecah periuk. Kengkawan jangan sangka walaupun rupa ikan pecah periuk ni macam rupa pecah rumah tapi  isinya boleh tahan sedap. Ikan pecah periuk ni sesuai kalau dimasak kari, kuah asam tumis ,sweet and sour atau goreng halia. aku rasa cam  dah lama je tak masak kari  makanya hari tu  kepala ikan pecah periuk ngan berberapa bahagian badan ikan pecah periuk  tu aku masak kari.
Kepala ikan pecah periuk
dengan beberapa bahagian badan pecah periuk
Aku suka garam kunyitkan ikan sebelum dimasak  kuah.

 Bahan tambahan beberapa biji bendi muda ngan dua biji tomato dipotong ikut suka
 Kari aku simple je, aku masak kari india tak buh santan


bahan tumisan
1)hirisan 4 biji bawang merah kecik
2)hirisan 4 ulas bawang putih
3) hirisan 1/2 cm halia
4)1 tangkai daun kari
5)1 batang kayu manis ngan 2 kuntum bunga lawang
6)sedikit rempah campur ngan halba


Aku guna rempah kari Alagapas. Bancuh lebih kurang 5 sudu besar rempah kari ngan air. 
 Bancuhan air asam jawa lebih kurang 700 ml
Tumis bahan tumisan hingga naik bau dan layu selepas semuanya  naik bau tumiskan rempah kari yang dah dibancuh ngan air  hingga pecah minyak(kalau boleh masa menumis gunakan  api sederhana) Bila rempah kari dan pecah minyak masukkan tomato ngan air asam jawa biar  kari ikan agak mendidih.



Bila kari  ikan dah  agak mendidih masukkan bendi ngan ikan  pecah periuk yang dah digaram kunyit tadi. Untuk  mengekalkan tekstur ikan  serta kemanisan isi ikan  aku   masukkan bendi ngan ikan serentak. Sebelum angkat  jangan  lupa perasakan kari ikan  ngan garam , sedikit gula dan secubit serbuk perasa. 

Siapa pembaca setia blog ni mesti perasan yang aku suka masak kuah dalam  kuali , aku  suka guna kuali senang nak mengacau kuah ngan balik-balikkan ikan.
 Bila dah siap  masak baru aku salin kuah ikan ke dalam periuk.
 Kari ikan pecah periuk
Peberet suami aku kari ikan, dia kata  kari lagi disimpan lama lagi sedap. Suami aku makan sikit  je tapi kerap : )
Nasi Firdaus   aku siap gaulkan ngan isi ikan  nanti time dia makan tak payahlah aku nak pantau tulang ikan.
Firdaus makan atas kerusi belajar dia . Masa  aku nak  ambik gambarlah  dia sibuk nak  kipas-kipas tangan dia.




Sampai sini je kengkawan InsyaAllah  lenkali  kali kita jumpa lagi.






SELAMAT BERHUJUNG MINGGU  BERSAMA  KELUARGA TERSAYANG

Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina