Saturday, May 19, 2012

no no ni bukan summer camp,ni kem bestari solat siri 2

 Salam kengkawan....

Terkedu aku malam tadi  bila Firdaus tunjuk surat  program kem bestari solat sekolah dia hari sabtu pukul 7.30 pagi..  Terpaksa aku hentikan apa yang aku dah set dalam fikiran aku untuk bangun lambat sikit , redho jelah demi kebaikan Firdaus ye dak..

Selalunya hari sabtu aku jarang buat breakfast , aku terus masak untuk makan tengahari sekali almaklumlah hujung minggu masa untuk bangun lambat  , breakfast yilek. Subuh tadi aku  bangun  pukul 4.30 pagi , macam-macam keja nak kena buat, jahit cangkuk seluar Firdaus, gosok baju melayu dia , goreng bihun , sidai kain ngan lipat kain oppsss boleh caya ke lipat kain *bajet rajinlah sangat*  subuh sapie nak menjahit, malam tadi apasal tak nak  menjahit *aku kutuk diri sendiri*

Aku sokong  sangat bila  Jabatan Pendidikan Islam dan Moral,  Kementerian Pelajaran Malaysia  mengarahkan pihak sekolah mengadakan Program kem bestari Solat Siri 2,  program ni merupakan program "WAJIB"  tang ayat wajib tu aku kasi bold dan besarkan,  nampak penekanan di situ  murid  murid ku semua . Di sini aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan  "SELAMAT HARI GURU" kepada semua  tenaga pendidik di Malaysia  ngan slogan "guru inovatif  Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara". Tiba -tiba jekan.ha ha ha 

 Pada mulanya aku bagi Firdaus pakai kopiah putih ,aku nampak cam dia tak selesa ngan kopiah tu  aku tukar songkok hitam. Agaknya kopiah tu ketat kot ,tu  yang kepala dia rasa tak selesa tu .
 ko mampu  sepasang baju melayu biru bersama sepasang kasut biru.ha ha ha yang buat aku tergelak bila aku nak tulis nama dia kat kasut biru  tu dia boleh cakap "mak tak payah tulis nama, kasut kawan buruk tak  sama ngan Firdaus." dengar dia cakap cam tu , rasa aku nak sepuk je muka dia. Mentang-mentanglah kasut tu yuyi beli mulalah dia  nak berlagak : )

Bihun goreng ditaburi telur dadar berdaun bawang breakfast  kitaorang pagi tadi
3 biji telur dikacau bersama sedikit kicap cair ngan setangkai daun bawang   yang dah dihiris 1/2 cm-biasalah tangan aku tak cukup gegirl  cm berterabur : )
 Apalagi  gorenglah  telur yang dah dikacau ngan daun bawang tadi   dalam kuali.
potong telur dadar tadi ikut suka
Bihun goreng ;  saper yang tak mahir wat bihun goreng , semua mahir  ye dak. opss kalau  ada yang rasa tak  mahir  bolehlah  ambik  resepi  kat  SINI. segala kekurangan harap maaf.ha ha ha 
Bihun gorengku ditaburi telur dadar berdaun bawang
Muka monyok , saper suruh tidur pukul 1pagi .Monyok tak monyok sebelum pegi sekolah WAJIB makan. Anak-anak mak kena makan dulu sebelum pegi sekolah, ni perintah mak.tiba-tiba teringat yuyi ngan gula-gula hack kena paksa makan benjo sebelum pegi sekolah .ha ha ha 



Okeylah jumpa lagi ......

Aku tertarik ngan "MAHALNYA SAKIT" motivasi dari pakar motivasi peberet aku  Dr.Robiah  kat sini aku  kongsi sedikit intipati bersama -sama ... 

Sakit =hadiah dari Allah .sakit mengugurkan dosa-dosa , syaratnya  kita mesti redho .Sakit seharusnya menjadi jalan untuk kita lebih banyak mengingati Allah .Sakit sepatutnya menjadikan kita lebih kuat , kuat fizikal kerana kita kena bertahan ngan kesakitan.kuat dari segi mental kerana kita kena fikir positif untuk sembuh dan kuat dari segi emosi kerana  kita mesti sentiasa mengajar diri kita untuk redho : )







Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina