Showing posts with label ikan GT. Show all posts
Showing posts with label ikan GT. Show all posts

Sunday, July 15, 2012

Fresh from farm what we call pucuk keledek you know that


Tadi  masa  aku nak masak juadah makan tengahari  aku bukak esbok sayur yilek semua dah habis ,masa  tulah aku baru nak meraban cari sayur.  Kat rumah aku ni cam something wrong somewhere je kalau masak lauk tanpa  sayur.Tak de sayur ulam timun pun jadilah.Dah kami semua membesar ngan sayur selain dari minum susu.la la la .Berbalik cite pasal sayur , hari ni aku  ada sedikit kemalasan  nak pegi  ke kedai  yang agak jauh dari rumah aku  makanya aku redah jelah kedai hujung tanjung yang tak sampai 1/2  batu dari rumah aku.Biasanya kedai kedai yang berstatus suam-suam kuku cam kedai hujung tanjung ni  memang susah nak jumpa beraneka sayur kalau ada pun sawi tak pun taugeh, aku pasrah je dah ini kedai pilihan aku. 

Yes sangkaan aku benar belaka memang dalam esbok dia ada sawi je cuma diupgrade sikit ngan beberapa batang carrot.la la la la aku fikir punya fikir  pandang punya pandang aku terpandang   pucuk keledek kat tepi kedai tu  yang seakan-akan  ada  potensi untuk dijadikan masak lemak untuk juadah makan tengahari  aku hari ni. Tanpa membuang masa  aku  suruh tauke kedai tu petik pucuk keledek yang semakin membesar.Dengar je aku berkehendakkan  pucuk keledek tu  dengan sepantas kilat  tauke kedai  tu pegi  memetik-metik pucuk keledek yang ada dalam gabus putih. *jangan suka sangat guna ayat berkehendakkan*

Syukur  Alhamdulillah  4 biji cili merah, sepaket udang kering, sebiji kelapa dan  pucuk keledek tadi  hanya menelan belanja sebanyak RM4.30, perbelanjaan tu bersesuaian  sangat untuk golongan marhaen cam aku ni.

Jom kita melihat-lihat  masak lemak pucuk keledekku  masak bersama  udang kering.larikkk
pucuk keledek fresh from farm-siang, basuh dan tuskan
Masak lemak  ni sebenarnya senang kalau kita  ikut cara  masak yang betul.

3 biji bawang merah kecik-dihiris
sebiji cili masak-dihiris
sepaket udang kering-basuh , keringkan air  kemudian tumbuk sederhana halus.
sedikit serbuk lada hitam-arwah mak kata bila masak sayur yang berunsur sejuk ni kita  kena masukkan sedikit lada hitam

Semua bahan di atas masukkan  kedalam kuah lemak diikuti ngan sedikit serbuk kunyit.kacau atau tembok kuah lemak sampai  agak mendidih.Masa mangacau  sila guna api sederhana. Bila kuah lemak dah agak mendidih masukkan garam secukup rasa  dan sedikit serbuk lada hitam  diikuti dengan pucuk keledek. kacau sekejap kemudian bolehlah  diangkat.

*kalau suka kita boleh buh ubi keledek  tapi dengan syarat kita kena empukkan dulu ubi keledek tu sebelum memasukkan pucuk keledek* .terimak


Pucuk keledek masak lemak bersama udang kering

Rasanya first time aku judukan masak lemak sayur ngan ikan kicap.
1 1/2 keping Ikan GT  di potong sederhana besar , tekstur isi ikan GT agak serupa ngan ayam di bahagian dada jadik sekiranya anda pengemar dada ayam sila dapatkan ikan GT dipasaran.larikkkkkkk

 Ikan GT tu sebelum dimasak kicap kenalah digoreng sederhana garing, barulah sodap

 Resepi masak kicap ikan boleh di ambik kat sini ye ibuk -ibuk sekalian.



Sekadar luahan hati


Bila cerita aku kat sini mendapat respon yang agak sedikit  baik dari budak muda ni , InsyaAllah  esok  aku ingat  nak buat sambungan  cerita tu lagi.  *agak ada sedikit edisi riak disitu* ermm ermmm


Monday, December 26, 2011

Tak baik main api, cadangan masakan Ikan GT-part 1 & resepi dan juadah-part 1

Salam hari senin.............


Dah masuk 3 hari blog ni sunyi sepi, dalam masa 3 hari ni , aku bagi Firdaus guna puas-puas lappy, aku pesan kat dia lepas 3 hari , hari senin bagi mak guna , jangan kacau mak. Aku tengah sibuk uruskan persiapan Firdaus nak ke sekolah pada 30/12/2011, hari Jumaat,itu hari orientasi untuk murid tahun 1. Semua dah siap cuma seluar sekolah dia kena potong sebab panjang sangat, malam tadi siap potong, tinggal jahit je. Cite pasal persiapan dan jalan-jalan cari makan hujung minggu, nanti aku update .

Hari ni baru dapat ngadap lappy, rasa happy je nak update blog, nak jalan blog kawan-kawan, rasa dah lama tak baca blog kawan-kawan. Dalam aku bergembira ada je anonymous yang buat onar nak hura hara kan blog aku. Kalau rasa nak bertanya atau nak sokong bagi pihak orang lain janganlah mengomen sebagai anonymous di sini. Aku kasihan sangat ngan anonymous tu, dia salah blog nak mengomen, tak pelah , dia tunggu dan lihat je lah nanti. Nasihat aku pada anonymous di luar sana, jangan suka bermain api, takut nanti membakar diri : )

Petang semalam kawan suami , dapat 40 ekor ikan GT(hasil memancing) , dia bagi suami aku 3 ekor sebab tolong dia siangkan ikan. Rumah aku ni, kalau ngan ikan berhantu, ayam tak jalan sangat sebab tu aku jarang masak ayam, kalau masak pun sebulan sekali. Ikan GT ni isinya kurang manis dan kasar sedikit, kena ngan cara masak , jadi sedap.

Cadangan masakan untuk ikan yang isi kurang manis dan kasar.

masak berkuah atau goreng

1)kari
2)tomyam
3)asam tumis
4)perap ngan rempah ratus/herba sebelum mengoreng
5)grill ngan rempah ratus/herba sebelum grill atau bakar
6)taucu
7)kicap


Aku dah pernah tunjukkan gril ikan GT ngan ikan GT goreng cili kering/bendi, hari ni aku tunjuk ikan GT goreng rempah plak.




bahan perapan

halia kisar ngan bawang putih
hirisan daun kari,
serbuk kunyit
serbuk lada hitam
madu
sos tiram
kicap cair


Lumurkan ikan ngan bahan perapan, kemudian gaulkan ngan tepung ubi/jagung .perap selama 3 jam atau semalaman.


Goreng dalam minyak panas .

Kami pasangan suami isteri yang tak sama citarasa , aku suka makan ikan , seafod atau daging yang separuh masak, suami plak suka yang masak sepenuhnya.



Untuk aku ngan Firdaus goreng separuh masak



untuk suami ikan digoreng garing.


Firdaus lebih suka ikan dari ayam atau daging


Brekpes pagi tadi mee segera goreng ngan bayam dan telur. Aku kurangkan minyak masa mengoreng sebab Firdaus tengah sakit tekak dan batuk.

Mengoreng mee segera ngan bawang merah rose, bayam dan telur menjadikan mee segera goreng wangi dan sedap.



Oleh kerana nak mengelakkan pengunaan minyak yang banyak, aku tumiskan hirisan bawang merah ngan sesudu besar minyak, lepas tu buh bayam , bila bayam dah sedikit layu, aku ketepikan , aku pecahkan dua biji telur ditengah kuali, kacau ngan sudip, takut melekat sebab kurang minyak, lepas tu baru buh mee segera yang dah celur.




suami suka makan mee yang bergoreng atau sup bersama ngan kicap cair yang dicampur ngan hirisan cili api.


mee segera goreng ngan bayam dan telur , sedap, yang penting kurang minyak sesuai untuk Firdaus yang tengah sakit tekak dan batuk.




Jemput makan, dah lama tak makan cili api , terasa plak kepedasannya.



Jumpa lagi dilain hari dan waktu, semoga kita semua buat benda yang berfeadah dan mendatangkan hasil je dalam hidup ni , ye dak? Jauhi dari sifat dengki dan iri hati kerana lambat laun boleh merosakkan diri sendiri. Hampehlah sangat kalau nak irihati/dengki ngan orang yang dah bertaraf paling kaya kat Malaysia : ) fikir -fikir dan renungkanlah.



reply komen chik Att


Ikan GT @ ikan Gerepoh


Jangan ikut sangat

Advertisements

anak-anak cik ina