Wednesday, December 21, 2011

pengaruh Atashinchi ?

Bersambung dari komen semalam, acik erna, bekas aluminium foil tu , ada di jual kat pasaraya /bakery, ia boleh dibakar terus. Ratu kebaya, bekas tu di beli tahun lepas .









Dua minggu dari sekarang, sebelum firdaus jejak kaki ke darjah satu , aku suruh dia diet sebab takut berat badan dia bertambah. Sekarang ni, aku nak dukung dia pun   dah tak larat. Keja dia asyik makan je, makan plak yang berat -berat cam nasi. Pagi petang siang malam nak makan nasi.  Malam tadi aku masak sambal sardin,  suka sangat dia, selagi aku tak siap masak, sepuluh kali kejap tunjuk muka dia kat dapur.

lepas maghrib aku suruh dia makan nasi, dia makan   separuh pinggan, selebihnya  dia simpan bawah tudung saja. Aku ingatkan dia tak lalu makan , masa aku duk ngadap lappy lebih kurang pukul 10 , aku dengar bunyi orang bukak tudung saji ;

aku  :  Firduas !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ko makan lagi ye??????
(menengking  ngan cara berhemah-takut ada blogger yang pandai jaga anak tu sekolahkan aku)


Firduas (sambil makan):  ye mak!!!!, kenapa mak garang sangat?
 (baca dalam intonasi suara alih bahasa anak Atashinchi)


Aku : berapa kali nak makan ni?kan dah malam.
(menengking  ngan cara berhemah-

Firdaus(datang sebelah aku) : mak maafkan saya, mari, boleh tak ambikkan saya ikan sardin? 
(baca dalam intonasi suara alih bahasa anak Atashinchi)

(hancur luluh perasaan aku dengar suara dia ,  cam terpukau  aku ikut dia ke meja makan, aku bukak tudung saji , ambik seketul ikan sardin gaulkan kat nasi  dia, siap tinggalkan  pesanan
Aku  :  makan elok-elok ye, lepas makan, basuh mulut , gosok gigi ngan sabun tangan sekali.

Firdaus : baik mak.mak tak marah saya lagi ke?
(baca dalam intonasi suara alih bahasa anak Atashinchi)

Aku : tak de lah. 

Firdaus : Terima kasih mak.
(baca dalam intonasi suara alih bahasa anak Atashinchi)


Biasalah tu, Firdaus dah banyak sangat nengok Atashinchi , terbawak-bawak. Paku dulang paku serpih, mengata orang awak yang lebih, kah kah kah , aku pun sama gila suka nengok Atashinchi.






Muka merajuk lepas kena tegur .kui kui kui


Bahan-bahan dan cara -caranya

1)sardin dalam tin, jenama  sardin ikut kemampuan, cam aku time kaya sardin ayam, time hujung bulan cam ni cap botan
2) 15 tangkai cili kering kisar ngan 4 ulas bawang merah
3)2 biji tomato potong nipis
4)sedikit air asam jawa cair
5)satu labu bawang besau dihiris bulat

step 1 - Asingkan  ikan sardin dan sos, kemudian goreng ikan sardin.

step 2- lebihan minyak mengoreng sardin tadi jgn dibuang, minyaknya  buat menumis  cili yang  dikisar bersama bawang merah tadi, tumis sampai pecah minyak.


step 3 -bila cili dah pecah minyak,masukkan  hirisan tomato  biar layu. Kemudian  masukkan sedikit perahan  air asam jawa bersama sos sardin, biar  sambal masak sepenuhnya , akhir sekali buh ikan sardin, sebelum angkat perasakan ngan sedikit garam dan 1/2  sudu kecil gula.

Lupa plak lauk sampingan selain  sambal sardin, aku goreng telur dadar  + tomato + bawang.




Bertemu lagi dilain hari dan waktu, tangan ni tiba-tiba lenguh je.......................bersambung diepisod seterusnya........













Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jangan ikut sangat

Advertisements

Twitter

anak-anak cik ina