Monday, December 26, 2011

Tak baik main api, cadangan masakan Ikan GT-part 1 & resepi dan juadah-part 1

Salam hari senin.............


Dah masuk 3 hari blog ni sunyi sepi, dalam masa 3 hari ni , aku bagi Firdaus guna puas-puas lappy, aku pesan kat dia lepas 3 hari , hari senin bagi mak guna , jangan kacau mak. Aku tengah sibuk uruskan persiapan Firdaus nak ke sekolah pada 30/12/2011, hari Jumaat,itu hari orientasi untuk murid tahun 1. Semua dah siap cuma seluar sekolah dia kena potong sebab panjang sangat, malam tadi siap potong, tinggal jahit je. Cite pasal persiapan dan jalan-jalan cari makan hujung minggu, nanti aku update .

Hari ni baru dapat ngadap lappy, rasa happy je nak update blog, nak jalan blog kawan-kawan, rasa dah lama tak baca blog kawan-kawan. Dalam aku bergembira ada je anonymous yang buat onar nak hura hara kan blog aku. Kalau rasa nak bertanya atau nak sokong bagi pihak orang lain janganlah mengomen sebagai anonymous di sini. Aku kasihan sangat ngan anonymous tu, dia salah blog nak mengomen, tak pelah , dia tunggu dan lihat je lah nanti. Nasihat aku pada anonymous di luar sana, jangan suka bermain api, takut nanti membakar diri : )

Petang semalam kawan suami , dapat 40 ekor ikan GT(hasil memancing) , dia bagi suami aku 3 ekor sebab tolong dia siangkan ikan. Rumah aku ni, kalau ngan ikan berhantu, ayam tak jalan sangat sebab tu aku jarang masak ayam, kalau masak pun sebulan sekali. Ikan GT ni isinya kurang manis dan kasar sedikit, kena ngan cara masak , jadi sedap.

Cadangan masakan untuk ikan yang isi kurang manis dan kasar.

masak berkuah atau goreng

1)kari
2)tomyam
3)asam tumis
4)perap ngan rempah ratus/herba sebelum mengoreng
5)grill ngan rempah ratus/herba sebelum grill atau bakar
6)taucu
7)kicap


Aku dah pernah tunjukkan gril ikan GT ngan ikan GT goreng cili kering/bendi, hari ni aku tunjuk ikan GT goreng rempah plak.




bahan perapan

halia kisar ngan bawang putih
hirisan daun kari,
serbuk kunyit
serbuk lada hitam
madu
sos tiram
kicap cair


Lumurkan ikan ngan bahan perapan, kemudian gaulkan ngan tepung ubi/jagung .perap selama 3 jam atau semalaman.


Goreng dalam minyak panas .

Kami pasangan suami isteri yang tak sama citarasa , aku suka makan ikan , seafod atau daging yang separuh masak, suami plak suka yang masak sepenuhnya.



Untuk aku ngan Firdaus goreng separuh masak



untuk suami ikan digoreng garing.


Firdaus lebih suka ikan dari ayam atau daging


Brekpes pagi tadi mee segera goreng ngan bayam dan telur. Aku kurangkan minyak masa mengoreng sebab Firdaus tengah sakit tekak dan batuk.

Mengoreng mee segera ngan bawang merah rose, bayam dan telur menjadikan mee segera goreng wangi dan sedap.



Oleh kerana nak mengelakkan pengunaan minyak yang banyak, aku tumiskan hirisan bawang merah ngan sesudu besar minyak, lepas tu buh bayam , bila bayam dah sedikit layu, aku ketepikan , aku pecahkan dua biji telur ditengah kuali, kacau ngan sudip, takut melekat sebab kurang minyak, lepas tu baru buh mee segera yang dah celur.




suami suka makan mee yang bergoreng atau sup bersama ngan kicap cair yang dicampur ngan hirisan cili api.


mee segera goreng ngan bayam dan telur , sedap, yang penting kurang minyak sesuai untuk Firdaus yang tengah sakit tekak dan batuk.




Jemput makan, dah lama tak makan cili api , terasa plak kepedasannya.



Jumpa lagi dilain hari dan waktu, semoga kita semua buat benda yang berfeadah dan mendatangkan hasil je dalam hidup ni , ye dak? Jauhi dari sifat dengki dan iri hati kerana lambat laun boleh merosakkan diri sendiri. Hampehlah sangat kalau nak irihati/dengki ngan orang yang dah bertaraf paling kaya kat Malaysia : ) fikir -fikir dan renungkanlah.



reply komen chik Att


Ikan GT @ ikan Gerepoh


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina